Teglverksarbeider Gabriel Severin Pedersen
Moderator: MOD_Aust-Agder
-
- Sted: KRISTIANSAND S
- Kontakt:
Teglverksarbeider Gabriel Severin Pedersen
Hei
Er på jakt etter info om teglverksarbeider Gabriel Severin Pedersen. Har litt info om han allerede :
Født : 21.07.1871 (trolig riktig)
Død : 28.11.1946 (bekreftet)
I 1910 var han nevnt som teglverksarbeider.
Han giftet seg med Anne Kristine Christensen (evt. -datter..) født 21.09.1870 (trolig riktig) og død 24.04.1937 (bekreftet)
De fikk to barn ; Jakob Andreas (09.01.1908) og Carsten Pedersen (08.05.1910)
Skulle gjerne visst noe om foreldrene til Gabriel Severin Pedersen og Anne Kristine Christensen.
Bodde i 1900 på Strømmen i Øyestad (Gnr 32 Bnr 5)
I følge familysearch.com finnes det en Gabriel Severin Pedersen født i Feda, VA, døpt 30.07.1871, med foreldre Peder Tobias Gabrielsen og Elen Martine Evensdatter. Det er jo en viss sannsynlighet for at dette er riktige Gabriel Severin, men ikke 100% såvidt jeg kan se..
Noen som har noe å bidra med?
mvh
Er på jakt etter info om teglverksarbeider Gabriel Severin Pedersen. Har litt info om han allerede :
Født : 21.07.1871 (trolig riktig)
Død : 28.11.1946 (bekreftet)
I 1910 var han nevnt som teglverksarbeider.
Han giftet seg med Anne Kristine Christensen (evt. -datter..) født 21.09.1870 (trolig riktig) og død 24.04.1937 (bekreftet)
De fikk to barn ; Jakob Andreas (09.01.1908) og Carsten Pedersen (08.05.1910)
Skulle gjerne visst noe om foreldrene til Gabriel Severin Pedersen og Anne Kristine Christensen.
Bodde i 1900 på Strømmen i Øyestad (Gnr 32 Bnr 5)
I følge familysearch.com finnes det en Gabriel Severin Pedersen født i Feda, VA, døpt 30.07.1871, med foreldre Peder Tobias Gabrielsen og Elen Martine Evensdatter. Det er jo en viss sannsynlighet for at dette er riktige Gabriel Severin, men ikke 100% såvidt jeg kan se..
Noen som har noe å bidra med?
mvh
mvh
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Teglverksarbeider Gabriel Severin Pedersen
Her er vielsen i Øyestad,hvis du ikke har sett den
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 140623.jpg
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 140623.jpg
-
- Kontakt:
Takktakk
Hadde ikke sett denne enda nei. Det gir i allefall farsnavn til de to.
Da er jeg et lite stykke videre.
mvh

Hadde ikke sett denne enda nei. Det gir i allefall farsnavn til de to.
Da er jeg et lite stykke videre.
mvh
mvh
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
Hei Tormod
Her er dåpen til Gabriel: Nr. 29 Foreldre: Peder Tobias Gabrielsen og Elen Martine Evensdatter.
Kan dette være Peder og hans familie tro
FT 1865 Kvinesdal
Beste hilsner fra Anne-Lise
Her er dåpen til Gabriel: Nr. 29 Foreldre: Peder Tobias Gabrielsen og Elen Martine Evensdatter.
Kan dette være Peder og hans familie tro

FT 1865 Kvinesdal
Hei igjen
Se her fant jeg vielsen til Peder Tobias og Elen Martine også
De giftet seg 15 okt. 1868 Se vielse nr. 7
Hva med denne her da
Martine 1865 ? Tj.pike fra Stavanger
Anne-Lise
Se her fant jeg vielsen til Peder Tobias og Elen Martine også

De giftet seg 15 okt. 1868 Se vielse nr. 7
Hva med denne her da

Martine 1865 ? Tj.pike fra Stavanger

Anne-Lise
Dåpen til Anne Kristine Christensen er også bekreftet:
Se nr. 106. Hennes foreldre: Strands. Jacob Christensen og h. Marthe Adrea Svendsen Horgerød.
Anne-Lise
Se nr. 106. Hennes foreldre: Strands. Jacob Christensen og h. Marthe Adrea Svendsen Horgerød.
Anne-Lise
Hei igjen
Gabriel og Anne Kristine hadde minst 3 barn til
Jens Kristian f. 16.3.1901 Se nr. 15
Gerhard Adolf f. 1.10.1903 Se nr. 42
Peder Martin f. 6.11.1905 Se nr. 58
Det var iallfall det jeg fant.
Anne-Lise
Gabriel og Anne Kristine hadde minst 3 barn til

Jens Kristian f. 16.3.1901 Se nr. 15
Gerhard Adolf f. 1.10.1903 Se nr. 42
Peder Martin f. 6.11.1905 Se nr. 58
Det var iallfall det jeg fant.
Anne-Lise
-
- Kontakt:
Dette var jo over all forventning
Tusen hjertelig takk begge to!
mvh

Tusen hjertelig takk begge to!
mvh
mvh
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
Hei igjen Tormod.
Det er en ting jeg lurer litt på
Ved FT 1900 var Gabriel og Anne Kristine oppført som fosterforeldre til to gutter. Karl J. Johannes. og Hans Jakobs.
Jeg kom over denne dåpsregistreringen da jeg bladde i kirkebøkene. Og som du ser så står det at Jakob Kristensen Flageborg er oppført som far her. Moren er ikke registrert
Jeg har ikke funnet henne som død, men kan selvfølgelig ha oversett henne.
Vet du noe om dette ? Kan Hans være en "bror" av Anne Kristine ?
Jeg har ikke funnet Anne Kristines foreldre ved FT i 1865 heller, men den har du kanskje selv?
Det er en ting jeg lurer litt på

Jeg kom over denne dåpsregistreringen da jeg bladde i kirkebøkene. Og som du ser så står det at Jakob Kristensen Flageborg er oppført som far her. Moren er ikke registrert

Vet du noe om dette ? Kan Hans være en "bror" av Anne Kristine ?
Jeg har ikke funnet Anne Kristines foreldre ved FT i 1865 heller, men den har du kanskje selv?
-
- Kontakt:
Ser jo faktisk kanskje ut som om Hans kan være bror til Anne Kirstine ja. Står nevnt "Pige Anne K. Kristensen" i fadder-feltet. Men altså ikke noe morsnavn. Litt merkelig dette. Står jo også at barnet er ekte, så er litt rart at morens navn ikke er nevnt.
mvh
mvh
mvh
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
-
- Kontakt:
Her er morens navn også nevnt
Og de er altså søsken ser det ut til!
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=851&idx_id=851&uid=ny&idx_side=-48
mvh

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=851&idx_id=851&uid=ny&idx_side=-48
mvh
mvh
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
Tormod Engebu
DIS Vest-Agder
-
Hei Tormod!
Det er noen år siden du la inn din forespørsel om tegelverksarb Gabriel Severin Pedersen født i Feda 1871, men jeg så den først nå
Se folketelling 1910 for Hisøy: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036556000609/
Gabriel er fetter til min farmor som var dattar av Gustav Olai Evensen fra Feda (1849-1937), en yngre bror av Gabiels mor Elen Martine Evensen (f. 1844 - ?).
Gustav Olai Evensen og Elen Marie Evensen var barn av Anne Godtskalksdtr fra Finnås (1818 - 1875) og Even Evensen fra Feda i Kvinesdal/Vest-Agder (1819 - 1887). De slo seg ned på Even's hjemplass Feda ca 1845 og fikk totalt 7 barn. Den eldste Elen Marie var født i Stavanger (hvor foreldrene møttes og giftet seg i 1843) og de øvrige "på" Feda.
De har en stor etterslekt, i inn og utland, som jeg kan være behjelpelig og interressert i å utveksle info om. Er selv særlig interressert i Elen Marie Evensen's etterslekt.
Hilsen
Odd
Det er noen år siden du la inn din forespørsel om tegelverksarb Gabriel Severin Pedersen født i Feda 1871, men jeg så den først nå

Se folketelling 1910 for Hisøy: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036556000609/
Gabriel er fetter til min farmor som var dattar av Gustav Olai Evensen fra Feda (1849-1937), en yngre bror av Gabiels mor Elen Martine Evensen (f. 1844 - ?).
Gustav Olai Evensen og Elen Marie Evensen var barn av Anne Godtskalksdtr fra Finnås (1818 - 1875) og Even Evensen fra Feda i Kvinesdal/Vest-Agder (1819 - 1887). De slo seg ned på Even's hjemplass Feda ca 1845 og fikk totalt 7 barn. Den eldste Elen Marie var født i Stavanger (hvor foreldrene møttes og giftet seg i 1843) og de øvrige "på" Feda.
De har en stor etterslekt, i inn og utland, som jeg kan være behjelpelig og interressert i å utveksle info om. Er selv særlig interressert i Elen Marie Evensen's etterslekt.
Hilsen
Odd