Salvine Bentsen fra Toftenes

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Inge Berthelsen

Salvine Bentsen fra Toftenes

Legg inn av Inge Berthelsen » 15. august 2023 kl. 0.39

Jeg arbeider med historien til et gårdsbruk på Tromøya, Kjørvika under matrikkelgården Hastensund, 4203-224/4 (opprinnelig også bnr. 5, men det ble inkludert i bnr. 4 i 1995). 

En av beboerne i Kjørvika var Jens Pedersen (1850-1944). Han giftet seg i september 1880 i Tromøy kirke med pike Salvine Petersdatter Bentsen (1857-1933) fra Toftenæs. Hennes foreldre var Johan Peter Bentsen (f. 1825) og Rachel Thomine Thomasdatter (f. 1824).

Finner familien og Salvine i folketellingen 1875 på bosted 0004 Toftenæs (løpenr. 28b, 28e), tellingskrets 005 Toftenæs, Halse og Harkmark sokn, Mandal Prestgjeld
--> https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2218002493

Faren har da riktignok giftet seg på nytt med Pernelle Gurine Pettersdatter.  

Jeg er interessert i å få klarlagt hvorledes Jens og Salvine møttes, og ønsker å komme i kontakt med personer som kan kaste lys over dette. Jens var sjømann og kan ha fartet langs kysten og truffet Salvine på den måten. I 1875 er hun ugift og 5 år senere giftes hun på Tromøya med Jens Pedersen. Det er også litt underlig, tenker jeg, at de vies i Tromøy. Tok hun post som tjenestepike på Tromøya eller hva kan ha skjedd?

Som sagt, jeg vil gjerne vite om det er personer som kan sitte med opplysninger om hvordan Jens og Salvine traff hverandre.

Mvh Inge B

Inge Berthelsen

Re: Salvine Bentsen fra Toftenes

Legg inn av Inge Berthelsen » 15. august 2023 kl. 15.46

Har nå fått bekreftet at Salvine fikk seg huspost på Tromøya og at de traff hverandre der, men hvor hun tjente er ikke kjent.

HVis noen vet noe om dette, er jeg glad for opplysninger.

Mvh Inge B

Svar

Gå tilbake til «Arendal»