Ja, da var det lenge siden dette temaet ble diskutert sist, men jeg har nå funnet løsningen på gåten om hvor Ole Olsen Hielm kom fra og jeg hadde rett iht at han kom fra Ryfylke, men som vanlig når man løser en ting så kommer det også fram nye spørsmål, men tilbake til Ole Hielm.
Ole Olsen Hielm er født i 1735 i Vikedal i Rogaland av foreldre Sekondløytnant Ole Olsen Hielm død 1739 og hans andre kone Karen Ottesdtr. (1706 - 1775) (Navnet på første konen har jeg ikke.) Som Berit Knutsen(9) fant; Foreldrene ble gift 27.07.1727 på Jelsa i Rogaland. Ole som ble født i 1735 i Rogaland døde i Arendal i 1801 som skipper og Borger av Arendal. Kildene for disse opplysningene er fra boken: Genealogiske Optegnelser om Slægten Hielm og dens Cognatiske Grene av kaptein B. Hielm, utgitt og forlagt av Alb. Cammermeyer Kristiania. 1889.
Denne boken tar for seg Hjelm/Hielm slekten så langt tilbake som det i 1889 beviselig kan føres tilbake med sikkerhet til året 1597. Der fant jeg til slutt min Ole Olsen hielm eller Hjelm som er min 4 tippoldefar. Det eneste som jeg fremdeles leter etter er hans 2dre kone Maren Pedersdatter. Hun finnes i folketellingen 1801 for Arendal som: Enke etter 1 ekteskap. Daglønnerske. Hun bodde som losjerende i Egenes amt, Arendal prestegjeld, 3dje sokn, Gard nr. 111, sammen med datteren som da var 4 år.
Hun skal ha dødd i 1809. Ved døden er hun oppgitt til å være ca 50 år.
Men i 1801-telling for 0903 Arendal er hun oppgitt som 30 år og skal være født i 1771-1772
Lenke
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=690#ovre
Hun bodde da på gård no 111, Sokn 3die Rode, Arendal Pr.gjeld. Nedenæs Amt. Eier skal være Søren Jessen og hustru Anna Tellefsdtr. med barna Jens og Tellef.
Så da kan Maren Pedersdtr. være født mellom 1759 og 1772.
I Family search fant jeg en Maren Pedersdatter som er født i 1759. Døpt 07 JAN 1759 i Dybvaag, Aust-Agder, Norway. Dypvåg og Flosta hørte inntil 1812 til Holt prestegjeld.
Kjell Knutsenfra Grimstad har gjennomgått kirkebøkene for både Holt, Dypvåg og Flosta for perioden 1783 - 1788 uten å finne noe ekteskap mellom Ole Olsen Hielm og Maren Pedersdatter. Kan hun da likevel være født i 1771-72? Og hvorfor finner man ikke ekteskapet i Arendal og distriktet rundt. Jeg leste i kildeboken min at 1 ekteskap ble utført hjemme i huset, men det ble jo registrert uansett, men kan Ole og Maren Pedersdtr. ha giftet seg andre steder som f.eks Stavanger, selv om jeg ikke finner noe der, og muligens også er ulogisk siden han bodde i Arendal og hadde 4 barn boende hjemme. Men om hun var født i 1771, så var hun ca 17 år da hun fødte 1 barnet i feb. 1788. Kam dette være mulig. Hun døpte 5 barn mellom 21.2.1788 og 27.4.1797. Var hun født i 1759 var hun 29 år ved første fødsel og 38 ved siste fødsel, og dette høres mer sannsynlig ut.
Klarer andre se en annen innfallsvinkel eller hvordan jeg skal angripe saken videre. Jeg finner ingen papirer eller noe i kirkebøkene for området som sier noe om Maren Pedersdtr.
Håper på hjelp her. Med vennlig hilsen Jan Owe Zetterstrøm