Skipper Ole Hielm fra Arendal på slutten av 1700 tallet

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Jan Owe Zetterstrøm
Sted: STAVANGER

Skipper Ole Hielm fra Arendal på slutten av 1700 tallet

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 31. januar 2005 kl. 9.50

Hei jeg leter etter skipper Ole Olssen Hielm som bodde i Arendal på slutten av 1700 tallet. Han bodde der gjerne lenger, men jeg finner han i bøker om Arendal hvor han nevnes som skipper på slutten av 1700 tallet. Jeg har funnet at han var gift minst 2 ganger. 1 kone var Maren Christensdtr. Alstrup død mellom 1782-88. De hadde minst 4 fellesbarn, Otte f 1773-Anne Christine f 1775-Inger Maria f 1777 og Christen f. 1782. Deretter finner jeg han igjen med en ny kone Maren Pedersdtr. f 1771 og de fikk barna : Maren f. 1788 - Peder f. 1789 - Oline f. 1791 Ole f.1791 og til sist min tipptippoldemor Karen Marie Olsdtr. Hielm døpt 27.4.1797 i Arendal.
Jeg er altså på jakt etter forfedre til Ole Hielm/Hjelm og hans andre kone Maren Pedersdtr. f. 1771. Jeg har lett ganske heftig i stort sett alle fora og bøker som jeg kan finne, men har forhåpentligvis misset noen. Har noen noe å bidra med her. Jeg lurer på om dette kan være av slekt fra Hjelm i Ryfylke og Stavanger, men klarer ike å finne forbindelsen, Men for all del, han kan komme fra hvor som helst ifra :wink: Kan Noen hjelpe meg med denne gåten her.
Med hilsen
Jan Owe Zetterstrøm -Stavanger - [email protected]

Brukeravatar
dn13379
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Skipper Ole Hielm fra Arendal på slutten av 1700 tallet

Legg inn av dn13379 » 31. januar 2005 kl. 16.25

Hei igjen!

Ser at du også har problem med en av dine Ole Olsener.

Har lett etter familien din under det meste nå tror jeg, av det som ligger på nettet.

I 1801 tellingen ved søk på etternavn som inneholder Hjelm, finner jeg 2 i Telemark, 3. aust agder ,7 Vestagder, 16 i Rogaland,
1 i Hordaland, 1 i vestfold og 2 i Sør Trøndelag.

Lurer på om denne damen i Aust-Agder, kan være en datter?

Prøver med en lenke her.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1332#ovre

Det var en riktig nøtt ser det ut til.

Lykke til med leting etter din Ole. Jeg har sendt en forespørsel
til Arkivene i Stavanger om min Ole ( Voldsen) , som du rådet meg til.

Mvh. Gunn Guglen.

Brukeravatar
dn13379
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 31. januar 2005 kl. 16.48

Kan dette være en sønn av Ole Olsen Hielm i første ekteskap?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1498#ovre

Vet du hvor lenge Ole Olsen Hielm levde?

Jeg er ikke istand til å finne familien i Arendal i 1801.

Mvh. Gunn H.

Jan Owe Zetterstrøm

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 31. januar 2005 kl. 19.02

Hei igjen Gunn
Ja Ole Olsen er visst en nøtt over alt, men denne har jeg slitt med lenge nå. Prøver å lese i alt som finnes av bøker og denslags, men det å få treff er ikke alltid lett, nei. Håper du får svar på din Ole ganske kjapt. Det pleier som regel å gå fort i Stavanger, men ingen regel uten unntak :D Men takk for den siste opllysningen her. Det var en datter ser det ut til, så alt hjelper og kanskje en dag er jeg heldig å finne en gren med aner på. Rundt jul skrev jeg ca 20 brev til folk som hadde Hjelm i slekten sin uten et eneste treff.
Men jeg leter videre
mvh
Jan Owe

6792
Sted: HOMBORSUND

Legg inn av 6792 » 3. februar 2005 kl. 22.57

Som tipptippolderbarn til Inger Marie Hjelm gift med Jørgen Christian Olsen Dannevig i Homborsund, i nåværende Grimstad kommune, har jeg skrevet av Hjelmslekta videre bakover til stamfaren Jens Pedersen sogneprest i Hjelmeland fra 1597 og død 1603. Fra ham og ned til Inger Marier Hjelm sin far Ole Olsen dy Hielm, er der 6 generasjoner.

Det blir vel litt langt å skrive ned alle generasjonene i dette svaret.

Min kilde: Boka/heftet "Slekten Hielm",
sted: Kristiansand Folkebibliotek, lesesalen.

mvh Torgeir Retterstøl

Jan Owe Zetterstrøm

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 27. oktober 2006 kl. 12.50

Ja, da var det lenge siden dette temaet ble diskutert sist, men jeg har nå funnet løsningen på gåten om hvor Ole Olsen Hielm kom fra og jeg hadde rett iht at han kom fra Ryfylke, men som vanlig når man løser en ting så kommer det også fram nye spørsmål, men tilbake til Ole Hielm.
Ole Olsen Hielm er født i 1735 i Vikedal i Rogaland av foreldre Sekondløytnant Ole Olsen Hielm død 1739 og hans andre kone Karen Ottesdtr. (1706 - 1775) (Navnet på første konen har jeg ikke.) Som Berit Knutsen(9) fant; Foreldrene ble gift 27.07.1727 på Jelsa i Rogaland. Ole som ble født i 1735 i Rogaland døde i Arendal i 1801 som skipper og Borger av Arendal. Kildene for disse opplysningene er fra boken: Genealogiske Optegnelser om Slægten Hielm og dens Cognatiske Grene av kaptein B. Hielm, utgitt og forlagt av Alb. Cammermeyer Kristiania. 1889.
Denne boken tar for seg Hjelm/Hielm slekten så langt tilbake som det i 1889 beviselig kan føres tilbake med sikkerhet til året 1597. Der fant jeg til slutt min Ole Olsen hielm eller Hjelm som er min 4 tippoldefar. Det eneste som jeg fremdeles leter etter er hans 2dre kone Maren Pedersdatter. Hun finnes i folketellingen 1801 for Arendal som: Enke etter 1 ekteskap. Daglønnerske. Hun bodde som losjerende i Egenes amt, Arendal prestegjeld, 3dje sokn, Gard nr. 111, sammen med datteren som da var 4 år.
Hun skal ha dødd i 1809. Ved døden er hun oppgitt til å være ca 50 år.
Men i 1801-telling for 0903 Arendal er hun oppgitt som 30 år og skal være født i 1771-1772
Lenke
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=690#ovre
Hun bodde da på gård no 111, Sokn 3die Rode, Arendal Pr.gjeld. Nedenæs Amt. Eier skal være Søren Jessen og hustru Anna Tellefsdtr. med barna Jens og Tellef.
Så da kan Maren Pedersdtr. være født mellom 1759 og 1772.
I Family search fant jeg en Maren Pedersdatter som er født i 1759. Døpt 07 JAN 1759 i Dybvaag, Aust-Agder, Norway. Dypvåg og Flosta hørte inntil 1812 til Holt prestegjeld.
Kjell Knutsenfra Grimstad har gjennomgått kirkebøkene for både Holt, Dypvåg og Flosta for perioden 1783 - 1788 uten å finne noe ekteskap mellom Ole Olsen Hielm og Maren Pedersdatter. Kan hun da likevel være født i 1771-72? Og hvorfor finner man ikke ekteskapet i Arendal og distriktet rundt. Jeg leste i kildeboken min at 1 ekteskap ble utført hjemme i huset, men det ble jo registrert uansett, men kan Ole og Maren Pedersdtr. ha giftet seg andre steder som f.eks Stavanger, selv om jeg ikke finner noe der, og muligens også er ulogisk siden han bodde i Arendal og hadde 4 barn boende hjemme. Men om hun var født i 1771, så var hun ca 17 år da hun fødte 1 barnet i feb. 1788. Kam dette være mulig. Hun døpte 5 barn mellom 21.2.1788 og 27.4.1797. Var hun født i 1759 var hun 29 år ved første fødsel og 38 ved siste fødsel, og dette høres mer sannsynlig ut.
Klarer andre se en annen innfallsvinkel eller hvordan jeg skal angripe saken videre. Jeg finner ingen papirer eller noe i kirkebøkene for området som sier noe om Maren Pedersdtr.
Håper på hjelp her. Med vennlig hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Brukeravatar
dn03975
Sted: FEVIK
Kontakt:

Legg inn av dn03975 » 1. november 2006 kl. 22.01

I Foss' "Arendal byes historie" (nytrykk 1998) omtales bybrannen i Arendal 1798 på s 22-23. Der brant bl.a. huset til "Ole Hjelm, Skibsfører, førte Skibet "Minerva"."

(I samme bok s 25 omtales i fotnote ingeniørløytnant Birger Hjelm, omtalt i 1860-årene i Risør og Arendal)

Ole Hjelm omtales også på side 381, som boende i "L.M. Westergaards Hus, Matr. nr. 114". Der står det også at skipet Minerva tilhørte Peder Thomassen.

Ole Hjelm omtales også på side 402. Da handler det om provianten ombord i skuta der han var skipper. Tidfesting 1783. Foss bruker også uttrykket "... ført af Skipper Ole Hjelm her af byen...".

- Jarl -

Jan Owe Zetterstrøm

Legg inn av Jan Owe Zetterstrøm » 2. november 2006 kl. 8.55

Hei igjen Jarl.
Takker for opplysningene, og har faktisk fått tak i dette fra Aust Agder akivet, etter en forespørsel ang dette på Digitalarkivet.
Lenkene til mine tråder der ang denne sak er, Lenke: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=34#anker
og for å lete etter hans 2 kone og datter Lenke: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=12#anker

Jeg sliter som sagt med å finne hans 2dre kone Maren Pedersdtr. og hennes rette fødselsår som varierer mellom 1759-1771 og hans datter Karen Marie olsdtr. Døpt 1797. Hvor Maren var fra ? og hvor det ble av datteren Karen Marie? Men ringen ble på en måte sluttet da jeg klarte å føre Ole Olssen Hiem tilbake til Ryfylke, men sliter fremdeles med damene i familien her.
Takk igjen
Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Kilde: "Slægten Hiem og den Cognastiske linje" er fra boken med samme navn fra 1889 skrevet av Kapt. B. Hielm

Svar

Gå tilbake til «Arendal»