Jeg har en utfordring til i min slekt fra Arendalsregionen.Min Oldefar Johan Jakobsen Rask, født trulig 1851 i Båhuslen i Sverige. Vet ikke sikkert om familien kom til Norge tidligere. Han hadde en søster busatt i Oslo området.
Han gifter seg med Ingeborg Helene Andersdatter, Født 20/8 1846 i Barbu ved Arendal.Giftemål har jeg ikke funnet, men deres første barn er født 1/8 1874:Hilma Kristine døbt i Barbu eller Arendal.De får 4 døtre til. deres tredje datter Josefine Helene,f13/5 1878 er min mormor,senere gift til Bjørnebo gård i Arendal,med Anders Bjørneboe f 6/9 1873.
Johan J .Rask driver klesforetning i Arendal (Torsbudalen)?. Flytter senere til en av Bjørnebogårdene ( StoreBjørnebo)og bur der ved folketelling 1900.
Andreas Lind som jeg også søker etter er morfar til min Oldemor Ingeborg Helene Andersdatter.Håper noen kan hjelpe?
Svenske aner:Søker Johan Jakobsen Rask, fra Båhuslen
Moderator: MOD_Aust-Agder
- Thor Arild Danielsen
- Sted: ARENDAL
Re: Svenske aner:Søker Johan Jakobsen Rask, fra Båhuslen
Rune Landsverk skrev:Innsendt av Eva Almqvist til DIS-Aust-Agder.
Min farmors föräldrar flyttade från Sverige till Arendal i Norge. Jag vet en mängd saker om dem. Hilma Kristina Andersson född 1862-11-07 flyttade till sin morbror Johan i Arendal (Johannes Jakobsson Rask f 1851) när hon var 14 år 1876 ?. Hon träffade Julius Edvard Andersson född 1853-12-24- De gifte sig 1885 och bosatte sig i Tvedestrand där de fick tre barn, Albin, 1885, Tekla, min farmor, 1888 och Jenny 1891. Julius Edvard var styrman på ett fartyg som omkring 1893 gick på jungfrufärd till Australien. Det var ett av de första med metallskrov. Farmor Tekla fick ett brev från sin far när han var på hemväg postat i Portugal. Fartyget försvann dock med man och allt. Nio kvinnor i Tvedestrand blev änkor. Kan någon hjälpa mig med att få fram uppgifter om fartyget och dess förlisning?
E-Mail : [email protected]
Kan dette være til hjelp? Du finner innlegget under etterlysninger, Tvedestrand.
Födelseregister Mo-F2 (143505)
Registret är senast uppdaterat:2002-12-31
Detaljinformation
Löpnummer: 43410
Födelsedatum: 1851-11-10
Kön: M
Förnamn: Johannes
Adress: Elseröd
Faderns förnamn: Jakob
Faderns efternamn: Rask
Moderns förnamn: Catharina
Moderns efternamn: Alexandersdotter
Registret är senast uppdaterat:2002-12-31
Detaljinformation
Löpnummer: 43410
Födelsedatum: 1851-11-10
Kön: M
Förnamn: Johannes
Adress: Elseröd
Faderns förnamn: Jakob
Faderns efternamn: Rask
Moderns förnamn: Catharina
Moderns efternamn: Alexandersdotter
Tusen takk for god hjelp, til å finne ut av min svenske slekt.Jeg har fått mange data om min oldefar Johannes Jakobsen Rask.
Vennlig hilsen
Helene Oland :D
Vennlig hilsen
Helene Oland :D
Hei Helene! Jeg har en del info om Bjørneboe-slekta di. Kanskje vi er i slekt?
- Jarl -
- Jarl -
Til Jarl V. Erichsen.
Så ditt innlegg,om vi kanskje er i slekt?
Mine besteforeldre på morsiden er Anders Bertinius Bjørneboe,f.6/9-1873 og Josefine Helene Rask f.13/5-1878.De budde på Bjørnebo gård.Jeg er datter av deres femte barn Ingeborg Helene f.12/10-1916,gift Åmli.
Anders B.Bjørneboe sine foreldre er Jens Olsen Bjørneboe f.23/4-1832,og Gumborg Mathea Engelskjen,f.5/10-1842.
Jeg har en del av denne slekten,men mangler noe.
Josefine H. Rask sin slekt er vanskelig.Men jeg har vært heldig å få min oldefars slekt fra Sverige, via Eva Almquist som er en slektning av meg.Josefine sin morside strever jeg med.Jeg leter etter min tipp tipp oldefar Premiærløyntnant Andreas Lind f. ca 1767,sønn av en innvåner av Fredrikshald.Han skal være av adelig slekt Marcelis og Hjort, men finner ikke bindeleddet?Han gifter seg i Holt i 1802 med Anne Sonesdatter f.25/12-1779 i Holt.De får 11 barn.Busatt Holt. Austre Moland, Øyestad og Tromøy.
Dersom det er noen som vet noe om den slekten hadde det vært fantastisk?
Vennlig hilsen
Helene Oland,Seljord i Telemark
Så ditt innlegg,om vi kanskje er i slekt?
Mine besteforeldre på morsiden er Anders Bertinius Bjørneboe,f.6/9-1873 og Josefine Helene Rask f.13/5-1878.De budde på Bjørnebo gård.Jeg er datter av deres femte barn Ingeborg Helene f.12/10-1916,gift Åmli.
Anders B.Bjørneboe sine foreldre er Jens Olsen Bjørneboe f.23/4-1832,og Gumborg Mathea Engelskjen,f.5/10-1842.
Jeg har en del av denne slekten,men mangler noe.
Josefine H. Rask sin slekt er vanskelig.Men jeg har vært heldig å få min oldefars slekt fra Sverige, via Eva Almquist som er en slektning av meg.Josefine sin morside strever jeg med.Jeg leter etter min tipp tipp oldefar Premiærløyntnant Andreas Lind f. ca 1767,sønn av en innvåner av Fredrikshald.Han skal være av adelig slekt Marcelis og Hjort, men finner ikke bindeleddet?Han gifter seg i Holt i 1802 med Anne Sonesdatter f.25/12-1779 i Holt.De får 11 barn.Busatt Holt. Austre Moland, Øyestad og Tromøy.
Dersom det er noen som vet noe om den slekten hadde det vært fantastisk?
Vennlig hilsen
Helene Oland,Seljord i Telemark