Foreldrene til Gunhild Olsdtr. Øyestad?

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
dn13185
Sted: STADLANDET

Foreldrene til Gunhild Olsdtr. Øyestad?

Legg inn av dn13185 » 29. desember 2006 kl. 23.56

Er det noen som har opplysninger på hvem foreldrene til Gunhild Olsdatter fra Øyestad kan være?

Hun ble i 1796 gift med Knut Olsen Hynnekleiv (1770-1858). Hun og mannen var leiglendinger og man finner de på Hushovd i Mykland (Mykland bygdebok 1 og s. 198) De skal ha ryddet plassen Venebakken under Hushovd.

Knut Olsen og Gunhild Olsdtr. Øyestad var foreldrene til Ola Knutson Hushovd, også kjent som Bjørneskyttaren (1798-1863) Han kjøpte gården Hushovd i Mykland av Halvor Knutson Løddesøl.

Har sjekket gjennom Øyestad bygdebøker men ikke klart å finne henne noen sted.
Hun er min tipp-tipp oldemor og det hadde vært morsomt å komme noe videre med henne:-)

Elisabeth M. Eftevand

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Foreldrene til Gunhild Olsdtr. Øyestad?

Legg inn av Harald Søren Storaker » 30. desember 2006 kl. 10.05

Knud og Gunhild får i 1803 ei datter dei kaller Anne. Ho er da trulig oppkalla etter mor til Knud. I 1808 får dei ei datter dei kaller Elen. Ho er da trulig oppkalla etter mor til Gunhild. Gunhild er 27 år i FT-1801. Da kan det passe at ho er denne, født i 1773 i Øyestad. Mora Ellen Ånensdatter er enke på Asdal i FT-1801

Brukeravatar
dn13185
Sted: STADLANDET

Re: Foreldrene til Gunhild Olsdtr. Øyestad?

Legg inn av dn13185 » 31. desember 2006 kl. 17.01

Tusen takk for svar:-)

Jeg har brukt mange stunder på å finne ut av dette. I går satte jeg meg ned ytterligere en gang til for å sjekke alle spor og kom over denne samme Gunhild Olsdtr. i Øyestad født i 1773 som du nevner.

Det står i Øyestad boka at ho var gift med en Jacob Christensen Hammeren. Denne Jacob C. Hammeren tror jeg er den samme som tidligere var gift med ei Anne Nielsedtr. (f. 1758)på bruket 3, under Rød i Mykland (S. 128 Mykland 2) Denne Jacob kan ha vært en eldre mann da han giftet seg med Gunhild og at ho kan ha vært enke da ho giftet seg med Knut Olsen Hynnekleiv.

Det som gjør at jeg er usikker er at det står under FT-1801 at ho er i 1. ekteskap.....

Denne Elen er helt ny for meg. I Myklands boka står det at de fikk mange barn, og det er nevnt 5 som vokste opp (Anne, Marie, Gunhild og to sønner, Ola)

Kan denne Elen være ei som døde som liten mon tro?

Svar

Gå tilbake til «Arendal»