Jacob Hendriksen Friis, 1622-1665 (1708) til Landvig, Moland

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
gj04081
Sted: Danmark

Jacob Hendriksen Friis, 1622-1665 (1708) til Landvig, Moland

Legg inn av gj04081 » 21. desember 2006 kl. 13.39

Jeg forsøker å finne slekten til Otte Jacobsen Friis, han var født en gang mellom 1660 og 1675. Det står oppgitt at han skal ha kommet fra Trøndelag, men det er feil.

Han var prest på Veø utenfor Molde i Møre og Romsdal. Hans far er oppgitt å være en Jacob Friis. Det blir nevnt et sted i Trøndelag, nemlig Molstad på Frostad, men dette er ikke korrekt.

Her er min hypotese:

Jeg har sjekket ut dette med Molstad på Frosta i Nord-Trøndelag, og der har det aldri været noen Jacob Friis, men en Jakob Olsen/Olufsen. Jeg har faktisk sjekket ut dette med Jacob Friis overalt i Trøndelagene (også der hvor det har vært prester med navnet Friis, f.eks. Meldal og Trondheim), uten resultat, Otte Jacobsen Friis er heller ikke kjent der.

Altså det vi vet sikkert er at: Sønnen til Jacob Friis, er Otte/Otto Jacobsen Friis, født en gang mellom 1660 og 1675 (det opereres med forskjellige tidspunkter for Ottes fødsel, likledes som det opereres med forskjellige dødstidspunkter for Jacob Hendriksen Friis (1665 og 1708).

Jeg tror at far til Otte Jacobsen Friis er Jacob Hendriksen Friis fra Moland, problemet er at han står oppført med to døtre og ingen sønn. Men en ting er interessant her, det har nok vært forvekslinger mellom Moland og Molstad! (Håndskrevne dokumenter har som kjent en tendens til å være utydelige og snirklete).

Vi kan avfeie denne Jacob Friis, prest i Frosta(d), for den Jacob Friis, prest i Frosta, gift med NN Nielsdatter Tausan, har sannsynligvis aldri eksistert, likeledes, det har aldri vært noe giftemål mellom en Jacob Friis fra Molstad i Frosta og Nielsdatter Tausan (dette har jeg fått bekreftet – det har heller aldri bodd noen Jacob Friis på Molstad).

Dette er en meget tungtveiende grunn til at det her kanskje må være tale om Jacob Hendriksen Friis, og hans ukjente sønn Otte Jacobsen Friis fra Moland i Aust-Agder - en sønn som ble prest på Veø utenfor Molde i Møre og Romsdal.

En annen ting, jeg har fått sjekket om Otte Jacobsen Friis kanskje kommer fra gården Frostad på Sunnmøre i Tomrafjorden, det gjør han ikke, heller ikke kommer han fra Molde eller Ålesund (sjekket). Han synes å være en innflytter til Møre og Romsdal, men han er allikevel lommekjent på vestlandet. Han er altså ikke fra Trøndelagene, heller ikke fra Møre og Romsdal, heller ikke fra Bergen – på DIS Bergen har jeg ikke fått noen respons på min forespørsel om Jacob Friis, om han har vært der har han i allefall ikke satt spor etter seg.

Altså, vår Otte Jacobsen Friis kan komme fra et sted enda lenger sør, altså mest logisk fra Moland (Molland) i Aust-Agder?

Hvordan kan vi få fastslått at presten Otte Jacobsen Friis kan være en foreløpig ukjent sønn av Jacob Hendriksen Friis (og Dorothea Christensdatter Thorup?)?

Og, har noen sett nevnt en prest Otte Jacobsen Friis fra dette området?

Håper noen kan hjelpe meg.

Brukeravatar
dn03975
Sted: FEVIK
Kontakt:

Re: Jacob Hendriksen Friis, 1622-1665 (1708) til Landvig, Mo

Legg inn av dn03975 » 21. desember 2006 kl. 18.58

Hei!
Jeg kan ikke nok om dette, men se bl.a. debatter på Digitalarkivet - bl.a. http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=46#anker

Mvh
- Jarl -

gj04081

Legg inn av gj04081 » 21. desember 2006 kl. 20.57

hei,

takk for det. Har lest meg igjennom den og en annen en som det var link til, men jeg finner ikke det jeg behøver. Hva sier kildene om dette, har det noen gang vært tale om at Jacob Hendriksen Friis hadde sønner?

dn04356
Sted: LOMMEDALEN

Legg inn av dn04356 » 22. desember 2006 kl. 12.38

Siterer litt fra Johan Tveite: "Landvik I gard og grend", utgitt av Landvik historielag 1961:

"Jacob Henrichsen sat som åsittar på Molland i 1664. Han var då 42 år gamal. Han døde året etter, og det blei enka hans, Dorthe Christensdtr Torup, som kom til å overta gården."
---
"Dorthe og Jacob Friis hadde 5 døtre, men ingen søner."

Altså ingenting her som tyder på at Jacob hadde en sønn.

Kjell Eidet

gj04081

Legg inn av gj04081 » 5. januar 2007 kl. 20.49

Godt nyttår og takk for svar.

Jo, du har sikkert rett i dette. Takk skal du ha for informasjonen.

Vennlig hilsen,

Kyrre

Svar

Gå tilbake til «Grimstad»