Peder Tommassen Hamborg

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Jan Helge Hansen
Sted: STAVANGER

Peder Tommassen Hamborg

Legg inn av Jan Helge Hansen » 28. desember 2005 kl. 11.31

I min søken etter å finne foreldre til Ellen Pedersdtr Roe g.1750 m. Danield Jakobsen Rugland i Halse, vil jeg nå prøve en ny vinkling.

Ellen Pederesdatter hadde en bror i Kr.sand, Tomas Pedersen Roe g.m. Ingeborg Abrahamsdatter. Tomas Pedersen var seilmaker i Kr.sand, og fikk 6 barn her mellom 1742 og 1753.

Så til kjernen i spørsmålet: Blandt fadderene i barnedåpen til sønnen Abraham døpt 28.09 1742 var det en Peder Tomassen Hamborg. Er det en liten mulighet for at denne personen kan være far til overnevnte Ellen Pedersdtr. og Tomas Pedersen Roe? Er det noen som kjenner til denne Peder Tomassen Hamborg?

Etter hva jeg forstår er Hamborg skrivemåten i 1723 på gård nr.10 Hombor i Eide herred i Landvig sogn som nå er en del av Grimstad.

Søsken til Ellen og Tomas Perdersen var med stor sannsynlighet Guri Pedersdatter Roe g.1755 i Mandal med Knud Torgrimsen Løvdal. Andre søsken kan være: Christian Pedersen Roe g.1742 i Kr.sand med Ann Kristine Andersdatter (Tangnes?), Ingeborg Pedersdatter Roe g. 1755 i Mandal med Jørgen Jonsen Frostestad.

Nå er jo Pedersen ett vanlig navn, men navn som går igjen blandt faddere, og vitner ved giftermål er : Knud Pedersen, B. Pedersen, Tønnes Pedersen, Ole Pedersen og Torkild Pedersen.

Etter hva jeg har funnet ut er det kun to gårder på sørlandet som heter Roè/ Ro en i Mandal og en i Hægebostad Vest Agder. Jeg har ikke greid å knytte disse personene til noen av disse.
Er det noen som vet mer?

Hilsen
Jan Helge Hansen

6792
Sted: HOMBORSUND

Re: Peder Tommassen Hamborg

Legg inn av 6792 » 4. januar 2006 kl. 23.03

Det finnes ingen Peder Thomassen under gården Hombor i tidligere Eide kommune, og heller ikke på noen andre gårder i dette kirkesognet.

Kilder. Kirkebøker, mantallslister m.m. og de to bygdebøkene Sagaen om ei Sørlandsbygd bind I og II.

Hilsen

Torgeir Retterstøl

Jan Helge Hansen
Sted: STAVANGER

Re: Peder Tommassen Hamborg

Legg inn av Jan Helge Hansen » 5. januar 2006 kl. 21.36

Tusen takk for svar.
Da kan jeg utelukke det. Kansje jeg kan prøver å legge inn etterlysningen i Kr.sand.

Hilsen
Jan Helge Hansen

Svar

Gå tilbake til «Grimstad»