Jeg leter etter informasjon om smeden Torjus B Sandvik, senere Lia og hans familie.
Jeg har funnet ut at han er født i 1928 på Sandvik i Kviteseid, og døde i 1887????.
I mellomtiden giftet han seg med Ingebjørg Sveinsdotter Lia (1848-1935) Jeg tror Ingebjørg vokste opp på plassen Lia (like utenfor Fjågesund) og at de overtok plassen etter hennes foreldre.
Lia området består av tre plasser: Nordli, Midtli og Sudli. I følge mine kilder bodde disse to på Nordli, der Torjus var smed. (Han var anerkjent i området og hadde flere lærlinger)
I Vest Telemark bygdesoge står det at Torjus døde på Lia i 1887, men en annen kilde sier at han dro sin vei. Men hvorfor dro han fra kone og barn? (jeg tror de fikk tre barn, Anne, Bjørn og Svein). Kona giftet seg på nytt en gang før 1890 med Gunnar Sveinungsson Kleivstaul og døde på Ståland i 1935.
Er det noen som kan hjelpe meg å løse gåten? Hva skjedde med disse menneskene? Eller er det noen som vet andre ting om Lia plassene i Kviteseid, eller hvem som bodde der?
Jeg er kjempe takknemlig for all informasjon!

Vennlig hilsen
Stine S Borgenvik