Hvem er Hans Pederssøn Paus' mor?

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Terje Norin

Hvem er Hans Pederssøn Paus' mor?

Legg inn av Terje Norin » 21. april 2024 kl. 19.25

Hans Pederssøn Paus f. 1721. Er han sønn av Peder Hansen Paus ble født i 1691 i Kviteseid og døde i 1759 i Kviteseid og Cathrine Medea Maj Hermansdatter Arentzen, eller het moren til Hans Hedvig Coldevin Corneliusdtr. Paus? Har sett begge hustruene som mor til Hans Pedersen Paus, og er litt forvirret. Tviler veldig på at moren heter Hedvig Coldevin Corneliusdtr. Paus. Fordi hun ikke skal ha giftet seg før etter 1736.Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvem som var moren til Han P. Paus fra noen andre kilder enn Torjus Loupedalen?
Takk til den som tar seg tid.
V.H. Terje Norin

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Sted: Skåredalen

Re: Hvem er Hans Pederssøn Paus' mor?

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 21. april 2024 kl. 20.42

Har du sjekka om der er skifte etter faren (eller ev. mora)?
Skiftekort sortert på gardsnavn:
https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/6856

Vennlig hilsen
Åsbjørg

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 21. april 2024 kl. 20.44

Terje Norin

Legg inn av Terje Norin » 22. april 2024 kl. 0.36

Hei:-)
Var innom lenken til skifteprot. nå, men det er helt nytt for meg og jeg føler meg ganske forvirret. Vet ikke engang hvordan jeg skal finne fram i materialet. Det eneste jeg har er at faren til Hans Pederssøn Paus, het Peder Hanssøn Paus, f.1691. Gift 1730 m. Cathrine Medea Maj Hermansdatter Arntzen. Peder giftet seg en gang ett. 1736 med Hedvig Coldevin Corneliusdtr. Paus.
Flere steder på nettet har jeg sett Hedvig Coldevin Corneliusdtr. Paus oppført som mor til min 6xtipp Hans Pedersen Paus, f. 1720. Dersom fødtselsåreter riktig, kan ikke moren være Hedvig Coldevin Corneliusdtr. Paus.

Vh. Terje Norin

Svar

Gå tilbake til «Kviteseid»