Legg inn
av dn25293 » 13. februar 2013 kl. 18.23
Ved hjelp av Bernt har jeg nå fått Marichens slekt fra Homleid, Tørdal, Drangedal, bekreftet, men hvem var det hun giftet seg med i Wisconsin i 1848?
I tidligere innlegg har jeg etterlyst "John Wilson" som hennes norske mann, men nå er jeg (omtrent) 100% sikker på at han ikke het John Wilson da han emigrerte fra Norge i 1847/8. Jeg har funnet flere nordmenn i Wisconsin som tok "amerikanske" navn - Søren Olsen ble Cern Wilson, Halvor Olsen ble Oliver Wilson, Kittel Halvorsen ble Charles Wilson, etc., så da jeg ikke kan finne John Wilson i Norge het han nok noe annet i Norge, men hva, og hvor kom han fra?
Det er to pekepunkter jeg vet om. Vi har funnet at John hadde en bror, "George Wilson", som var fødd i Norge 15 september 1831, John skal ha vært fødd i 1825. John giftet seg med Marichen/Martha i 1848, like etter han kom til USA, så jeg tror de må ha kjent hverandre før Marichen og hennes familie emigrerte i 1846.
Et tredje punkt er vel navnene på John og Georges barn:
John og Marthas barn: Johanna, John, Sarah, Halvor og Annie
George og Christines barn (Christine var svensk): Hannah, Mary, Carrie, Ellen, Willie, George, Lottie og Oscar.
Jeg har lett i kirkebøkene for Drangedal og nabo kommunene for å forsøke å finne "John og George", men kan ikke finne noen familie som passer med det vi vet - er det noen som er kjent i Telemark og naboområdet som kan hjelpe?