Nils Gunnarson fra Tinn f. 1794 død i Forsand 1853
Moderator: MOD_Telemark
-
- Sted: STAVANGER
Nils Gunnarson fra Tinn f. 1794 død i Forsand 1853
Hei
Jeg leter etter min 3 X tippoldefar Nils Gunnarson som skal være født ca 1794 i Tinn i Telemark. Han flyttet vestover til Jørpeland i Strand i Ryfylke og ble kalt Nils Gunnarson Tungland. Han ble i 8.6.1822 gift med Kari Olsdtr. Jørpelandsholmen. Han bodde på gården Tungland i Strand og druknet den18/11-1853.
Jeg søker etter slekten hans fra Tinn og har ingenting av opplysninger annet enn at han skal ha kommet fra Tinn. Jeg slekter fra hans sønn Gunnar Nilsson Førlandslunden (1824-1887) som ble gift med Anna Maria Torsdtr. Harvaland født 1827 død ukjent.
Kan noen hjelpe meg videre med anene til Nils Gunnarson fra Tinn i Telemark ?
Alt mottas med stor takk-
Med hilsen
Jan Owe Zetterstrøm
Stavanger
Jeg leter etter min 3 X tippoldefar Nils Gunnarson som skal være født ca 1794 i Tinn i Telemark. Han flyttet vestover til Jørpeland i Strand i Ryfylke og ble kalt Nils Gunnarson Tungland. Han ble i 8.6.1822 gift med Kari Olsdtr. Jørpelandsholmen. Han bodde på gården Tungland i Strand og druknet den18/11-1853.
Jeg søker etter slekten hans fra Tinn og har ingenting av opplysninger annet enn at han skal ha kommet fra Tinn. Jeg slekter fra hans sønn Gunnar Nilsson Førlandslunden (1824-1887) som ble gift med Anna Maria Torsdtr. Harvaland født 1827 død ukjent.
Kan noen hjelpe meg videre med anene til Nils Gunnarson fra Tinn i Telemark ?
Alt mottas med stor takk-
Med hilsen
Jan Owe Zetterstrøm
Stavanger
Re: Nils Gunnarson fra Tinn f. 1794 død i Forsand 1853
Kan Gunufsen i Tinn i 1801 tenkes å ha blitt til Gunnarsen?
Mulig det er litt for "kreativt", men du finner i alle fall en Niels Gunufsen født ca 1795 på Lofthus i Tinn i 1801 tellingen. Jeg kan ikke finne ham i dette området i 1865, så hvis han fortsatt lever kan det tyde på at han har flyttet.
Håper noen kan hjelpe deg med mer informasjon.
Mulig det er litt for "kreativt", men du finner i alle fall en Niels Gunufsen født ca 1795 på Lofthus i Tinn i 1801 tellingen. Jeg kan ikke finne ham i dette området i 1865, så hvis han fortsatt lever kan det tyde på at han har flyttet.
Håper noen kan hjelpe deg med mer informasjon.
mvh Jan
-
Hei Jan.
Ja, det er absolutt en mulighet at navnen er skiftet som du antyder. Det ser man stadig i Forsand hvor Gunnar er blitt til Gunder, og mulig andre navn også. Jeg vet at det var en stor vandring etter arbeid fra Telemark og Setesdalen til Forsand og Strand og Høgsfjorden i Ryfylke. Barna til Nils Gunnarson het : Svanaug Nilsdatter f. 1822 - Gunnar Nilsson Førlandslunden f 1824 - Knut Nilsson f 1826 - Ivar Nilsson f 1829. Kanskje dette kan relateres til anene til Nils? Fra kona Kari så har jeg kun faren hennes Ole Jørpelandsholmen og søsteren henne som het Inger Olsdatter.
Med hilsen
Jan Owe Zetterstrøm
Ja, det er absolutt en mulighet at navnen er skiftet som du antyder. Det ser man stadig i Forsand hvor Gunnar er blitt til Gunder, og mulig andre navn også. Jeg vet at det var en stor vandring etter arbeid fra Telemark og Setesdalen til Forsand og Strand og Høgsfjorden i Ryfylke. Barna til Nils Gunnarson het : Svanaug Nilsdatter f. 1822 - Gunnar Nilsson Førlandslunden f 1824 - Knut Nilsson f 1826 - Ivar Nilsson f 1829. Kanskje dette kan relateres til anene til Nils? Fra kona Kari så har jeg kun faren hennes Ole Jørpelandsholmen og søsteren henne som het Inger Olsdatter.
Med hilsen
Jan Owe Zetterstrøm
Jeg har ikke selv noe kjennskap til dette området, men hvis du ikke får mer informasjon fra andre kan du jo sjekke bygdeboka (Tinn soga av H.H. Einung), spesielt med tanke på gården Lofthus nevnt over.
mvh Jan
-
Hei igjen Jan, og takk for tipset. Jeg skal se om jeg finner boken og saumfare denne. Det hadde vært greit å komme litt lenger bak i denne rekken.
Etter det jeg har lest var det stor "arbeidsinnvandring til Ryfylke fra de nærliggende kommuner og fylker. Er dette beskrevet noen plass? Fant noe om dette i Sigleif Engens bøker om Forsand.
Med takk og hilsen fra
Jan Owe Zetterstrøm
Etter det jeg har lest var det stor "arbeidsinnvandring til Ryfylke fra de nærliggende kommuner og fylker. Er dette beskrevet noen plass? Fant noe om dette i Sigleif Engens bøker om Forsand.
Med takk og hilsen fra
Jan Owe Zetterstrøm
-
Hei igjen. Jeg glemte i farten å skrive at "min" Nils Gunnarson's barn hadde navn etter Nils Gunufsen's foreldre. Moren het Svanow Nilsdatter(derav navnet Nils), faren Gunuf, broren Knud, og Hølje og søsteren Ingeborg. Nils Gunnarson's barn het Svanhild (etter moren?), Knud (etter broren, og muligens andre i slekten?) og til slutt Ivar Nilsen. Så det peker navnemessig imot at dette er "rett" familie,r du ikke enig? Så da er det bare å få sjekket bøkene fra Lofthus.
Med hilsen
Jan Owe
Med hilsen
Jan Owe
Hei!
I Tinn soga,Dalen u/Lofthus,s.299,står dette:
"I 1821 (er vel ment å være 1801,se FT 1801),er Gunnulv Knutsson husmann i Dalen.Han er da 48 år,og g.m.Svånaug Nilsdtr.36 år.Det er nemde 4 born:
1:Knut, 2:Ingeborg, 3:Nils, 4:Hølje."
Det er alt som står om denne fam.under Dalen.Men jeg ser at under Lofthus går navnene Knut og Gunnulv igjen.Skal se om jeg kan koble denne Gunnulv der.
Det er en Gunnulv Knutsson,f,1754 nevnt,sønn av Gunnulv Gunnulvsson Lofthus.Dette er muligens rett?
Ser litt mer,og kommer tilbake.
Mvh
Kari
I Tinn soga,Dalen u/Lofthus,s.299,står dette:
"I 1821 (er vel ment å være 1801,se FT 1801),er Gunnulv Knutsson husmann i Dalen.Han er da 48 år,og g.m.Svånaug Nilsdtr.36 år.Det er nemde 4 born:
1:Knut, 2:Ingeborg, 3:Nils, 4:Hølje."
Det er alt som står om denne fam.under Dalen.Men jeg ser at under Lofthus går navnene Knut og Gunnulv igjen.Skal se om jeg kan koble denne Gunnulv der.
Det er en Gunnulv Knutsson,f,1754 nevnt,sønn av Gunnulv Gunnulvsson Lofthus.Dette er muligens rett?
Ser litt mer,og kommer tilbake.
Mvh
Kari
Hei!
Litt mer fra Tinn soga:
Gunnulv Knutsson,f.1754,
g.m.1784
Ingeborg Halvorsdtr.
Hun døde i barselseng 1789.
De hadde følgende barn:Knut f.1787,Halvor,f.1789.
I FT 1801 er den Gunnulv Knutsson som er far til Nils,gift for 2.gang.
Da kan dette være rett?
Sønnen Knut som står i FT 1801 er da fra 1.ekteskap,de andre fra nr.2.Sønnen Halvor,f,1789,er ikke der,men han kan jo være død?
Da er det vel bekreftelsen på at denne Gunnulv giftet seg 2.gang med Svanow Nielsdtr.du trenger.
Dersom dette er rett person,står det mange slektsledd bakover i Tinnsoga.
Mvh
Kari
Litt mer fra Tinn soga:
Gunnulv Knutsson,f.1754,
g.m.1784
Ingeborg Halvorsdtr.
Hun døde i barselseng 1789.
De hadde følgende barn:Knut f.1787,Halvor,f.1789.
I FT 1801 er den Gunnulv Knutsson som er far til Nils,gift for 2.gang.
Da kan dette være rett?
Sønnen Knut som står i FT 1801 er da fra 1.ekteskap,de andre fra nr.2.Sønnen Halvor,f,1789,er ikke der,men han kan jo være død?
Da er det vel bekreftelsen på at denne Gunnulv giftet seg 2.gang med Svanow Nielsdtr.du trenger.
Dersom dette er rett person,står det mange slektsledd bakover i Tinnsoga.
Mvh
Kari
-
Hei.
Ja, da tror jeg at dette er rette familien jeg leter etter, dette hjalp meg veldig godt i søket mitt og jeg har nå fått hull på byllen. Tusen takk for hjelpen. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm
Ja, da tror jeg at dette er rette familien jeg leter etter, dette hjalp meg veldig godt i søket mitt og jeg har nå fått hull på byllen. Tusen takk for hjelpen. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm