Anund Gunnarson og Tore Anundsdotter - hvor er de født ?

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn08187
Sted: KONGSBERG

Anund Gunnarson og Tore Anundsdotter - hvor er de født ?

Legg inn av dn08187 » 9. april 2007 kl. 10.58

Anund og Tore er mine tipp-tipp-tipp-oldeforeldre og de levde på plassen Teksten u Nordadal i Sauherad på slutten av 1700 tallet. Ut fra folketellingen 1801 har jeg funnet at Anund er f. ca.1724, Tore ca.1734. De giftet seg 15.03.1752 i Saude. Om Tore har jeg ikke funnet noe i kirkeboken før hun gifter seg, mens Anund er ført inn som far til Anne Olsd. Norendals "u-ægte Drengebarn" Niels den 23.03.1746. Han er allerede da skrevet for Texten, så det tyder jo på at han har bodd i bygda en tid. Han ble konfirmert (!) i Saude i 1749 - altså 25 år gammel.
Jeg har ikke klart å finne at de er døpt i Saude, og tenker at det er trolig de kommer fra en av nabobygdene, men jeg har ikke orket å begynne å leite på må-få.
Er det noen som kan gi noe tips ?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Anund Gunnarson og Tore Anundsdotter - hvor er de født ?

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. april 2007 kl. 15.19

Neste gang du er på Statsarkivet kan du se om det finnes soldatruller for Hr. Capt. Simons Compagnie i Sauherad i tiden før 1746. Kanskje du kan finne mer opplysninger om Anund dersom du finner han innrullert der.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Sauherad»