Familie Gilleren under Kuslungen

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn30830
Sted: Spania
Kontakt:

Familie Gilleren under Kuslungen

Legg inn av dn30830 » 30. oktober 2013 kl. 17.52

Er helt ny her, og søker etter min fars familie fra Sauherad. Min tip tip oldefar var Peder Christensen v- født i 1782, og bodde på Gilleren. Han var gift to ganger, og min familie stammer fra andre ekteskap - med Gunhild Torkelsen. De fikk en sønn, Torkild Pedersen, om flytta til Gjerpen.
Jeg er interessert i far til Peder - som hette Christen Monsen eller Mogensen. Jeg har funnet ut at hans far igjen heter Mons Christensen og levde 1704 - 1739. Hans far igjen var Christen Christenson Skanderup (eller Spanderup) og kom muligens fra Danmark?

Ville være svært takknemløig om noen har opplysninger om Gilleren, Kuslungen og de som levde der. Jeg har også hørt at det er "sleksstevne" der huset på Gilleren lå, nede ved elva.

Ole Bjørn Darrud
Sted: TRANBY

Re: Familie Gilleren under Kuslungen

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 30. oktober 2013 kl. 20.33

Hei,

anbefaler deg å lese Sauheradsoga III s 360 mhp Gillaren og Hørtesoga s 344 mfl mhp teorier om Christen Mogensens opphav.
Du nevner at du har funnet ut av Christen Mogensens opphav.
Hvilke kilder har du på dette opphavet?

Mvh
Ole Bjørn

dn09248
Sted: MANDAL

Legg inn av dn09248 » 1. november 2013 kl. 11.39

Hei
Og jeg anbefaler meget sterkt at du får tak i boka: Soga om Hørteverket. Etter manuskript av Jon Hvitsand. Utgjevar Hørtesogelaget.1984
På sise 346 står det bl.a.: Christen Mogensson og Siri Haagensdatter fekk sju bon:
3.Haagen, dp ved Saude kjørkje 10.10.1779.
4. Peder, dp. ved Saude kjørke 27.1. 1782. Også han levde opp og blei den kjende "skoleholder" og klokkar i Saude, Per Gilleren. Om ætta vidare, sjå s. 371. Det står svært mye leseverdig stoff om denne familien.

Mvh Bernt

dn30830
Sted: Spania
Kontakt:

Legg inn av dn30830 » 3. november 2013 kl. 9.23

Hei og takk for svar! Jeg har vel en gang i tida lest Sauheradsoga, og trodd at slektsforholdene var slik, men skjønner at jeg nok må gå mer inn på dette, for å sjekke! Det stod mye interessant her, Bl.a. om smeden som slo i hjel drengen sin - flytta fra Bergslagen i Sverige til Hørteverket. Han het Gunnar Person, ogb han er jeg altså i slekt med.... :)

Soga om Hørteverket er ei bok jeg skjønner jeg må få tak i....

Takk!

Men vet noen om dette slekt-treffet på Gilleren?

Svar

Gå tilbake til «Sauherad»