Henrik Paulin Topp - havde han en (sted)søn Jørgen?

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj17315
Sted: Danmark

Henrik Paulin Topp - havde han en (sted)søn Jørgen?

Legg inn av gj17315 » 8. november 2012 kl. 22.22

Hej Forum!

Jeg har længe ledt efter en ane ved navn Jørgen Topp født ca. 1788-1789.

Mit tidligste spor er hans registrering som borger i Viborg (Danmark) den 26. maj 1812. Her angiver han, at han er "søn af apoteker Top i Kragerø i Norge". Jeg har ikke andre spor til hvor han kommer fra, men han arbejder hele sit liv som skrædder.

Den omtalte apoteker må være Henrik Paulin Topp, født i Danmark og gift med enken Dorthea Lund i Kragerø 21. juni 1800. Han dør (så vidt vides barnløs) i Kragerø 4. feb. 1819.

Der er to mulige teorier om hvor "Jørgen" kommer fra:

1) Han er en uægte søn af Henrik Paulin Topp fra hans tid i Randers (her findes han i folketællingen 1787 - det sidste spor jeg har af Henrik Paulin Topp, før han bliver gift i Kragerø). Jørgen kan evt. være kommet til Kragerø senere eller også har han aldrig forladt Danmark, men er bekendt med hans fars adresse. MEN mange har forsøgt at hjælpe mig med at finde hans fødsel i Danmark, men han er ikke til at finde født eller i folketællingen 1801 i Danmark!

2) Eller også er Jørgen en søn af Dorthea Lund fra hendes tidligere ægteskab med Andreas Fedder/Pedder i Kragerø. Jørgen har så senere opfattet Henrik Paulin Topp som sin "far". Denne teori er bestyrket af at begge Jørgen Topps drengebørn får "Andreas" som en del af deres navn.

Jeg har fundet Henrik Paulin Topp's vielse og begravelse i kirkebogen for Kragerø.

Jeg har også fundet flg. 4 børn af Andreas Fedder og Dorthea Lund:
Jacob Andreas Andreasen, født 19. oktober 1777 i Kragerø
Margrethe Christina Andreasdatter, født 17. april 1780 i Kragerø
Dorothea Magdalena Andreasdatter, født 3. april 1782 i Kragerø
Jacob Lund Andreasen, født 13. december 1785 i Kragerø
(men ingen Jørgen!)

Endeligt har jeg denne folketælling fra Kragerø 1801 - også uden Jørgen:

Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke
Henrich Paulin Top Huusbonde 40 I 1te ægteskab Apotheker
Doerthea Lund Hans kone 43 I 2det ægteskab
Margrethe Ch. Fædder Hendes børn i 1te ægteskab 21 Ugift
Jacob Lund Fædder Hendes børn i 1te ægteskab 15 Ugift Til søes paa prøve

Desværre ligger skiftet efter Henrik Paulin Topp ikke tilgængeligt online, for her burde det være muligt at se, om familen var bekendt med en "Jørgen" som skulle arve efter faderen.

Al god hjælp til denne gåde modtages med stor glæde!

På forhånd tak!
Anders

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Henrik Paulin Topp - havde han en (sted)søn Jørgen?

Legg inn av Magne Østhus » 9. november 2012 kl. 2.11

Hei Anders !

Velkommen til slektsforumet i Norge ?

Bare dette.
F. T. Kragerøe 1801.
Henrich Paulin Top.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 94115#ovre

Men som du også nevner så er ingen Jørgen med her.

Lykke til videre.

Mvh. Magne :)

dn20370
Sted: KRAGERØ

Legg inn av dn20370 » 9. november 2012 kl. 8.33

Hei
Jeg har heller ikke funnet Jørgen, men jeg skriver ned det som står om familien Topp i boken "Kirkegaten - Kragerø", skrevet av Carsten Hopstock, utgitt av Kragerø og Skåtøy Historielag.
Flg. står på side 20.
Om matr.90 (som idag er Kragerø Sparebank) ...I 1810 kjøpte skipper Niels Andersen eiendommen for 400 rd., og da hadde den matr.nr.87. I 1819 solgte han eiendommen til enkemadam Dorothea Topp, født Lund, f.1757 -d.1831. Hun var datter av byens markante sogneprest Jacob Lund f.1724 -d.1780, som eiet hus lengre oppe i kirkegaten..........

Dorothea Topp var enke etter byens apoteker Henrich Poulin Topp f.1760 - d.1819.
Hun hadde først vært gift med kjøpmann Andreas Fædder f.ca.1726 - d.1798. som hun hadde barn med, og altså senere med apoteker Topp, men de hadde ingen barn.
Hennes sønn med Jacob Fædder var Jacob Lund Fædder, senere skipskaptein i Kragerø.

Da Dorothea Fædder ble enke i 1798, giftet hun seg for annen gang i Kragerø i år 1800 med byens apoteker Henrich Poulin Topp og de drev både det lille apoteket og et gjestgiveri for å spe på med. Da apoteker Topp døde i 1819, solgte hun apotekgården lengre nede i byen og flyttet opp i huset hun hadde kjøpt av Niels Andersen.

I boka "Kragerø By's historie 1666 - 1916" står det mer om dette på sidene 440 -441.
(MERK gammel skrivemåte)

... Saa kom en dansk Farmaceut til at bestyre filialen i Krager, nemlig Henrik Paulin Topp, søn af en farver i Svendborg. Han hadde været Disipel i Helsingør i 7 aar og fungered som "Svend" i 2 aar sammesteds, 1,1/2 aar i Randers og 5,1/4 aar i Wiborg. Efter at han i 1793 havde taget Farmaceuteexamen med Laud, har han sandsynligvis i 1795 overtaget Filialen her i Kragerø. I 1800 kjøpte han Apoteket og fik 26de September 1800 Bevilling til at drive det. Topp drev ogsaa Hotelvirksomhed i Kragerø.................

Håper at dette var opplysninger som var til litt hjelp, selv om jeg ikke fant Jørgen.

Hilsen Kerstin.

gj17315

Legg inn av gj17315 » 9. november 2012 kl. 10.35

Hej Magne og Kerstin!

MANGE tak for hjælp og info!

Det tyder på, at HVIS Jørgen Topp virkeligt er søn af Henrik Paulin Topp, så har han nok aldrig været i Norge, men til gengæld har jeg nu fået mange gode nye oplysninger om Henrik Paulin Topps færden i perioden 1787 til 1800 - det er især spændende at han også selv var i Viborg!

Da Dorothea Fædder først bliver enke i 1798 og der er 100% styr på hendes børn med Andreas Fædder, så er det nu sikkert at Jørgen Topp IKKE er stedsøn til Henrik Paulin Topp.

Tilbage står så muligheden for et (uægte) barn fra hans tid i Randers eller Viborg - eller også er der fejl i oplysningerne i Viborg Borgerbog (som nu ellers regnes som meget troværdig!). Søgningen går nu tilbage til Danmark!

MEN - er der nogen der ved, om det er muligt at finde skiftet efter Henrik Paulin Topp i Kragerø, for her ville en eventuel søn i Danmark muligvis være nævnt?

IGEN MANGE TAK!!!
Anders

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 9. november 2012 kl. 15.37

Apotekeren har vel også tatt sin utdannelse og eksamen noe sted, f.eks. København.

Han kan jo som student ha blitt far også der ??

gj17315

Legg inn av gj17315 » 10. november 2012 kl. 15.16

Hej Alf!

Tak for input!

Jeg ved at Jørgen Topp er født ca. 1788-1789 og at Henrik Paulin Topp optræder i Folketællingen i Randers i 1787.
Med ovenstående information:

Han hadde været Disipel i Helsingør i 7 aar og fungered som "Svend" i 2 aar sammesteds, 1,1/2 aar i Randers og 5,1/4 aar i Wiborg. Efter at han i 1793 havde taget Farmaceuteexamen med Laud, har han sandsynligvis i 1795 overtaget Filialen her i Kragerø.

- så er det HELT sikker, at HVIS Henrik Paulin er far til Jørgen Topp, så er undfangelsen og fødslen sket i Danmark (Randers eller Viborg Amt).

Det eneste jeg mangler nu, er viden om, hvorvidt skiftet efter Henrik Paulin nævner en "Jørgen". Jeg tror det ikke, men det ville være et gennembrud i min søgning, hvis det var tilfældet...

Med venlig hilsen og tak
Anders

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. januar 2013 kl. 13.10

Anders skrev:Det eneste jeg mangler nu, er viden om, hvorvidt skiftet efter Henrik Paulin nævner en "Jørgen".

Dessverre gjør det ikke det!
Jeg var på Statsarkivet i dag, og benyttet anledningen til å se på skifteprotokollen fra Kragerø for 1819 for å se om jeg kunne finne noe om denne apotekeren.
Det sto litt der, men ikke noe som kunne hjelpe deg, tror jeg? Jeg skrev av hele teksten:

Aar 1819 den 5. Febr. blev Skifteretten anvist i Gaar afdød Apotheker Henr. Paulin Topps Testamente af 26de Maji 1801 allernaadigst confirmeret den 6. Augusti næstefter, hvorved han indsætter sin Huustrue Dorthea født Lund til sin universale Arving.
Undertegnet Hiort (byfoged i Kragerø)

(Kilde: Kragerø by, skifteforhandlingsprotokoll nr. 2, 1818-1840)

Mvh
Else B.

gj17315

Legg inn av gj17315 » 8. september 2013 kl. 21.12

Hej Else!

Jeg har desværre først set dit svar nu (SORRY!), men mange tak for din hjælp!
Man kan konkludere at Jørgen i Danmark muligvis betragtede Henrik Paulin Topp som sin far, men forholdet var ikke gengældt.

Jeg takker mange gange for din hjælp!
Anders

Svar

Gå tilbake til «Kragerø»