Karen Oline/Oline Olsdatter fra Stathelle?

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Karen Oline/Oline Olsdatter fra Stathelle?

Legg inn av Liv Ofsdal » 14. juni 2009 kl. 14.08

Hei! :)

Jeg trenger litt hjelp til å finne min rette 2xtippoldemor. Jeg har nok hengt meg på feil person, noe jeg oppdaga da jeg fant henne i kirkeboka som begravet 14 dager gammel :(

Min 2xtippoldefar var Tollef Andersen fra Brevik. Datteren Maren Turine gifta seg med Poul Lauritz Larsen fra Langesund (mine tipper).

Jeg er temmelig sikker på at jeg har funnet rett Tollef i FT1865
Der står han gift med Oline fra Stathelle. Det er min eneste link til fødested for henne.

Vielsen Nr. 1 1831 fant jeg her i Brevik og mener den må være rett.

Ellers har jeg funnet dåp til 8 barn alle i Brevik
Anne Gurine
Anders Christian
Anders
Gunner
Maren Turine
Anne Gurine
Olaus
Caroline

Moren er her kalt Oline Olsdatter på alle dåpene, men i hennes begravelse står hun som Karen Oline Olsdatter i Klokkerboka
og som Oline i Ministerialboka

Jeg har vært temmelig sikker på at jeg fant den rette Karen Oline i dåpen her, helt til jeg fant begravelsenher.

Jeg har sett etter dåpen til Karen Oline i Bamle og Brevik kirkebøker i perioden 1800-1810 uten å finne noen Karen Oline/Oline med Ole som far.
Jeg har Bygdebok for Bamble hvor Karen Oline ikke engang er nevt (sikkert fordi hun døde så tidlig)
Det jeg enda ikke har gjort er å sjekke ut de fadderne som har Ole eller Olsen/Olsdatter som navn - det kan være litt å hente der.

Så da er spørsmålet mitt: Er det noen som kjenner til denne familien, eller ihvertfall kan hjelpe meg med hvor jeg skal lete?

Siden mye av dette handler om Brevik lager jeg et lite innlegg under Porsgrunnog linker disse 2 innleggene til hverandre. Grunnen til at jeg la det under Bamble er at Karen Oline skal være født i Stathelle iflg FT 1865.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

dn21186
Sted: PORSGRUNN

Re: Karen Oline/Oline Olsdatter fra Stathelle?

Legg inn av dn21186 » 14. juni 2009 kl. 19.05

Hei!
Finner ei Karen Olsdatter som står til konfirmasjon i 1818. Tror hun er uektefødt. Litt vanskelig å tyde, men legger linken inn slik at andre kan forsøke å tyde det som står der. Ministerialbok Bamble 1814-1834
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020139.jpg

Mvh Lisbeth

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 15. juni 2009 kl. 18.09

Takk skal du ha!

For å få dette verifisert dette må jeg ty til andre kilder har jeg funnet ut - men jeg tar vare på alle tips :)
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal

gj03519

Legg inn av gj03519 » 16. juni 2009 kl. 22.51

Hei !

Vet ikke hvor langt du har kommet, men har funnet frem til at i kirkeboken står det Karen Oline Olsdatter født 9/8 - 1805 i Rosland som ligger i Bamble.
Hun giftet seg med Tollef Andersen 12 sep. i Brevik kirke osv osv osv

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 16. juni 2009 kl. 22.59

Hei!

Jeg har ikke rukket så mye mer.

Vielsen du nevner har jeg, dåpen du nevner skrev jeg om i spørsmålet mitt:

Jeg har vært temmelig sikker på at jeg fant den rette Karen Oline i dåpenher, helt til jeg fant begravelsenher.

Men jeg har tenkt litt på at hun kanskje bare heter Oline og at jeg har funnet feil person i begravelsen. Hun nevnes som Oline i alle barnedåper pluss i vielsen.
Dettte er bare en teori da...

Tar gjerne imot flere innspill! :)
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 27. september 2009 kl. 11.42

Da har jeg gått igjennom dette på nytt.

Karen Oline Olsdatter (som jeg trodde var rett) har jeg funnet begravet 14 dager gml, her på høyre side som den siste begravelsen i august.

Jeg har gått igjennom dåpsbøker i Bamble, Langesund og Eidanger for perioden 1804-1806 uten å finne andre enn den Karen Oline som døde som liten.
Hun benevnes som Oline Olsdatter i alle kilder jeg har funnet, også i vielsen. (Untatt i begravelsen i Klokkerboka hvor hun står som Karen Oline)
Jeg tror at Karen Oline ikke er riktig - men holder fortsatt fast ved det navnet som en liten mulighet.

Jeg planlegger en tur til statsarkivet i Kongsberg for å se i litt andre kilder enn de som ligger på nett.
Jeg tenker meg da skiftet etter Tollef og evt etter hustru Oline (den rette) som jeg har funnet begravelsen til.

Jeg skal og spørre om lokale folketellinger (håper de finnes for rett periode!) for å se om det kommer fram flere opplysninger der.

Er det andre kilder jeg kunne sett i? Noen som har tips?
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 27. september 2009 kl. 15.30

Et tips kan være å analysere fadderne for barna og se om det er noen av disse som er morens søsken eller foreldre, og dermed identifisere henne den veien.

Dersom Oline var 75 år da hun døde i 1877, så bør hun være født ca 1802? Den nærmeste jeg finner på Family Search er da denne født i Eidanger:

Name: Oline Olesdatter
Christening date: 13 Mar 1803
Christening place: EIDANGER, TELEMARK, NORWAY
Residence: Eidanger, Telemark, Norway
Father's name: Ole Jacobsen
Father's birthplace:
Father's age:
Mother's name: Kirsten Torjusdr

Jeg er nok ikke lokaltkjent, så jeg vet ikke hvor langt Eidanger er fra Breivik, men kan hun ha kommet til Breivik som tjenestejente?

Ellers, dersom vi ser på Olines alder som var 25 år da hun giftet seg med Tollef i 1831, så stemmer denne best og dersom vi holder oss til Breivik:
Name: Oline Olesdatter
Christening date: 09 Sep 1806
Christening place: Brevik, Telemark, Norway
Residence: Brevik, Telemark, Norway
Father's name: Ole Larsen
Father's birthplace:
Father's age:
Mother's name: Thore Gullichsdr

Ikke lett å bli klok på så sprikende opplysninger i de ulike kilder, da er det nok eliminasjonsmetoden som må til, blant annet ved å se på faddere opp mot familiene til de aktuelle dåpskandidatene.

Mvh
Vigdis

gj10198

Legg inn av gj10198 » 28. september 2009 kl. 2.40

Svar

Gå tilbake til «Bamble»