Efterlysning af Oldeforældre i Stathelle/Brevik.

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj01615
Sted: Danmark

Efterlysning af Oldeforældre i Stathelle/Brevik.

Legg inn av gj01615 » 8. november 2005 kl. 23.53

[
Jeg efterlyser Foreldre til min bedstefar Karl Andreas Larsen født d. 3august 1883. Død
d.10 februar 1965 og begravet på Stathelle Kirkegård.
Hans bror Jacob Larsen, gift med Karen Larsen, havde et lille kødudslag skråt bag op ved
det gamle færgeleje. Butikken lå på en hjørnegrund, hvor vejen førte op og ned forbi Krana.
Her gik vejen ud i Strandgatan.
I Strandgatan 60 boede en søster til Andres Larsen, Louise gift med Sverre Svendsen.
Louise og Sverre Svendsen havde en søn Thorstein Svendsen, gift med Dagny. Begge er døde nu (i 1995) og ligger begravet på StatHelles Kirkegård tæt deres hus, der stødte op til kirkegården. Sverre og Luise havde desuden en datter Solvei, der blev gift med Christian
og bosatte sig i Langesund. Hele den her omtalte norske familie nu uddød.

Min bedstefar blev gift i Nyborg Kirke 17 sept. 1916med Margrete. De fik et tvillingepar
Kari (min mor) og en dreng der druknede som 5årig og ligger(lå) begravet på Stathelle.
Derefter flytte min bedstemor og mor til Nyborg og bedstemor døde kort efter. Bedstefar
var sælfanger og sejlede under 2. verdenskrig med skonnert for USA. Kom tilbage til Stathelle, hvor han boede i sit hus på Krana til sin død. Jeg besøgte Karen i 1958,
da jeg lå med skib i Porsgrunn o senere Torstein og Karen i 1962 lige inden broen til Brevik blev indviet. På færgen mødte jeg Inge Marta som jeg havde leget med på stranden med som barn.

gj10198
Sted: PORSGRUNN

Re: Efterlysning af Oldeforældre i Stathelle/Brevik.

Legg inn av gj10198 » 9. november 2005 kl. 3.15

Hei!

Her er dåpen til din bestefar i Brevik:

født 3.aug.1883,hjemmedøpt 8.sept 1883,i kirken 7.okt.1883

Carl Andreas

foreldre:styrmand Hermand Larsen f.1856 og Gurine Jakobsen.f.1856

(kilde:Brevik klok.4,1882-1900,fol.14)

Her er Carl Andreas med moren,søster Lovise og bror Jacob i folketelling 1900 for Brevik.Faren er altså død før 1900:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=386

Hilsen Kari

gj10198
Sted: PORSGRUNN

Legg inn av gj10198 » 9. november 2005 kl. 10.13

Hei!

Prøver igjen med ny og rett link til folketelling 1900:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1064#ovre

hilsen Kari

gj01615

Legg inn av gj01615 » 10. november 2005 kl. 19.55

:D :D :D Hei Kari!
Jeg takker dig for en meget fin og hurtigt hjælp om ovenstående emne. Jeg er netop startet på kursus i slægtsforskning i Herning. Jeg bor i Harboøre ved indsejlingen
til Limfjorden fra Vesterhavet (Nordsøen). Jeg mødte en venlig norsk familie Sandersen, ligeledes fra Porsgrunn sidste år i Ringkøbing. Faderen og sønnen diskurterte
en bådtype (Limfjordsjægte) en jolletype, som tidligere anvendtes til fiskeri på Limfjorden. Jeg er som skrevet tidligere sømand, men blev på grund af synsproblemer
nødt til skifte yrke. Jeg tog adgangseksamen til Polyteknisk Læreanstalt og blev færdig som kemi ingeniør i 1969. Jeg blev ansat på en medicinalfabrik, men flyttede
senere til Harboøre og blev ansat på Cheminova, der er en stor kemisk fabrik, der fremstiller plantebeskyttelsesmidler.

Sandersen kørte til Stathelle og tog nogle fine billeder af Dagny og Torstein Svendsen`s gravsten ligesom de talte med den nye ejer af Strangaten 60. Den nye ejer fortalte
om gravstedets placering. Jeg havde korresponderet med Dagny indtil ca. 1992-93, hvor hun meddelte at Torstein var død og at hun ikke kunne overkomme at skrive mere.
Sandersen sendte billederne via E-mail. Jeg besøgte Torstein og Dagny i 1982 med familie og venner på vej til og fra ferie i Vrådal, hvor jeg fik taget billeder af min bedste-
far`s grav. Gunnar`s (min mor`s tvillingebror) gravsten var ulæselig, han døde som 5-åring efter en drukneulykke.

Jeg har nogle billeder som er taget fra min bedstefar`s redning efter deres skib blev skruet ned af isen i forbindelse med sælfangst. Jeg kunne tænke mig at dette var
beskrevet i avisen fra Brevik og spørger dig om der findes et lokal-historisk arkiv man kan rette henvendelse til?. Bedstefar var styrmand på skibet.

Du fandt mine oldeforældre i folketællingen. Jeg vil prøve på den medsendte link. Skulle det mislykkes for mig vil jeg gerne have adressen. Jeg har et fotoalbum fra min bedstefars hus med de yngste billeder taget omkring 1926. Jeg kunne genkende Torstein som ca.5-7 åring. Alle øvrige billeder er ældre, nogle taget i kristannia,
det nuværende Oslo. Jeg synes at genkende min bedstefars hus indefra. Det lå på Krana eller små nr. af Strangaten ned mod vandet.

Til slut vil jeg spørge dig om vi kan kikke i de norske kirkebøger på nettet for at følge slægten tilbage og meget gerne et link.

En stor tak for en meget fin og hurtig hjælp.

Per Frølich

Danmark
Sist redigert av gj01615 den 10. november 2005 kl. 21.49, redigert 1 gang totalt.

dn07416
Sted: PRESTFOSS

Legg inn av dn07416 » 10. november 2005 kl. 20.40

Her er noen funn fra folketellingen 1865 i Brevig:

Her er Herman Olavus Larsen, 10 år, med mor (som er enke) og søsken

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=197#ovre

Her er Gurine Jacobsen, 10 år, med far, mor og søsken:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=75#ovre

Hilsen Laila Kornstad.

gj01615

Legg inn av gj01615 » 10. november 2005 kl. 22.14

:D :D
Tak til Laila for et hurtigt og fint svar. Det går vældig stærkt med at få klarlagt slægten tilbage. Jeg har fået oplyst af læreren på slægtsforskning, det går hurtigt i Sverige.
Jeg synes dog det er utroligt hurtigt som I har hittet frem mine tipoldeforældre. Jeg vil ligeledes spørge dig om evt. adresse på et lokalarkiv i Brevik/Stathelle.
Nok en gang tak.
Per Frølich :D

dn07416
Sted: PRESTFOSS

Legg inn av dn07416 » 11. november 2005 kl. 0.02

Alle gamle kirkebøker o.l. for Brevik befinner seg i Statsarkivet i Kongsberg: http://www.arkivverket.no/kongsberg/om.html

Om det finnes et lokalt arkiv i Brevik, vet jeg ikke.

I mormonernes database Familysearch, hvor de har skrevet av kirkebøker, fant jeg Herman og hans søsken:
1. Hellene f. 16. august 1852 i Brevik, døpt 17. oktober samme år og sted.
Foreldre: Lars Halvorsen og Anne Olsdatter.

2. Herman Olaus f. 15. juli 1856 i Brevik, døpt 17. august samme år og sted.

3. Anne Margrethe f. 20. august 1859 i Brevik, ant. død straks.

4. Anne Margrethe f. 21. august 1860 i Brevik, døpt 18. november samme år og sted.

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway
Source Information:
Batch Number: C425593
Source Dates: 1847 - 1865
Film or Fiche Number: 278267
Collection Details: Brevik; Den Norske Kirke

Jeg fant også foreldrenes vielse:

Lars Halvorsen, 24 år, far: Halvor Jacobsen og
Anne Olsdatter, 26 år, far: Ole Ingebretsen
viet 17. oktober 1851 i Eidanger i Telemark.

Vielsen slo jeg opp i Eidanger kirkebok nr. 8 s. 240 (på mikrofilmkort):

Ægteviede 1851 nr. 20: Vielsesdatum: 17 October
Brudgom: Ungkarl Lars Halvorsen Traaholt, Alder: 24 aar Fader: Halvor Jacobsen Traaholt
Brud: Pige Anne Olsdatter Haugholt, Alder: 26 aar Fader: Ole Ingebretsen Haugholt
Føde- og Opholdssted: Begge her.
Forloverne: Erik Jacobsen Oxom? og Halvor Olsen G?
Tillysningsdagene: 20 Juli, 27 do, 3 August.
Vaccinerede: (Han): 19 Decbr 1827 (Hun): 14 Decbr 1825

Hilsen Laila Kornstad.

gj01615

Legg inn av gj01615 » 12. november 2005 kl. 13.23

:D :D Tak for yderligere oplysninger. Jeg har fået oplysninger via Sahlin til to af hans kolleger,
der holder på med slægtsforskning, bl.a. Sorter, der havde en fin liste over begravelser
på Stathelle Kirkegård. Dermed er alle bedstefars søskende og deres evt. børn placeret
på nær Solvei Bø Svendsen, der var en datter af Sverre og Lovise Svendsen. Lovise var en søster til bedstefar. Solvei blev gift med Christian og flyttede til Langesund. Jeg har nu
oplysninger til og med mine tipoldeforældre. Jeg er både glad og en smule stolt over at
have aner i det norske. Tak for hjælpen.
Per Frølich :D

Svar

Gå tilbake til «Bamble»