En av mine tipp-tipp-oldemødre - Dorthe Danielsdtr. var iflg. ft. 1801 for Hitterdal født ca. 1761. Da hun blir konfirmert i Hitterdal 1776 står hun bare som Dorthe Danielsdtr., ikke hvor hun bor eller hvem hun er datter av.
Da hun gifter seg i Hitterdal 1786 m. Stener Herbrandsen er hun skrevet for Tinne, så hun var vel i tjeneste der.
Har ikke funnet dåpen hennes i kirkebok for Hitterdal, og heller ikke for Saude eller Hjartdal, men hun er vel fra en av de andre Telemarksbygdene. Men det er vanskelig å finne ut av, så jeg er takknemlig hvis noen kan gi et tips.
Hilsen Hermod Skogen
Dorthe Danielsdtr. - konfirmert i Hitterdal 1776
Moderator: MOD_Telemark
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: Dorthe Danielsdtr. - konfirmert i Hitterdal 1776
Hei Hermod
Dette tok du raskt syns jeg - etter litt veiledning på DISchat!
Jeg tok et søk på Familysearch og fant dette:
Dorthe Danielsdatter
Female Family
Event(s):
Birth:
About 1769 Heddal, Telemark, Norway
Christening:
Death:
Burial:
Parents:
Father: Daniel Family
Marriages:
Spouse: Stener Herbransen Family
Marriage:
About 1789 Heddal, Telemark, Norway
Trur du det er dine folk?
Her står fødested oppgitt til Heddal ser jeg

Dette tok du raskt syns jeg - etter litt veiledning på DISchat!

Jeg tok et søk på Familysearch og fant dette:
Dorthe Danielsdatter
Female Family
Event(s):
Birth:
About 1769 Heddal, Telemark, Norway
Christening:
Death:
Burial:
Parents:
Father: Daniel Family
Marriages:
Spouse: Stener Herbransen Family
Marriage:
About 1789 Heddal, Telemark, Norway
Trur du det er dine folk?
Her står fødested oppgitt til Heddal ser jeg

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Fant denne også:
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Norway
Dorthe DANIELSDR TINNE
Sex: <F>
Marriage:
Spouse: Stener HERBRANSEN
Marriage: 04 May 1786
Litt annet årstall på vielsen her ser jeg - det bør jo uansett sjekkes med originalkilder
Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Norway
Dorthe DANIELSDR TINNE
Sex: <F>
Marriage:
Spouse: Stener HERBRANSEN
Marriage: 04 May 1786
Litt annet årstall på vielsen her ser jeg - det bør jo uansett sjekkes med originalkilder
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
:)
Hei Liv !
Takk for rask reaksjon, men det brakte desværre ingen nye opplysninger. Jeg får jobbe videre !
Hilsen Hermod
Hei Liv !
Takk for rask reaksjon, men det brakte desværre ingen nye opplysninger. Jeg får jobbe videre !
Hilsen Hermod
-
- Sted: TRANBY
Hei
det er en "Ole Danielsen" som er fadder ved dåpen til førstefødte barn i 1786.
Kanskje broren til Dorthe?
Det er en familie på plassen Hagen under Prestegården i Heddal (side 459 i Hitterdalsbokden) (Daniel Christensen som far) hvor det er en Ole Danielsen som sønn. Dorte er ikke nevnt i denne barneflokken.
Det er en Ole Danielsen til i Heddal 1801.
Mvh
Ole Bjørn
det er en "Ole Danielsen" som er fadder ved dåpen til førstefødte barn i 1786.
Kanskje broren til Dorthe?
Det er en familie på plassen Hagen under Prestegården i Heddal (side 459 i Hitterdalsbokden) (Daniel Christensen som far) hvor det er en Ole Danielsen som sønn. Dorte er ikke nevnt i denne barneflokken.
Det er en Ole Danielsen til i Heddal 1801.
Mvh
Ole Bjørn
Hei Ole Bjørn !
Ja, jeg fant også at Ole Danielsen var en av fadderne, og regnet med at han var broren. Men så var det hvor han er fra da !
Ingen av barna til Dorthe og Stener fikk navn som peker mot Dorthes slekt - så vidt jeg kan skjønne.
Jeg har registrert alle barna til Daniel Christensen også, men hun finnes jo ikke blandt dem.
Eneste måtte være om et av hans barn er ført inn med ett navn i kirkeboken, og at det seinere er blitt brukt et annet, men det er vel sjelden slikt hender ?
Takk for utvist interesse og hjelpsomhet !
Hilsen Hermod
Ja, jeg fant også at Ole Danielsen var en av fadderne, og regnet med at han var broren. Men så var det hvor han er fra da !
Ingen av barna til Dorthe og Stener fikk navn som peker mot Dorthes slekt - så vidt jeg kan skjønne.
Jeg har registrert alle barna til Daniel Christensen også, men hun finnes jo ikke blandt dem.
Eneste måtte være om et av hans barn er ført inn med ett navn i kirkeboken, og at det seinere er blitt brukt et annet, men det er vel sjelden slikt hender ?
Takk for utvist interesse og hjelpsomhet !
Hilsen Hermod
Hei!
Dette er en av mine aner, og henne er det ingen som har funnet ut noe mer om, som jeg vet. Det du har funnet ut er det som er kjent. Personlig tror jeg at hun er datter av Daniel Christensen Hagen/Dahlen under Prestegården i Heddal og at hun rett og slett ikke er oppført som døpt i kirkeboka. Siden hun kalles Dalen allerede ved sin konfirmasjon, kan hun nemlig være hans datter fra tiden han bodde på Dalen under Prestegården. Den Dalen-plassen som hun senere bodde på er en annen Dalen-plass, under en av Tveiten-gårdene på Notodden. Men, dette er bare en teori.
Vennlig hilsen Ragnhild
Dette er en av mine aner, og henne er det ingen som har funnet ut noe mer om, som jeg vet. Det du har funnet ut er det som er kjent. Personlig tror jeg at hun er datter av Daniel Christensen Hagen/Dahlen under Prestegården i Heddal og at hun rett og slett ikke er oppført som døpt i kirkeboka. Siden hun kalles Dalen allerede ved sin konfirmasjon, kan hun nemlig være hans datter fra tiden han bodde på Dalen under Prestegården. Den Dalen-plassen som hun senere bodde på er en annen Dalen-plass, under en av Tveiten-gårdene på Notodden. Men, dette er bare en teori.
Vennlig hilsen Ragnhild
Sist redigert av dn17508 den 13. juli 2010 kl. 12.32, redigert 2 ganger totalt.
Jeg må bare få si at jeg nok har vært litt rask da jeg skrev forrige innlegg. Dorte er ikke oppført med Dalen som etternavn ved konfirmasjonen-det var nok trolig ønsketenkning (-lesning) fra min side. Men, teorien står ved lag, nemlig at hun kanskje var Daniel Christensen Hagens datter.