David Jørgenson Monrad

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Oddvar Øen

David Jørgenson Monrad

Legg inn av Oddvar Øen » 23. mai 2025 kl. 11.59

David Jørgenson Monrad (sogneprest/prost i Gjerpen/Bamble) var første gang gift med Abigail Olsdtr Flor. De fikk først datteren Anne Elisabeth 12.desember 1702. 8.juli 1704 døde Abigail så i barsel. Sønnen Ole ble født, men var visstnok svakelig. Han døde muligens noe seinere? Skiftet etter Abigail var 1.oktober 1704. Da var Ole (Oluf står det ett sted) 15 uker gammel, mens Anne Elisabeth var i sitt andre år. Begge barna arvet 228 rdl 2 mk. 

Dette er det jeg så langt har funnet ut. Noen som vet mer om hva som skjedde med Ole (Oluf/Olav)? Kan han likevel ha levd opp? Eller er noe av dette jeg skriver kanskje feil?

Nina Karin Haugberg Tiller
Sted: Verdal

Re: David Jørgenson Monrad

Legg inn av Nina Karin Haugberg Tiller » 23. mai 2025 kl. 23.00

Oddvar Øen

Re: David Jørgenson Monrad

Legg inn av Oddvar Øen » 25. mai 2025 kl. 11.22

Ja, jeg har sett det, men takk for svaret. Problemet er at da var de to guttene Ole(Olav) og Ole, tvillinger og den ene døde (begge født 8.juli 1704). Selvsagt mulig, men det står ikke noe om at det var tvillinger andre steder.

Har før etterlyst forfedrene til denne Ole/Olav Davidson som giftet seg med Ingebjørg/Ingeborg Jensdtr og kjøpte gården Telnes i Seljord, men ikke fått noe svar. Har så langt lagt vekk David Jørgenson Monrad som faren. Det står at Ole/Olav Davidson kom fra Naas i Drangedal, men der har jeg ikke funnet ham. Han ble omtalt som "fattig, men av god ætt" da han kom til Seljord og visstnok tjente på Manheim.

Svar

Gå tilbake til «Skien»