Jacob Andersen Løvaas, f. ca 1753 (bodde på Gjerpen)
Moderator: MOD_Telemark
Jacob Andersen Løvaas, f. ca 1753 (bodde på Gjerpen)
Vet du hvor min forfar Jacob Andersen Løvaas kom fra? Han ble født, i følge et par folketellinger, i ca 1753, men de sier ikke hvor han ble født. Jeg har lett etter Jacob i Gjerpen kirkebøker, men han står ikke oppført som døpt der.
Han giftet seg i 1783 med Marthe Evensdatter Rønningen i Gjerpen, og de ble boende på Løvaas under Skogsrød.
Han giftet seg i 1783 med Marthe Evensdatter Rønningen i Gjerpen, og de ble boende på Løvaas under Skogsrød.
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Les dette før du poster din etterlysning
Listmaster - Postmaster
-
- Sted: TRANBY
Re: Jacob Andersen Løvaas, f. ca 1753 (bodde på Gjerpen)
Det er en kandidat i Slemdal (Siljan) iflg Family Search.
Født 25.9 1752, sønn av Anders Nielsen Solverød og Anna Jacobsdtr Prestegarden.
Mvh
Ole Bjørn
Født 25.9 1752, sønn av Anders Nielsen Solverød og Anna Jacobsdtr Prestegarden.
Mvh
Ole Bjørn
Interessant, Ole Bjørn. Skal sjekke det nærmere.
Jeg finner ikke Slemdal i FT1801. Vet du hvilket prestegjeld Slemdal tilhørte på den tiden?
Takk for hjelpen
Jeg finner ikke Slemdal i FT1801. Vet du hvilket prestegjeld Slemdal tilhørte på den tiden?
Takk for hjelpen
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
Tror jeg fant det. Eidanger?
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
Anne Mette Bjørgan skrev:Eidanger?
Jepp!
Slemdal heter for øvrig Siljan i dag. I Digitalarkivet kan man gå gå inn via dagens kommuner og finne alle relevante databaser, noe som er nyttig i de områdene der grensene har skiftet veldig.
-
- Sted: TRANBY
Siljan (Slemdal) var anneks til Eidanger prestegjeld inntil det ved kgl. res. 10.07. 1847 ble lagt under Gjerpen prestegjeld. Ved kgl. res. 21.04.1856 ble Slemdal skilt ut fra Gjerpen som eget prestegjeld. Navnet Siljan ble innført ved kgl. res. 03.11.1917.
Det finnes en bygdebok for Siljan.
Mvh
Ole Bjørn
Det finnes en bygdebok for Siljan.
Mvh
Ole Bjørn
Det skulle vært interessant å se om det står noe i bygdeboka for Siljan om personene i Ole Bjørns innlegg: "Født 25.9 1752 (Jacob Andersen Løvaas), sønn av Anders Nielsen Solverød og Anna Jacobsdtr Prestegarden".
Er det noen som kan gjøre et oppslag i bygdeboka?
Er det noen som kan gjøre et oppslag i bygdeboka?
mvh Anne Mette Bjørgan
Listmaster - Postmaster
Listmaster - Postmaster
-
- Sted: BREVIK
Hei
Har idag sett i bygdeboken for Siljan side 545 og 546.
Solverød:
Anders Nilsen, f. 1718 kjøpte gården av faren. Han ble i 1739 gift med Anne Jacobsdatter Prestegården. Barn: Karen, f. 1750, Jakob, f. 1752 og Isak, f. 1755
I 1751 selger så Anders gården til Larviksgreven. I 1756 får vi odelsak om gården hvorpå Løvenskiold- Fossum overtar i 1759.
Anders er sønn av Nils Olsen. Han var født i 1669 og døde i 1761. Nils var gift med Ingeborg Gundersdatter, f. 1669, d. 1755. Barn: Anders Mo - gift 1721 med Karen Eriksdatter Torsholt, barn: Ole Andersen Follaug, Kirsten - gift 1720 med Ingebret Larsen Island, barn: Maren, f. 1728 - gift 1) til Tuddal og 2) til Gurholt, Anne - gift med Gulbrand Lukassøn (Gjerpen), Maren - gift 1733 med Peder Olsen Tveiten, Gunder f. 1712 - gift 1732 med Aase Pedersdatter Tveten, Ole f. 1713, Maria f. og d. 1715 og Anders, f. 1718
Skal se om jeg kan finne ut noe mer om Anne Jacobsdatter Prestegården.
Mvh.
Inger Kvennodd
Har idag sett i bygdeboken for Siljan side 545 og 546.
Solverød:
Anders Nilsen, f. 1718 kjøpte gården av faren. Han ble i 1739 gift med Anne Jacobsdatter Prestegården. Barn: Karen, f. 1750, Jakob, f. 1752 og Isak, f. 1755
I 1751 selger så Anders gården til Larviksgreven. I 1756 får vi odelsak om gården hvorpå Løvenskiold- Fossum overtar i 1759.
Anders er sønn av Nils Olsen. Han var født i 1669 og døde i 1761. Nils var gift med Ingeborg Gundersdatter, f. 1669, d. 1755. Barn: Anders Mo - gift 1721 med Karen Eriksdatter Torsholt, barn: Ole Andersen Follaug, Kirsten - gift 1720 med Ingebret Larsen Island, barn: Maren, f. 1728 - gift 1) til Tuddal og 2) til Gurholt, Anne - gift med Gulbrand Lukassøn (Gjerpen), Maren - gift 1733 med Peder Olsen Tveiten, Gunder f. 1712 - gift 1732 med Aase Pedersdatter Tveten, Ole f. 1713, Maria f. og d. 1715 og Anders, f. 1718
Skal se om jeg kan finne ut noe mer om Anne Jacobsdatter Prestegården.
Mvh.
Inger Kvennodd

-
- Sted: BREVIK
Hei igjen
Har nå funnet noe på Anne Jakobsdatter Prestegården.
Siljan bygdebok side 444 og 445
Nils Bentsen som holdt på til 1702. Han var lagrettermann i 1680 årene og er gift med Maren Nilsdatter. Hun er født i 1664 og levde til 1740. De hadde flere barn. Vi kjenner 3. Det er Margrete som i 1716 ble gift med Vetle Pedersen Høgset, Karen som ble gift med JAKOB PEDERSEN og Børte som i 1720 ble gift med Anders Andersen Sem i Gjerpen.
JAKOB PEDERSEN fortsatte som bruker på Prestegården først sammen med og siden etter svigerfaren. Barn: Maren født ca. 1702 og gift 1724 med Jon Pedersen Bingholt i Skien. ANNE født i 1706 og gift 1739 med Anders Nilsen Sølverød, Kristen, født 1713 fortsatt som bruker etter faren, Nils født 1720, ble også på Prestegården. Kirsten gift første gang med Jens Gundersen Follaug i Gjerpen, annen gang med Ole Andersen Solverød som ble på Follaug. Marie gift med Ingebret Hansen, Lunde i Eidanger.
Det står noe mer om Kristen Jakobsen og hvem han ble gift med, men om du ønsker det kan jeg godt maile deg så jeg kan skrive det som står i bygdeboken på disse 2 gårdene. men om du fjernlåner Bygdebøkene får du også se noen flotte bilder fra disse gårdene.
Mvh,
Inger Kvennodd
Har nå funnet noe på Anne Jakobsdatter Prestegården.
Siljan bygdebok side 444 og 445
Nils Bentsen som holdt på til 1702. Han var lagrettermann i 1680 årene og er gift med Maren Nilsdatter. Hun er født i 1664 og levde til 1740. De hadde flere barn. Vi kjenner 3. Det er Margrete som i 1716 ble gift med Vetle Pedersen Høgset, Karen som ble gift med JAKOB PEDERSEN og Børte som i 1720 ble gift med Anders Andersen Sem i Gjerpen.
JAKOB PEDERSEN fortsatte som bruker på Prestegården først sammen med og siden etter svigerfaren. Barn: Maren født ca. 1702 og gift 1724 med Jon Pedersen Bingholt i Skien. ANNE født i 1706 og gift 1739 med Anders Nilsen Sølverød, Kristen, født 1713 fortsatt som bruker etter faren, Nils født 1720, ble også på Prestegården. Kirsten gift første gang med Jens Gundersen Follaug i Gjerpen, annen gang med Ole Andersen Solverød som ble på Follaug. Marie gift med Ingebret Hansen, Lunde i Eidanger.
Det står noe mer om Kristen Jakobsen og hvem han ble gift med, men om du ønsker det kan jeg godt maile deg så jeg kan skrive det som står i bygdeboken på disse 2 gårdene. men om du fjernlåner Bygdebøkene får du også se noen flotte bilder fra disse gårdene.
Mvh,
Inger Kvennodd