Søker Ellef Larsen (Larssøn) fra Luksefjell f. ca 1799
Moderator: MOD_Telemark
Søker Ellef Larsen (Larssøn) fra Luksefjell f. ca 1799
Søker etter Ellef Larsen (Larssøn), Skinneseie f. ca. 1799. Han flyttet fra Luksejell til Sandsvær og Kongsberg. Giftet seg med Live Kristin Kristensdatter Kleppan i 1825.
Er på utkikk etter fødsel og foreldre. Kirkebøkene fra denne tiden er vabskelig å lese. desuten er jeg ikke sikker på hvilke sogn Luksefjell tilhørte på denne tiden.
Er på utkikk etter fødsel og foreldre. Kirkebøkene fra denne tiden er vabskelig å lese. desuten er jeg ikke sikker på hvilke sogn Luksefjell tilhørte på denne tiden.
Med vennlig hilsen
Jon Sørensen
Jon Sørensen
-
- Sted: SVENE
Re: Søker Ellef Larsen (Larssøn) fra Luksefjell f. ca 1799
Gjerpen kanskje.
Har du lenke til vielsen?
Har du funnet han i 1801?
Har du lenke til vielsen?
Har du funnet han i 1801?
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Finner han ikke i 1801 i Gjerpen. Kanskje du kan finne noe ved å lete her.
http://gamlegjerpen.no/
Hvis ikke kan du spørre han som eier siden om hjelp, han sitter med masse opplysninger som ikke er lagt ut enda.
Lykke til.
http://gamlegjerpen.no/
Hvis ikke kan du spørre han som eier siden om hjelp, han sitter med masse opplysninger som ikke er lagt ut enda.
Lykke til.
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Her er vielsen nr. 27 i ''Sandsvär'' : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-192
Mvh,Svehn.
Mvh,Svehn.

Takk for hjelpen. Håper nå på videre hjelp fra gamlejerpen.no.
Det var også fint å få tak i vielsen.
Det var også fint å få tak i vielsen.
Med vennlig hilsen
Jon Sørensen
Jon Sørensen
Hei Jon.
Dette er ikke direkte svar på dine spørsmål, men ettersom du ikke nevner noen barn eller dødsfall på Ellev Larsen finner jeg dette som kanskje kan gi en pekepinn.
PÅ Family Search finner jeg 3 barn på Ellev og Live Karine født i Kongsberg.
Den yngste Ellevine Emilie født 12. september 1843 og døpt 25. mai 1844 - Dåp FS står det Afdød Ellev Larsen Fjerdingstad.
Ellev Larsen var også Gaardmand ved fødslene til Hartvig i 1838 og Bernt i 1841(dpt. 1842) - så det burde da være noe å finne under Fjerdingstad i ei bygdebok muligens. Jeg leser meg ihvertfall til at han er gaardmand.
Jeg ser av vielsen at Ellev Larsen var 26 år ved vielsen i 1824, men når jeg finner han død 20. mai 1843 er han 48 aar gl. - tilsier født ca. 1795 - alder i begravelsesprotokoller er ikke alltid korrekt, men det er det heller ikke i vielsesprotokoller. Dessverre
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Klokkerbok nr. 2 (1839-1858), Døde og begravede 1843, side 520-521.
Begravelse nr. 21
Hartvig 1838
Bernt født 1841 og døpt 1842
Jeg har funnet Bernt´s vielse og hvor han er i FT 1865, men dette er kanskje ditt utgangspunkt for Etterlysningen? Det er lurt å legge ut "all" den informasjon man allerede har funnet slik at den som skal hjelpe ikke leter opp det som allerede er funnet.
Live gifter seg ihvertfall igjen 6. mars 1847.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Klokkerbok nr. 2 (1839-1858), Ekteviede 1846-1848, side 474-475.
Vielse nr. 2 1847
Dette er ikke direkte svar på dine spørsmål, men ettersom du ikke nevner noen barn eller dødsfall på Ellev Larsen finner jeg dette som kanskje kan gi en pekepinn.
PÅ Family Search finner jeg 3 barn på Ellev og Live Karine født i Kongsberg.
Den yngste Ellevine Emilie født 12. september 1843 og døpt 25. mai 1844 - Dåp FS står det Afdød Ellev Larsen Fjerdingstad.
Ellev Larsen var også Gaardmand ved fødslene til Hartvig i 1838 og Bernt i 1841(dpt. 1842) - så det burde da være noe å finne under Fjerdingstad i ei bygdebok muligens. Jeg leser meg ihvertfall til at han er gaardmand.
Jeg ser av vielsen at Ellev Larsen var 26 år ved vielsen i 1824, men når jeg finner han død 20. mai 1843 er han 48 aar gl. - tilsier født ca. 1795 - alder i begravelsesprotokoller er ikke alltid korrekt, men det er det heller ikke i vielsesprotokoller. Dessverre

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Klokkerbok nr. 2 (1839-1858), Døde og begravede 1843, side 520-521.
Begravelse nr. 21
Hartvig 1838
Bernt født 1841 og døpt 1842
Jeg har funnet Bernt´s vielse og hvor han er i FT 1865, men dette er kanskje ditt utgangspunkt for Etterlysningen? Det er lurt å legge ut "all" den informasjon man allerede har funnet slik at den som skal hjelpe ikke leter opp det som allerede er funnet.
Live gifter seg ihvertfall igjen 6. mars 1847.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Klokkerbok nr. 2 (1839-1858), Ekteviede 1846-1848, side 474-475.
Vielse nr. 2 1847
Lillian Kristiansen
Takk for informasjonen. Det er riktig at det er Bernt Ellefsen som er utgangspunkt for mitt søk. Jeg har de data jeg trenger vedr. Bernt. Men jeg finner ikke opphavet til Ellef Larsen.
Med vennlig hilsen
Jon Sørensen
Jon Sørensen
Hei Jon.
Ja, jeg forstår det, men noen ganger må man gå andre veier for å få riktig resultat.
En alder ved død og en ved vielse - da må man lete over de årene.
Ettersom du skriver at han flyttet fra Luksefjell til Sandsvær og Kongsberg - har du funnet innflytningen hans?
Ja, jeg forstår det, men noen ganger må man gå andre veier for å få riktig resultat.
En alder ved død og en ved vielse - da må man lete over de årene.
Ettersom du skriver at han flyttet fra Luksefjell til Sandsvær og Kongsberg - har du funnet innflytningen hans?
Lillian Kristiansen
- Eva Helene Erntsen
Fant han som sagt ikke i FT 1801 under Gjerpen, men kan det være han som er her i Sandsvær?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 7980#nedre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 7980#nedre
Kan kanskje være riktig. Mulig de har flyttet fra Sandsvær til Luksefjell og at Ellef har flyttet tilbake til Sandsvær. Jeg får ta utgangspunkt i dette.
Med vennlig hilsen
Jon Sørensen
Jon Sørensen
Hei.
Han er ihvertfall konfirmert i Sandsvær.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 3 (1809-1817), Konfirmerte 1814-1816, side 454-455.
Høyre side Drenge nr. 6 under 22. oktober 1815 Da er han 16 år. Ordet bak Skinnæs klarer jeg ikke å tyde.
Han burde være født ca. 1799 som Jon skriver, men "litt slingringsmonn" må man regne med
Han er ihvertfall konfirmert i Sandsvær.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 3 (1809-1817), Konfirmerte 1814-1816, side 454-455.
Høyre side Drenge nr. 6 under 22. oktober 1815 Da er han 16 år. Ordet bak Skinnæs klarer jeg ikke å tyde.
Han burde være født ca. 1799 som Jon skriver, men "litt slingringsmonn" må man regne med

Lillian Kristiansen
Jeg har lett etter dåpen både i Gjerpen og Sandsvær i årene 1796 til 1801, men ikke funnet han. Jeg har kun Sandsværs historie som grunnlag for at han kommer fra Luksefjell. Det kan være feil. Det er mulig at det er riktig person som er funnet i 1801-tellinga for Sandsvær.
Med vennlig hilsen
Jon Sørensen
Jon Sørensen
Hei Jon.
Den Ellev fra FT 1801 som Eva Helene har funnet er her og den kan det godt være.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Klokkerbok nr. I 2 (1796-1817), Kronologisk liste 1798, side 20.
Høyre side nr. 2 under 2dre paaskedag af 9. april Lars Ellevsen Mörchejer S. Ellev. Moren er ikke innskrevet her - hun er nok Introdusert i kirken ca. 6 uker etter fødselen. Det står at Introdusert Bede - dagen.
Se om du finner noen forbindelser til din ELLEV i faddere her og muligens på barna til Ellev og Live Karine.
Den Ellev fra FT 1801 som Eva Helene har funnet er her og den kan det godt være.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Klokkerbok nr. I 2 (1796-1817), Kronologisk liste 1798, side 20.
Høyre side nr. 2 under 2dre paaskedag af 9. april Lars Ellevsen Mörchejer S. Ellev. Moren er ikke innskrevet her - hun er nok Introdusert i kirken ca. 6 uker etter fødselen. Det står at Introdusert Bede - dagen.
Se om du finner noen forbindelser til din ELLEV i faddere her og muligens på barna til Ellev og Live Karine.
Lillian Kristiansen
Hei
Dere har gitt meg fantastisk hjelp. Jeg nærmer meg nok nå. Det ser ut som dette er riktig Ellev. Mangler fødselsdato, men får prøve å finne denne.
Tusen takk for hjelpen. Det er fantastisk å ha så gode hjelpere.
Dere har gitt meg fantastisk hjelp. Jeg nærmer meg nok nå. Det ser ut som dette er riktig Ellev. Mangler fødselsdato, men får prøve å finne denne.
Tusen takk for hjelpen. Det er fantastisk å ha så gode hjelpere.
Med vennlig hilsen
Jon Sørensen
Jon Sørensen
- Eva Helene Erntsen
Jeg tror nok helst at det var Ellef sin far Lars som dro fra Luksefjell. Navnet Ellef var forresten endel brukt rundt om på gårdene i Luksefjell. Ved å bla litt ser jeg at det var flere som dro over til Sandsvær, kort vei over skogen.