Bødker Sven Andersen Lingren med familie
Moderator: MOD_Telemark
Bødker Sven Andersen Lingren med familie
Bødker Sven Andersen Lindgren bodde i 1875 i følge folketelling på Venstøp i Gjerpen
Senere flyttet de til Duestien i Skien hvor de bodde når de tre yngste barna ble konfirmert.
Yngstebarnet Georg Hjalmar ble konfirmert 17.4.1887.
Senere finner jeg ikke noe mere om denne familien.
Øvrige barn er : Emma Mathilde, Lene Marie og August. Jeg er spesielt interessert i sistnevnte.
Senere flyttet de til Duestien i Skien hvor de bodde når de tre yngste barna ble konfirmert.
Yngstebarnet Georg Hjalmar ble konfirmert 17.4.1887.
Senere finner jeg ikke noe mere om denne familien.
Øvrige barn er : Emma Mathilde, Lene Marie og August. Jeg er spesielt interessert i sistnevnte.
Re: Bødker Sven Andersen Lingren med familie
Hei!
I valgmanntall Skien 1903 finner jeg bare en Lindgren:
Lindgren Emil f. 1876,arb., bosted: bødker Lindgren Blomsgt.
Denne Emil tror jeg er Peder Emil, f.28/8 1876,døpt 26/11 1876 i Gjerpen,sønn av Sven Andersen Lindgren og Gunhild Pedersd.
Valgmanntall 1919-1922 Skien:
Lindgren Gunhild f.1840, enke,bosted:Blomsgt.19
Død Skien 12/11 1915:
Svend Lindgren,bødtkermester, f.1834 Skåne, bosted:Blomsgt.
Hilsen Kari
I valgmanntall Skien 1903 finner jeg bare en Lindgren:
Lindgren Emil f. 1876,arb., bosted: bødker Lindgren Blomsgt.
Denne Emil tror jeg er Peder Emil, f.28/8 1876,døpt 26/11 1876 i Gjerpen,sønn av Sven Andersen Lindgren og Gunhild Pedersd.
Valgmanntall 1919-1922 Skien:
Lindgren Gunhild f.1840, enke,bosted:Blomsgt.19
Død Skien 12/11 1915:
Svend Lindgren,bødtkermester, f.1834 Skåne, bosted:Blomsgt.
Hilsen Kari
-
- Sted: BREMNES
Hei
Her var det mange "Auguster ute å gjekk", født både i Norge og Sverige. Men eg fann ein som kanskje passer. Gravlagte på Åros i Røyken.
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=helroyk&personpostnr=3529&merk=3529
Mvh
Anne Lisbeth

Her var det mange "Auguster ute å gjekk", født både i Norge og Sverige. Men eg fann ein som kanskje passer. Gravlagte på Åros i Røyken.
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=helroyk&personpostnr=3529&merk=3529
Mvh
Anne Lisbeth
-
- Sted: BREMNES
Hei igjen
På søk Lindgren på Åros gravstad kom alle disse opp.
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=helroyk
Mvh
Anne Lisbeth

På søk Lindgren på Åros gravstad kom alle disse opp.
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=helroyk
Mvh
Anne Lisbeth
Takk for opplysningene. Dette bekrefter hva jeg håpet, at familien bodde i Skiensområdet
i 1894 som er det året min bestemor ble født. Hun er døpt Nelly Marie Andrine Eugenie Lindgren. Hun var såkalt uekte og faren ble oppgitt å være skreddersvend August Lindgren.
Min arbeidshypotese er at Sven Andersen Lindgren`s sønn August er denne jeg leiter etter.
hilsen Atle
i 1894 som er det året min bestemor ble født. Hun er døpt Nelly Marie Andrine Eugenie Lindgren. Hun var såkalt uekte og faren ble oppgitt å være skreddersvend August Lindgren.
Min arbeidshypotese er at Sven Andersen Lindgren`s sønn August er denne jeg leiter etter.
hilsen Atle
Sist redigert av dn16305 den 11. desember 2008 kl. 13.39, redigert 1 gang totalt.
Hei. familien på Årås har jeg sjekket opp tidligere. Det er neppe den August som jeg leiter etter selv om alderen stemmer.
August Lindgren som ligger gravlagt på Røyken var fabrikkarbeider på Slemmestad og
født i Sverige.
Sønn til Sven Andersen Lindgren , August, ble født i 1886 i Holmestrand, hvor Bødkerfamilien bodde på den tiden.
Takk for hjelpen !
hilsen atle
August Lindgren som ligger gravlagt på Røyken var fabrikkarbeider på Slemmestad og
født i Sverige.
Sønn til Sven Andersen Lindgren , August, ble født i 1886 i Holmestrand, hvor Bødkerfamilien bodde på den tiden.
Takk for hjelpen !
hilsen atle
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Tips: legg inn linker til fødte/konf o.l. hvordan du gjør det finner du her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Det gjør det litt lettere for oss som prøver å hjelpe. Finner ikke August døpt i Holmestrand 1886.
Det finnes mange Lindgren i Skiensområdet, på DIS gravminner finner du 43 begravde bare i Skien. I nåtid er det 52 i telefonkatalogen.
Det gjør det litt lettere for oss som prøver å hjelpe. Finner ikke August døpt i Holmestrand 1886.
Det finnes mange Lindgren i Skiensområdet, på DIS gravminner finner du 43 begravde bare i Skien. I nåtid er det 52 i telefonkatalogen.
Hei!
August er født 1868.Her er dåpen hans,nr.60:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Holmestrand, Ministerialbok nr. 3 (1867-1879), Fødte og døpte 1868, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 310879.jpg
Her er familien i Gjerpen 1875:
Venstøp S., l.nr. (60,61)b (senere br. nr. 2).
Sven Andersen Lindgren, hf., G.br., bødker, selveier, f. 1834 Skaane, Sverige.
Gunhild Pedersd., h., f. 1840 Ringerike.
Emma Mathilde Lindgren, d., f. 1864 Asker.
Lena Maria Lindgren, d., f. 1866 Holmestrand.
August Lindgren, s., f. 1868 Holmestrand.
Georg Hjalmar Lindgren, s., f. 1872 Bamble.
Kreat.: 2 Kuer, 1 Kalv.
Hilsen Kari
August er født 1868.Her er dåpen hans,nr.60:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Holmestrand, Ministerialbok nr. 3 (1867-1879), Fødte og døpte 1868, side 9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 310879.jpg
Her er familien i Gjerpen 1875:
Venstøp S., l.nr. (60,61)b (senere br. nr. 2).
Sven Andersen Lindgren, hf., G.br., bødker, selveier, f. 1834 Skaane, Sverige.
Gunhild Pedersd., h., f. 1840 Ringerike.
Emma Mathilde Lindgren, d., f. 1864 Asker.
Lena Maria Lindgren, d., f. 1866 Holmestrand.
August Lindgren, s., f. 1868 Holmestrand.
Georg Hjalmar Lindgren, s., f. 1872 Bamble.
Kreat.: 2 Kuer, 1 Kalv.
Hilsen Kari
Hei igjen!
Hvor er din bestemor døpt?
Og hvor er hun i 1900 tellinga?
Denne August Lindgren du søker,var 16 år da han ev.ble far.Hva får deg til å tro at det var han,og ingen av de andre August Lindgren?
Hilsen Kari
Hvor er din bestemor døpt?
Og hvor er hun i 1900 tellinga?
Denne August Lindgren du søker,var 16 år da han ev.ble far.Hva får deg til å tro at det var han,og ingen av de andre August Lindgren?
Hilsen Kari
Her er utflytting til Skien på Emma Mathilde:
nr.11, 1900 (hun flyttet ca.1890):
Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 11 (1896-1904), Utflyttede 1896-1901, side 291.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-291
Hilsen Kari
nr.11, 1900 (hun flyttet ca.1890):
Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 11 (1896-1904), Utflyttede 1896-1901, side 291.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-291
Hilsen Kari
Hei igjen ! Min Bestemor, Nelly Marie Andrine Eugenie Lindgren, er født 27.10.1894 og døpt 23.05.1895 i Mælum kirke ( Solum /Mælum mini,1893-1901-døpte s.12).
I folketellinga for 1900 finner vi henne hos hennes bestefar Tor Andreas Andersen i Dalsbygda på Skotfoss på Dal Søndre, gårdsnr.82, brnr.9 ( 1900 -telling for 0818 Kilebygden; Solum)
August ble født i 1868 og min bestemor i 1894, han var vel da 26 år og ikke 16 ??
Grunnen til at jeg tror det er denne August er min oldefar er flere.
I Solum mini 1893-1901 står det at August var skreddersvend og født i 1866. Det utelukker endel av de andre ?.I tilegg bodde sannsynligvis min oldemor i Skien på aktuelt tidspunkt. I hvertfall bodde hun der under folektellinga år 1900 (se Maren Andersen , midlertidig bodsted Thingstad - Solum, yrke pedell på pikeskolen ). Hun giftet seg forøvrig med Klaus Karenius Kristensen Thingstad 20.1.1901.
Min bestemors halvsøster Andrea Thingstad har fortalt meg at min tipp-oldefar ikke ville ha barnefaren til svigersønn, men hun ville ikke si noe mere om dette uten at han var av bra familie.
Jeg har forsøkt å sjekke ut øvrige August i området. Skulle det være August som er begravet på Årås, må han ha oppgitt yrket som skreddersvend og startet som fabrikkarbeider på Slemmestad. Det tror jeg er mindre sannsynlig enn at Sven Andersen Lindgren`s sønn August som bodde i Skien på denne tiden kan være skreddersvennen .
hilsen atle
I folketellinga for 1900 finner vi henne hos hennes bestefar Tor Andreas Andersen i Dalsbygda på Skotfoss på Dal Søndre, gårdsnr.82, brnr.9 ( 1900 -telling for 0818 Kilebygden; Solum)
August ble født i 1868 og min bestemor i 1894, han var vel da 26 år og ikke 16 ??
Grunnen til at jeg tror det er denne August er min oldefar er flere.
I Solum mini 1893-1901 står det at August var skreddersvend og født i 1866. Det utelukker endel av de andre ?.I tilegg bodde sannsynligvis min oldemor i Skien på aktuelt tidspunkt. I hvertfall bodde hun der under folektellinga år 1900 (se Maren Andersen , midlertidig bodsted Thingstad - Solum, yrke pedell på pikeskolen ). Hun giftet seg forøvrig med Klaus Karenius Kristensen Thingstad 20.1.1901.
Min bestemors halvsøster Andrea Thingstad har fortalt meg at min tipp-oldefar ikke ville ha barnefaren til svigersønn, men hun ville ikke si noe mere om dette uten at han var av bra familie.
Jeg har forsøkt å sjekke ut øvrige August i området. Skulle det være August som er begravet på Årås, må han ha oppgitt yrket som skreddersvend og startet som fabrikkarbeider på Slemmestad. Det tror jeg er mindre sannsynlig enn at Sven Andersen Lindgren`s sønn August som bodde i Skien på denne tiden kan være skreddersvennen .
hilsen atle
Hei!
Grunnen til at jeg skrev han var 16 år,var at du i et innlegg lenger oppe skrev at din bestemor var født 1884.
Hilsen Kari
Grunnen til at jeg skrev han var 16 år,var at du i et innlegg lenger oppe skrev at din bestemor var født 1884.
Hilsen Kari
Hei igjen ! Beklager at jeg skreiv feil årstall for min bestemors fødsel. Har rettet det opp nå
slik at ikke flere blir vill-ledet.
Takk også for opplysningen om Emma Mathilde. Resten av familien flyttet tidligere. I en etterlysning i forumet til Grenland Ættehistorielag om Bødkerfamilien ( finnes på side 4) fikk jeg svar fra Odd Godal med opplysninger om at Lene Marie, August og Georg Hjalmar ble konfirmert i Skien 2.10.1881,8.10.1882 og 17.4.1887.
Familiens bosted oppgies å være i Duestien.
hilsen atle
slik at ikke flere blir vill-ledet.
Takk også for opplysningen om Emma Mathilde. Resten av familien flyttet tidligere. I en etterlysning i forumet til Grenland Ættehistorielag om Bødkerfamilien ( finnes på side 4) fikk jeg svar fra Odd Godal med opplysninger om at Lene Marie, August og Georg Hjalmar ble konfirmert i Skien 2.10.1881,8.10.1882 og 17.4.1887.
Familiens bosted oppgies å være i Duestien.
hilsen atle
Hei igjen !
Har tenkt litt på opplysningene fra valgmanntallet for 1903.
Kan forklaringen på at Sven Andersen Lindgren ikke fantes der være at han fremdeles er svensk statsborger etter mange år i Norge
Et annet spørsmål til de med lokalkunnskap om Skien .
Ligger Blomsgate nevnt i valgmanntallet og som adresse ved Sven Andersen Lindren`s død i 1915 i "bydelen " Duestien ?
hilsen atle
Har tenkt litt på opplysningene fra valgmanntallet for 1903.
Kan forklaringen på at Sven Andersen Lindgren ikke fantes der være at han fremdeles er svensk statsborger etter mange år i Norge
Et annet spørsmål til de med lokalkunnskap om Skien .
Ligger Blomsgate nevnt i valgmanntallet og som adresse ved Sven Andersen Lindren`s død i 1915 i "bydelen " Duestien ?
hilsen atle
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Kan bekrefte at Blomsgate ligger i det området som blir kalt Duestien.
I kveld fant jeg "beviset " på at August Lindgren er far til min bestemor. Etter opplag på min bestemor`s konfirmasjon i Solum 25.4.1909 (Klokkerbok Solum 1898-1909) s.217
står det at hun er døpt i Skien 23.5.1895. Hun er også ført opp som døpt i Mælum i Solum på samme dato ( står både i klokkerbok og mini) , men det står ikke noe der om at dåpen
var i Skien. Heller ikke August sin adresse er oppgitt der (står kun Dalen som er morens
hjemsted). Det er disse opplysningene jeg hittil har forholdt meg til.
Ved oppslag i Skien mini 1891-1899,døpte side 73 og Skien klokkerbok 1891-1900 , døpte side 80 , står det Duestien som adresse for August i begge bøker. Dermed har jeg fått
bekreftelsen på at det er riktig August jeg har arbeidet med en stund nå.
Opplysningen er anmeldt av barnets bestemor (mini) og barnets mor (klokkerbok)
I Solum klokkerbok/mini er også far til barnets mor, Tor Kjeøen (Tor Andersen Haukenes)
angitt som kilde.
Nærmere kommer jeg vel ikke ved en "uekte fødsel" og en dåp hvor barnets farside ikke var tilstede.Hvor August tok veien har jeg ennå ikke funnet ut . Det får jeg jobbe med framover.Takk til alle dere som har bidratt med opplysninger om denne familien!
hilsen atle
står det at hun er døpt i Skien 23.5.1895. Hun er også ført opp som døpt i Mælum i Solum på samme dato ( står både i klokkerbok og mini) , men det står ikke noe der om at dåpen
var i Skien. Heller ikke August sin adresse er oppgitt der (står kun Dalen som er morens
hjemsted). Det er disse opplysningene jeg hittil har forholdt meg til.
Ved oppslag i Skien mini 1891-1899,døpte side 73 og Skien klokkerbok 1891-1900 , døpte side 80 , står det Duestien som adresse for August i begge bøker. Dermed har jeg fått
bekreftelsen på at det er riktig August jeg har arbeidet med en stund nå.
Opplysningen er anmeldt av barnets bestemor (mini) og barnets mor (klokkerbok)
I Solum klokkerbok/mini er også far til barnets mor, Tor Kjeøen (Tor Andersen Haukenes)
angitt som kilde.
Nærmere kommer jeg vel ikke ved en "uekte fødsel" og en dåp hvor barnets farside ikke var tilstede.Hvor August tok veien har jeg ennå ikke funnet ut . Det får jeg jobbe med framover.Takk til alle dere som har bidratt med opplysninger om denne familien!
hilsen atle