Til alle som kjenner til familier med etternavn Bøidler

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj03821
Sted: SKIEN

Til alle som kjenner til familier med etternavn Bøidler

Legg inn av gj03821 » 14. april 2007 kl. 11.26

Prøver meg igjen på familienavnet Boydler. etterkommere etter Johan Gottfred Beutler/Bøidler. Skjønner at dette navnet er omskrevet til Bøidler. Har funnet flere på dette navnet, og vet at det bor personer med dette navnet i Skiensdistriktet. Hvis noen kjenner disse, om de har noe kjennskap til sin slekt? Har funnet navnet i Porsgrunns historie, og vet at min 3xtipp oldefar har bodd der. Han står her med 2 barn, men lurer på om det ikke er glemt ett barn, en pike født i Danmark 1804. Denne piken er konfirmert i Skien 1819 med samme foreldre som de to andre. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte mine funn?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Til alle som kjenner til familier med etternavn Bøidler

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. april 2007 kl. 11.50

Hei.

Jeg fant ei datter av Johan Gotfred Boydler og Anne Kirstine Dahl døpt i Vor Frue Kirke, København i denne kirkeboken: Vor Frue Kirke, døpte 1807-1813, side 19:

Der står: Døpt 13. [nov. 1809], f[ar] Joh. Gottfred Beudler, Muurmstr.?? fo...... 125, m[or] Anne Kirstine Dahl, født 28 Oct. [1809], Caroline Fredrike. Faddere: Mad. Huklenberg, Jfr. Lind, Skoem. Huklenberg, fader, Wolf.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. april 2007 kl. 12.43

Kirstine Dorothea sin konfirmasjon finner du her i Gjerpen: Lenke Se nr. 5 på kvinnesiden.

Dåpen til Gotfried Severin den 4. juli 1813 finner du her: Nr. 77 nederst på høyre side.

Der står: July 4. [1813], 77, Johan Gotfried Bojdler Dr. Gotfried Severin, Fossum fra Fosum, fød 4. Juny. Test: Kirstine Dahl, Marthe Storm, Fredrik Storm, Peder Mortensen, Borger Engelbretsen.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 16. april 2007 kl. 13.52

Jeg fant også Johann Gottfried Beutler sin dåp i Skt. Petri kirke, København. Dette bildet er tatt fra daabsprotokollen, Skt. Petri kirke, 1779-1789, side 257 (oppslag 130 på danske Arkivaleronline sine kirkebokbilder over denne kirkeboken).

Der står delvis på dansk, delvis på tysk:
81, Den 30 May [1783] wurde vor Hr. P. Manthey getaustt/getauftt Johann Gottfried geb[oren] den 24. ej. [24. mai 1783]. Vater: Johann Gottfried Beutler, Muurergefelle, Mutter: Christina geb[oren] Müller. Gev: [Faddere]: 1, Madame Regina Blichfeld, M........sted, 2, Jgf. Sophia Muhle, Grossirers T./D.??, 3, Hans Jessen/Jensen, Grosserer, 4, Niels Hessen, Hathmacher, 5, Borre Johansen, Leinermand H.??, 6, der Stafler/Skafler Elberg.

Hilsen Remi
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Remi Pedersen

gj05869

Legg inn av gj05869 » 22. november 2007 kl. 21.44

Jeg bor sammen med Tom Bøydler i Skien. Han er etterkommer av Johann Gottfried Bøydler (Beutler), som kom til Fossum der han både var arkitekt og byggmester og oppførte Fossum Hovedgård, senere Lille Ulefos på Ulefoss. Jeg har også blitt fortalt at han sto for Wrightegården og Victoria i Langesund, "Sentralen" på Sykehuset Telemark - somatisk og psykiatrisk side av Ulefossveien, Lahtinskolen i Rektor Ørnsgate. Har også hørt om han kanskje sto for Søndre Frogner Hovedgård (for mange kjent som "Langåsen pensjonatskole" i Stompafilmene på begynnelsen av 1960 årene. Vi er nyskjerrige på mer kunnskap om Johann Gottfried Bøydler og hans karriere som arkitekt og byggmester, i tillegg til etterkommere etter ham.Tom's far heter Rolf. Rolf har en søster som heter Ingun Bøydler Andersen, og hadde en bror, Tore Bøydler (som døde for noen år siden. Alle har barn og barnebarn som bor i Skien. Det hadde vært ønskelig om etterkommere etter Johann Gottfried Bøydler tar kontakt med oss i Skien. Dette er spennende.

gj03821

Legg inn av gj03821 » 28. november 2007 kl. 10.51

Hei Brita!
Jeg stammer også fra Bøidler slekt som du ser jeg har skrevet før. Jeg hadde kontakt med Ingunn Bøidler for en god stund tilbake. Lovet at jeg skulle sende henne en del opplysninger om slekta, men jeg har vært litt treig. Jeg har lagt ned arbeidet i noen uker.
Det var morsomt og få disse opplysningene av deg. Dette visste jeg ikke. Jeg har ikke funnet så mye om Johan Gottfred i Danmark, kun hvem foreldrene var. Far hette også Johan Gottfred Beutler, og mor Kristina Moller(Müller). De ble gift i Garnison sogn, København. Johan Gottfred kom til Norge ca.1810. Hadde da 3 barn, født i Danmark og fikk 1 barn i Norge, Gottfred Severin som er født på Fossum i 1813. Det er fra Barn nr.1 jeg stammer. Hun hette Dorthea Kristine Boydler, senere omskrevet til Bøidler. Hun er født 1804. Anne Marie er født 1806 og Caroline Fredrikke 1809. Det er vel fra sist nevnte dere stammer. I sommer ble jeg kontaktet av ei dama fra Oslo. Hun skulle ha amerikabesøk og ville gjerne ha kontakt, hvis det var mulig, med etterkommere av Anne Marie Bøidler, eller denne slekten. Denne familien kom fra Nebraska. Vil du høre historien så ta kontakt.

Mange hilsner fra Ellen Kristin Hansen

gj05869

Legg inn av gj05869 » 29. november 2007 kl. 19.41

Hei igjen Ellen.

Hvordan får vi tak i deg da? Da jeg fortalte Tom at jeg hadde funnet dette slektsforumet og hadde skrevet et innlegg, syntes han det var veldig interessant, fordi han har interesse av å vite mer om dette. Hadde vært fint å få nøstet litt og laget en slags lokal familie historiebok. Tom sier stadig at han kunne tenke seg å lære tysk, bl.a. for å kunne spore opp slekten Bøydler i Tyskland Jeg vet at det er lite dokumentasjon på hvem som har vært byggmester og arkitekt på ulike bygg i Skien, men jeg har blitt fortalt at det kan være 15. Det skyldes ulike forhold vil jeg tro. Det kan ha vært branner og det kan være kastet eller godt bortgjemt så ingen vet hvor det er gjemt. Og det kan ha blitt borte i generasjonsskifter. Jeg synes jeg kan se noen likhetstrekk på bygg her og der og hvis det samtidig passer inn i tidsepoken er det muligheter. Vi kjenner jo til Fossum hovedgård og lille Ulefos. Det kan kanskje ligge noen papirer på loftet. Det er litt pussig sammentreff fordi nå har jeg en tremenning, som er gift på Fossum og bor der med familien. Jeg skal snakke emd henne om dette etterhvert. De har forresten en datter som heter Fredrikke. Jeg tror det skal ha vært en gammelt Løvenskiold navn. Vi bor på "Schiøttgården" , Gulsetveien 140 på Gulset, så det er bare å ta kontakt.
Brita

gj03821

Legg inn av gj03821 » 29. november 2007 kl. 21.23

Hei, hei!

Ikke noe problem og finne meg. Vi bor i hver vår ende av Skien. Jeg bor i Borgemarka. Vi skal få snakket sammen!!!!

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 29. november 2007 kl. 21.45

Hei Ellen og Brita! Jeg vil bare minne om at vi har en mulighet for å sende "Private meldinger" til hverandre når vi er innlogget. DIS har som leveregel at vi er meget varsomme med å nevne nålevende personer i åpent forum. Lykke til videre!
Vennlig hilsen Kjetil.

gj05869

Legg inn av gj05869 » 29. november 2007 kl. 23.12

Hei.
Jeg er ganske totalt ukjent med dette, og jeg vegret meg nok en god del før jeg registrerte meg som gjest. Når det er slik du skriver, Kjetil, så bør jeg vel helst få slettet det jeg har skrevet der jeg nevner nålevende navn. Foreløpig har jeg ikke funnet ut hvordan jeg i praksis får gjort det. Kanskje det er bedre å registrere seg mer permanent for jeg forsøkte å sende privat melding den første gangen, men det lot seg ikke gjøre som gjest.
Brita

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 30. november 2007 kl. 10.08

Hei igjen, Brita! Da var det i allefall fint at at vegringen ga slipp, for jeg er sikker på at du fremover vil ha mye nytte og glede av å benytte kildemulighetene, og av å delta i kommunikasjonen her! Jeg tør trygt anbefale deg å melde deg inn som medlem i foreningen, da får du tilgang til enda flere muligheter og får tilsendt medlemsbladet som jeg synes er både godt og interessant.
Gled deg til å benytte de kildene som er lagt ut, f.eks. de skannede kirkebøkene, der vi kan finne og verifisere hendelser i våre forfedres liv. Se f.eks. våre besteforeldres giftermål ved å klikke på den lenken jeg vedlegger her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-122

De dro faktisk til Britas hjembygd Viksdalen ved denne anledning, noe jeg ikke tidligere visste. (Og tenk på de reisemåter som fantes i 1909!)

Oppskrift på å legge inn lenke til de skannede kirkebøkene finner du under "Hjelp til tyding av kildemateriale", øverst som prioritert emne.

Beste hilsen Kjetil

gj05869

Legg inn av gj05869 » 30. november 2007 kl. 22.59

Hei igjen Kjetil
Kanskje en av årsakene er at jeg har passert 50. Mamma sier at det skjer noe med slektinteresse når man passerer 50. Det typiske er visstnok at når den yngste i slekten passerer 50, ønskes det å arrangere slektstevner. Så dette er kanskje et alderdomstegn for mitt vedkommende.
Forlovet ikke Brita og Eivind seg i 1900? De var tålmodige synes jeg, som ikke giftet seg før i 1909.
I ettermiddag ringte Ellen og fortalte interessant om slekten Beutler/Bøidler/Bøydler. Tom synes dette høres interessant ut naturligvis, så vi har bestemt å treffes.
Det virker som det er flere sprikende opplysninger om denne slekten. Både hvem som kom til Norge, og hvem som er sønn til hvem. Om det er far som er far til sin sønn eller om det er sønnen som er far til sin sønn. Jeg lurer egentlig på når tid byggmester og arkitekt Johann Gottfried Beutler er født. Ellen snakket om 1783. Og at han hadde tre barn fra før og fikk en mens han var på Fossum. Han kom nok til Fossum i 1810. Jeg synes å mene at jeg i kveld kom over at han etablerte seg i Skien og fikk en sønn, som bl.a. ble oppkalt etter Severin Løvenskiold. Det er forøvrig ukjent hvem som har vært arkitekt og byggmester på Søndre Frogner i Skien (Langåsen pensjonatskole). Noen mener det er Beutler. Når man ser litt på årstallene og stilen kan det kanskje passe, for Fossum ble bygget i perioden 1811 og 7 år, Lille Ulefos i 1814, Søndre Frogner i Skien 1824. Jeg har enda ikke sjekket med Wrightegården og Victoria i Langesund. Det står også å finne at det etter 1831 ser ut til at familien flyttet fra distriktet (Osebakken, som visstnok tilhørte Skien på den tiden) Jeg har blitt fortalt at han flyttet til Oslo, der han konstruerte en kjent klokke, som står på et kjent sted (det må jeg komme tilbake til, hvor evt. det er) Noen opplysninger kan leses i bygdebok for Gjerpen.
brita

gj05869

Legg inn av gj05869 » 30. november 2007 kl. 23.01

Jeg glemte visst å nevne at jeg lurer på om det var to blad Beutler som kom sammen til Norge. Den andre var "Farver" av yrke.

gj08734
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Legg inn av gj08734 » 10. februar 2009 kl. 2.05

Hei Brita
Det stemmer at det var en Bautler-familie som var farvere. De er i min slekt, og jeg har undersøkt en god del rundt denne familien. Slik jeg forstår det, er det ingen sammenheng mellom murerfamilien Bøydler/Beutler som endte opp i Skien, og farverfamilien Bautler, selv om begge familier flyttet til Norge fra København, OG selv om navnene Johann Gottfried og Margareta/-e går igjen i begge familier, OG selv om de var knyttet til samme kirke i København. Det er også morsomt å se at begge familiers håndverk gikk i arv i generasjon etter generasjon. Bautlerne er farvere fra den første jeg har funnet på 1600-tallet, og helt opp til min farmors familie som drev malingbutikk i Kristiansand til langt ut på 1900-tallet. Det samme gjelder tilsynelatende også for murerfaget i Beutler-familien. Kanskje er det noen etterkommere du kjenner til som har vært byggmestere?
Jeg kan si litt kort om Bautler-familien, da dette kanskje kan være til nytte for å unngå sammenblanding, særlig siden de også var innom Skien/Porsgrunn. Når det gjelder navnet, har jeg kommet over sikkert ti ulike stavemåter, og Beutler/Bøydler/Boydler har også blitt brukt på "farverne". Samtidig mener jeg å ha sett navnet til "murerne" bli stavet både Bautler og Beutler, så det er lett å blande familiene.
For farverne er nok Bautler den opprinnelige stavemåten fra Danmark, og den ble beholdt av de etterkommerne i Norge jeg kjenner til.

Farver Johann Gottfried Bautler kom til Oslo ca. 1761-1766, og deres sønn Johann Gottfried og hans kone døde begge i hhv. 1804 og 1805. Da flyttet flere av deres barn ut av Oslo. Deres sønn Carl Martin, (min tipp-tipp) giftet seg i 1819 med Inger Marie Berggrav fra Kongsberg, og de bosatte seg etter hvert på Osebakke i Gjerpen rundt 1824. De fikk tre barn i Gjerpen; Johan Friedrich Nicolai f.29/5-1824, Lovise Margrete f.16/11-1826, og Jørgine Emilie Charlotte f.24/1-1829.

Fra boka om Gjerpen og Porsgrunn (http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/f ... ate-3.html):
"Karl Martin Bøytler (Bautler) g. m. Inger Marie Berggrav. Han var farver og var kommet hid sammen med bygmester Johan Gotfred Bøydler omtalt under Storgaden no. 205. Navnets skrivemaade er stadig varierende.
Følgende børn er født her: 1. Johan Fr. Nic. Bøydler f. 1824. 2. Louise Margrethe f. 1826.
3. Jørgine Emilie Charlotte f. 1829. I 1831 maa familien være reist fra byen. "

Altså blir det her påstått at han kom dit sammen med byggmester og murer Bøydler, men dette har jeg ikke funnet noe mer informasjon om. Det er jo mulig de var i slekt, eller kjente hverandre.

Rundt 1830 flytter Carl Martin, Inger Marie og barna videre sørover, og bor i Moland ved Arendal i 1837.

Håper dette kan være til nytte.

Morten Andreassen

gj03821

Legg inn av gj03821 » 2. mars 2009 kl. 14.08

En ting er sikkert- min slekt er ikke slekten som du forteller om. Min er nok murerene. Jeg kjenner ikke til noen av navnene som du kommer opp med i forhold til de jeg har funnet. Min Bøydlerslekt fortsatte og bo i distriktet også. Det er nok min Bøydler som bosatte seg i Storgaten i Porsgrunn.

Hilsen Ellen

Svar

Gå tilbake til «Skien»