I 1712 bodde James Boumand (Kommisjonær for engelskmenn) i Skien. Han hadde 3 barn ( en gutt og to jenter): I folketellingen 1801 finner jeg en Jacob Bouemand i Stavanger.
Nå forsøker jeg å finne ut om det er en forbindelseslinje mellom James Boumand og Jacob. Jacob er født i 1742, og kan dermed være et barnebarn av James. Er det noen som vet mer om James Boumand og hans barn(etterslekt) vil jeg gjerne høre om det, for å se om det er noen forbindelse til Jacob. Jacob er den eneste Bouemand i 1801, men et sted må ha ha fått navnet fra. I 1801 var ha kor-dægn og lærer/skoleholder i Stavanger, hvor han bodde sammen med sin kone Petronelle Wølner.
James Boumand (Kommisjonær for engelskmenn) 1712
Moderator: MOD_Telemark
- Tor Arne Wølner
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: James Boumand (Kommisjonær for engelskmenn) 1712
Dette blir ikke noe svar, men et nytt spørsmål.
Johan Povelsen Boumann er fra 1760-tallet og fram til sin død i 1803 bosatt i Fosnes prestegjeld i Nord-Trøndelag. Han er etter alder ved FT i 1801 og ved sin død i 1803 født mellom 1720 og 1727.
Kan denne personen ha noe med dine James/Jacob Boumand å gjøre?
Johan Povelsen Boumann er fra 1760-tallet og fram til sin død i 1803 bosatt i Fosnes prestegjeld i Nord-Trøndelag. Han er etter alder ved FT i 1801 og ved sin død i 1803 født mellom 1720 og 1727.
Kan denne personen ha noe med dine James/Jacob Boumand å gjøre?
- Tor Arne Wølner
- Kontakt:

Det kan selvfølgelig være noe her, men jeg finner bare en Johan Boman i folketellingen 1801. Takk så langt. Er det folketellingen 1801 som er din kilde, eller har du andre kilder til opplysningene du gir meg?
Kildene mine er folketellingen for 1801, men også kirkebok for Fosnes Prestegjeld i Ytre Namdal. Jeg har mange opplysninger om hans liv og levned fra 1760-årene og fram til hans død i 1803, men mangler alt om hans herkomst. Boumand/Bauman er etternavn som er kjent både i England og i Tyskland på 1700-tallet.
Tradisjonen sier at Johan Bouman skal være fra Holstein i Tyskland, men slike familietradisjoner er ikke alltid å lite på.
Tradisjonen sier at Johan Bouman skal være fra Holstein i Tyskland, men slike familietradisjoner er ikke alltid å lite på.
- Tor Arne Wølner
- Kontakt:
Det var interessant. Var han gift? Hadde Johan Bouman noen barn? Han var jo da i en alder som gjør at han kunne vært far til den Jacob jeg leter etter.
Johan Povelsen Bouman ble i 1779 gift i Fosnes med Gunhild Nielsdatter Tømmervig, hun var fra Fosnes prgj. Johan var da enkemann og hadde tidligere vært gift med ei Catrina som ble begravet i Fosnes i 1774. Jeg kjenner ingen barn fra første ekteskap. I andre ekteskap hadde han disse barna:
1. Cathrina Maria f. 1780
2. Johan f. 1783
3. Ane Maria f. 1783
4. Ingeborg Margrete f. 1787
5. Ellen Maria f. ?
6. Niels f. og d. 1792
7. Susanna f. 1793
Her er det altså ingen Jacob, men som sagt kjenner jeg ikke til eventuelle barn fra første ekteskap. Hans første kone var sansynligvis innflytter til Fosnes (navnet tilsier det).
Kanskje var hun også av utenlandsk herkomst. Både Johan og Catrina finnes i Fosnes fra 1767, da de står faddere til et barn av lensmannen i Fosnes.
1. Cathrina Maria f. 1780
2. Johan f. 1783
3. Ane Maria f. 1783
4. Ingeborg Margrete f. 1787
5. Ellen Maria f. ?
6. Niels f. og d. 1792
7. Susanna f. 1793
Her er det altså ingen Jacob, men som sagt kjenner jeg ikke til eventuelle barn fra første ekteskap. Hans første kone var sansynligvis innflytter til Fosnes (navnet tilsier det).
Kanskje var hun også av utenlandsk herkomst. Både Johan og Catrina finnes i Fosnes fra 1767, da de står faddere til et barn av lensmannen i Fosnes.