"Skib Alastor" og stuert Harald Ferdinand Berg

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

"Skib Alastor" og stuert Harald Ferdinand Berg

Legg inn av Øystein Johansen » 14. mars 2006 kl. 21.21

I følge ministerialbok for Porsgrund døde min oldefar Harald Ferdinand Berg, født i København i 1842, ved et forlis med skib Alastor 15. juni 1898. Siden ingen andre er nevnt som omkommet ved det samme forliset i kirkeboka, stiller jeg meg noe spørrende til påstanden. Hvis da ikke "skib Alastor" var hjemmehørende utenfor Grenlandsområdet. I Johnny Sørensens (red) bok "Våre seilskuter" er det nevnt ett skip ved navn Alastor. Det er en bark på 797 rt med jernskrog. Barken var opprinnelig britisk, men ble solgt til M. F. Stray i Kristiansand i 1895. Til Grenlandsområdet (Brevik) kom den først i 1923.
Spørsmålet er da om noen kan hjelpe meg med denne floken.
Var min oldefar mannskap (stuert) på denne barken som tydeligvis "levde" i beste velgående til den ble hogd opp i 1952, og da under et helt annet navn? Hadde den et havari i en eller annen form i 1898 ved Fiji som kan ha medført min oldefars død? Jeg vet at den seilte på Australia og New Zealand i denne perioden. Eller fins det et helt annet skip som heter Alastor? Eller befant han seg på et helt annet skip som ikke forliste, men som var innom Fiji og begravde en død sjømann i samme slengen?
For å bidra til forvirringen kan jeg jo nevne at han ifølge muntlig familietradisjon døde han av beri-beri på Ovalau, Fiji Island, der han skal ha blitt begravet på stranden.
For ordens skyld refererer jeg dødsannonsen slik den sto i Grenmar 8. og 9. august 1898:

"At min kjære mand og vor fader og svigerfader Harald Ferdinand Bergh afgik ved døden den 15de juni i Levukka (Fijiøerne), i en alder af 55 aar, bekjendtgjøres herved for slægt og venner.
Paa egne og børns vegne
Rikka Bergh
f. Johannesen

Veldig hyggelig om noen kunne bidra med noe her, enten det er om "skib Alastor" eller om Harald Ferdinand selv.

mvh Øystein Johansen

Svar

Gå tilbake til «Porsgrunn»