Halvor Johannesen på Osebakken

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

Halvor Johannesen på Osebakken

Legg inn av Øystein Johansen » 27. februar 2005 kl. 15.50

I Finn C. Knudsens bok Gjerpen-Porsgrund finner vi følgende:
http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/f ... a-209.html

Storgaden no 209:

Thor Olsen Sande f. 1689 d. 1729
kaldet Thor Osebak, er i mandtallet for 1726 som ringe arbeider, gift og med 2 børn. Børn: Karen f. 1720, Marie f. 1722 d. ung og Guri Thorsdatter f. 1726, i 1748 m. Johannes Pedersen, Osebak, f. 1720 d. 1749, de havde sønnen Johannes f. 1749.
I 1757 g. 2 m. Halvor Johannessen, da enkemand, opført som strandsidder i 1762. Deres børn:

1. Johannes Halvorsen f. 1758, se Skiens gd. no 6.
2. Thor Halvorsen f. 1760, se nedenfor.
3. Hans Halvorsen f. 1762, matros i 1801, da han logerte hos Daniel Gundersen, Kjølnesgaden no. 5.
4. Gunhild Halvorsdtr. f. 1764.

Og videre:

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/f ... Johannesen

Skiensgade nummer 6:
Halvor Johannesen
i 1803 g. m. Anne Sophie Christensdatter f. 1779, datter af Christen Torgersen, Osebakken, som i 1776 blev g. m. Anne Marie Christensdatter. I 1801 tjente Anne hos Gotfred Schultz. Halvor Johannesen var vistnok søn af Johannes Halvorsen f. 1758, som var søn af Halvor Johannesen i Storgaden nr. 209. Deres børn:

1. Marie Halvorsdatter f. 1804.
2. Christiane H. f. 1806.
3. Johan Christian Halvorsen f. 1810, der var tømmermand, g. 1 m. Severine Gundersdatter, og i 1868 g. 2 m. Pauline Marie Andersdatter f. 1836 i Fredrikstad. Han havde i 1854 sønnen. Sevrin Halvorsen.
4. Anne Marie H. f. 1812.
5. Anne Turine H. f. 1812.

Johan Christian Halvorsen som her er nevnt, er min tippoldefar, og Halvor Johannesen blir da min tipp-tipp oldefar.
Nå glemmer Finn C. Knudsen å nevne at Johan Christian faktisk var gift en gang før han giftet seg med Severine Gundersdatter (Gunnuldsdatter).
I 1834 giftet han seg med Andrea Caspara Hansdatter, datter av Rabine Christine Mouritzdatter Hørbye og Hans Axelsen. Sammen fikk de seks barn før Andrea døde i 1848.

21/2-1834
Uk. og matros, Johan Christian Halvorsen, f. Osebakken, o. Ø.P., 25. F: Halvor Johannessen.
P. Andrea Sparre Hansd., f. Ø.P., 27. F: Hans Axelsen. (Avskrift Gard Strøm).

Jeg vet ikke hvilke kilder den godeste Finn C. Knudsen har bygd på, men når jeg går inn på 1801-tellingen på Digitalarkivet finner jeg kombinasjonen
Johannes Halvorsen/Halvor Johannesen bare ett sted i vårt distrikt.
Nemlig på Bjerketvedt i Eidanger:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1064#ovre

Riktignok tar Finn C. Knudsen et forbehold og sier at denne Halvor Johannesen "visstnok" var sønn av Johannes Halvorsen på Osebakken.

Det er dette jeg ikke helt får til å rime, men kanskje noen av leserne kan hjelpe meg. Er personen på Bjerketved, en innerst og landarbeider, identisk med den Johannes Halvorsen som var sønn av Halvor Johannesen i Storgaden no 209 på Osebakken i Porsgrund ( den gang Gjerpen)? Eller fins det andre og mer sannsynlige kandidater?

For øvrig forsvinner Halvor Johannesen for meg etter at barna er født.
Jeg finner ham ikke blant begravede i Porsgrunn, så jeg antar at han har omkommet til sjøs

Kan noen gi meg noen ledetråder, er jeg svært takknemlig.
Det være seg både aner eller etterkommere.

mvh Øystein J

Svar

Gå tilbake til «Porsgrunn»