lars olsen Fjøserud.

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Solveig Holsen
Sted: OSLO

lars olsen Fjøserud.

Legg inn av Solveig Holsen » 7. desember 2004 kl. 18.44

Hei, er det noen som vet hva foreldrene til Lars Olsen Fjøserud, f.1826. i Sande. Foreldrenes navn-når de er født- hvilken gård de kom i fra.
Takknemlig for svar. Mvh. Solveig Holsen. :)

gj00704

Re: lars olsen Fjøserud.

Legg inn av gj00704 » 8. februar 2005 kl. 21.48

Hei! Dette innlegget burde vel egentlig ligget under Sande?! Har du eksakt fødselsdato på Lars?

Dette må være giftermålet med Elen Kristine Fjøserud i 1857.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sandgift&gardpostnr=2303&merk=2303#ovre Her skal Lars være 36 år, altså født ca. 1821.

Ved FT 1865 står han oppført som 40 år, altså født ca. 1826. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60713&gardpostnr=115&personpostnr=606&merk=606#ovre

Har ikke greid å finne Lars (eller barna) som døpt i Sande. Se kirkebøkene på Digitalarkivet.

Under vielsen står det at faren het Ole Eriksen, og at han var født på Bergseje. Det er Berg-gårder to steder i Sande: Berg, ytre, mot Holm, og Berg, nord i bygda. Har ikke greid å finne Lars eller faren Ole under noen av gårdene i bygdeboka for Sande.

Under gården Fjøserud, bruk 2, på s. 324, står det at Elen Halvorsdtrs. mann, altså Lars Olsen, var fra Hagen (Sjøl). Finner imidlertid ingen flere opplysninger om ham eller hans foreldre under Sjøl/Hagen. Kanskje andre er flinkere til å finlese?

Mvh Ragnhild :)

gj00704

Legg inn av gj00704 » 8. februar 2005 kl. 23.22

Hei igjen! Ser at lenkene ikke ble lagt riktig inn. Den første er til Digitalarkivets kirkebøker for Sande, vielser. Den neste er fra FT 1865 for Sande.

I FT er det oppført tre barn; Halvor, Hanna M. og Annette. Sønnen Halvor er oppkalt etter Lars' svigerfar, ser det ut til. Èn av døtrene er sannsynligvis oppkalt etter hans mor, etter datidens oppkallingstradisjoner.

Lykke til videre med ditt søk!

Mvh Ragnhild

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 10. februar 2005 kl. 16.11

Hei, endelig et svar fra meg. Tusen takk for svar, fint med navnet på faderen Ole Eriksen. Har prøvd å lete før men det har stoppet helt opp. Har kjøpt Sandeboka, funnet noe om fam. på Fjøserud.
V. Halvor Olsen men hans kone Anne Hellene Hansdatter fra Hof, der er det full stopp igjen.
Vet ikke helt hvor jeg skal lete. Takk igjen for hjelpen. Mvh. Solveig

gj00704

Legg inn av gj00704 » 10. februar 2005 kl. 23.51

Hei Solveig! :D Under Family Group på FS fant jeg følgende:

Husband's Name

Halvor OLSEN

Born: 14 Dec 1794
Place: Sande, Vestfold, Norway

Died: Abt. 1868
Place:

Married: 13 Jan 1824
Place:

Father: Ole TORTENSEN :idea:
Mother: Kirsten HANSEN :idea:

Wife's Name
Anne Helene HANSEN :!:

Born: 1799
Place: Sande, Vestfold, Norway :?:

Married: 13 Jan 1824
Place:

Father:
Mother:

Children
1. Sex Name

M Hans HALVORSEN

Born: 3 Aug 1828
Place: Sande, Vstfl.

Died: 23 Nov 1830
Place:

2. Sex Name

M Olaus HALVORSEN

Born: 7 Nov 1825
Place: Sande, Vstfl.

Her står det at Anne Helene er født i Sande. Kan imidlertid ikke finne noen som passer i oversikten for døpte for Sande på Digitalarkivet. Finner henne heller ikke under Sande i FT for 1801.

I FT for 1865, Sande, står det at Halvor O. og Anne Helene H. bor sammen med sønnen Olaus, som du sikkert har funnet. Her står det som du skriver at hun er født i Hof, ca. 1797.

Finner èn Anne Hansdatter, 2 år, under FT for 1801, Hof, Eidsfos Jernverk, mor Else Christensdtr., ugift. :?: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=604#ovre
Det er sikkert lurt å undersøke kirkebøker fra Hof. :!:

Mvh Ragnhild

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 12. februar 2005 kl. 15.33

Hei igjen, takk for at du ville undersøke litt til, jeg må nok prøve å se i kirkebok fra Hof en gang. Ergelig når det stopper helt opp.
Men igjen tusen takk for hjelp.

Mvh. Solveig.

dn12063
Sted: HOLMESTRAND

Legg inn av dn12063 » 20. februar 2005 kl. 22.18

Hei.
Familien Fjøserud komer fra en gård med navn Nordre Gunnestad i Sande. Etterkommere av disse har også hatt gården Fjøserud i Sande. Så noen av etterkommerene bærer navnet Gunnestad og andre Fjøserud. Det virker som om navnet Fjøserud flyttes til Oslo.
Jeg er ikke sikker på hvor disse gårdene ligger men det kan være nermere Drammen. Galleberg eller Skoger. Jeg kjenner navnene igjen fra 50 år tilbake. Og da mener jeg at Fjøserud lå helt oppe mot grensen til Hof, ved den gamle veien før 1900. Fortsetter en den veien ca 0,5 mil kommer vi til en stor gård som heter Berg og tilhører Eidsfoss verk i Hof. Der finnes også en plass som heter Hagen i nærheten. Dette litt av det jeg finner i Herstadboka. Av Ingeborg Bjerkenes. Jeg finner ikke disse navn du nevner som stemmer med år og dato, men boka er ikke komplett når det gjelder familier.

Håper dette kan hjelpe deg litt på veg.

Mvh John

Solveig Holsen

Legg inn av Solveig Holsen » 23. februar 2005 kl. 11.38

Hei, takk for svar. Det kan vel nok hende at familien stammer fra Gunnestad i Sande på et av slektsleddene, (kanskje dette) for jeg har ikke funnet noe om Lars Olsen Fjøseruds foreldre og aner bakoverog hans kone, Karen Larsdatter. Det stopper helt opp på han. Kan nok tenkes at han kommer fra Hof eller i nærheten.
Har funnet gården Fjøserud i Sande, der er det nå et gartneri. Min manns morfar kom fra bruk 3 på Fjøserud. De var delt opp i mange små bruk.
Det er nok riktig vei som du skrev at den ligger opp mot Hof. ved siden av Kalmo gårdene.
Så takk for hjelp så langt, vennlig hilsen Solveig.

Svar

Gå tilbake til «Hof»