Ivar og Ragna Jørgensen Langtjernet -Skjønheim?

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Per-Vidar Bjerke

Ivar og Ragna Jørgensen Langtjernet -Skjønheim?

Legg inn av Per-Vidar Bjerke » 7. mai 2022 kl. 19.25

I familien har det vært antatt at datter av Ivar og Ragna Jørgensen Langtjernet, Ingrid Solveig Jørgensen, var født på Strømmen (i 1927). Men, så har det ikke lykkes å finne henne i det som burde vært aktuelle kirkebøker. Imidlertid har jeg nå av kirkebøkene for Strømm funnet hennes to år yngre bror, Trygve. Ivar og Ragna J. Langtjernet bor da tydeligvis på Skjønheim.

Det adstedkommer flere spørsmål: 
1) Ivar og Ragna Jørgensen Langtjernet kom fra Kongsvinger og Brandval, og mye tyder på at de etter få år flytter tilbake til de trakter. Hva kan ha lokket de til Skjønheim rundt 1924/25? Så vidt jeg forstår så ble det bygget arbeiderboliger her rundt den tid (for skipsbyggeriet på Bokerøya). Men, Ivar står oppført med gårdsarbeider som yrke. Er det noen som kan historien rundt stedet Skjønheim godt, og som kan resonnere seg frem til hva som kan ha gjort at de søkte lykken nettopp der? 

2) I Strømm kirkebøker, SAKO/A-322/G/Ga/L0004: Klokkerbok nr. I 4, 1897-1927, s. 219-220 så er siste oppføring i juli 1927. Er det noen som vet hvor jeg finner resten av 1927, og forsåvidt også 1928? Eventuelt, vet hvem jeg kan ta kontakt med for å få svar på spørsmålet ? 

Takknemlig for all hjelp i saken!

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ivar og Ragna Jørgensen Langtjernet -Skjønheim?

Legg inn av Astrid Mollan » 7. mai 2022 kl. 23.52

Ring til kirkekontoret for å få opplysninger om dåp i 1927-29. Kirkeboken kan fremdeles befinne seg på kirkekontoret. Kirkebøkene er sperret for innsyn fra 1930 for dåp.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Svelvik»