Amalie Hansdatter født 1849 i Hedrum.
Amalie var gift med Lars Andersen som innvandre fra Kville i Sverige, født 1829.
Jeg finner de i folketellingen 1900 for Sandar.
Finner også en Amalie Hansdatter i folketellingen for Sandar fra 1875, men er usikker om dette er rette Amalie. Tror at hennes mor hette Ragne Mørk eller Inga Holmen.
Kan noen hjelpe meg å nøste Amalies historie bakover.
Er også takknemlig for hjelp om søking i de svenske registerne.
Amalie Hansdatter fra Hedrum
Moderator: MOD_Vestfold
Re: Amalie Hansdatter fra Hedrum
FamilySearch (mormonernes database, som ligger på nettet) kan gi feil opplysninger, og de må derfor sjekkes nærmere. De har imidlertid oppført ei Amalia Hansdtr døpt 09.09.1849 i Hedrum. Foreldre er Hans Olsen og Ragne Sørensdatter (det kan jo stemme med den Ragne du nevner). Det KAN jo være disse to som FamilySearch oppfører som gift i Sandar 30.11.1826 - Hans er da 31 år og Ragne 19, men da begynner de å bli gamle når Amalia blir født - men fullt mulig.
Det opplyses videre at Amalia og Lars Andersen ble gift 16.04.1873 i Sandar, og det er nok ganske sikkert disse to du finner i folketellingen for 1875 for Sandar, der det står at Lars er fra Sverige.
Det opplyses videre at Amalia og Lars Andersen ble gift 16.04.1873 i Sandar, og det er nok ganske sikkert disse to du finner i folketellingen for 1875 for Sandar, der det står at Lars er fra Sverige.
Du nevner Holmen, og da er det kanskje Amalie du finner på gården Holmen i Hedrum i 1865 hos sin bror? Alderen stemmer ikke helt, men det er ikke så uvanlig.
Arnstein Rønning skrev:Det opplyses videre at Amalia og Lars Andersen ble gift 16.04.1873 i Sandar, og det er nok ganske sikkert disse to du finner i folketellingen for 1875 for Sandar, der det står at Lars er fra Sverige.
Her er vielsen http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Viede1&view_detail=1&ID=4252. Dessverre har ikke registratoren tatt med navnet på fedrene. Det skulle likevel være en grei og spennende ettermiddagsforeteelse å dra på Deichmanske bibliotek (der Riksarkivets kirkebøker på mikrokort for tida er tilgjengelig) og slå opp. Da vil du jo også få navnet på Lars' far!
Glemte å nevne, at når det står "Mørk Hedrum" for bosted på bruden, så er det meget mulig at registratoren har slått sammen opplysningene for føde- og oppholdssted (husker ikke helt kolonneinndelingen i kirkebøkene i farta), slik at Mørk kan være fødestedet.
Takk til dere begge for opplysningene.
Gjett om jeg skal på Deichmanske i morgen for å sjekke ut.
Det er faktisk første gang jeg søker i denne basen og er overlykkelig over å ha
fått svar, og så så raskt svar.
Takk igjen.
Takk igjen.
Takk til dere begge for opplysningene.
Takk igjen.
Takk igjen.