Rabine Christine Mouritzdatter Hørbye

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

Rabine Christine Mouritzdatter Hørbye

Legg inn av Øystein Johansen » 23. februar 2005 kl. 22.03

I Larvik ble det 10.12.1791 døpt en gutt som fikk navnet Ulric Christian Hørbye. Morens navn var Rabine Christine Hørbye, og farens navn er ikke oppgitt.
Dette er etter alt å dømme min tipp-tipp oldemor som senere slo seg ned i Porsgrunn. Der finner vi henne i 1801 og ut i fra alderen som er oppgitt i folketellingen, vil jeg anslå at hun er født rundt 1770.
Men hvem var hun? Man dukker ikke bare opp fra det store intet og får en sønn i Larvik som ugift mor i 1791.
Dersom noen med tilgang til kirkebøker i Larviksområdet, kunne ta en titt, ville jeg vært svært takknemlig.
Hvordan gikk det forøvrig med Ulric Christian?
Alle opplysninger mottas med takk. :D

mvh Øystein Johansen

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Rabine Christine Mouritzdatter Hørbye

Legg inn av Liv Ofsdal » 24. februar 2005 kl. 0.43

Hei :)

Mens du venter på kirkebokoppslag.....

Regner med at dette er din Rabine?

FT 1801

Ulric bodde tydligvis ikke sammen med moren i 1801 - vet du noe om hvor han oppholdt seg under FT 1801?
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Øystein Johansen
Sted: LILLESTRØM

Re: Rabine Christine Mouritzdatter Hørbye

Legg inn av Øystein Johansen » 24. februar 2005 kl. 9.38

Hei, Liv

Takk for svar.
Det er helt riktig. Dette er "min" Rabine. Hun dukker opp i Porsgrunn i 1797 da hun gifter seg med Christian Bülow Hansen Paus(t). Han er sjømann og blir trolig borte på sjøen siden hun er enke i 1801. I 1803 gifter hun seg med min tip-tipp oldefar Hans Axelsen fra Gjerpen.. Jeg har lett med lys og lykte etter henne både i Norge og Danmark uten resultat, og det var jeg først da jeg etterlyste henne rundt juletider på Grenland Ættehistorielags slektsforum at jeg fikk tipset om Ulric Christian som ble døpt i Larvik i 1791.

mvh Øystein J :)

Svar

Gå tilbake til «Larvik»