Sjur Pedersen - Hedrum
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: BØ I TELEMARK
Sjur Pedersen - Hedrum
Lurte på om noen kjenner til Sjur (eller Sigurd/Sigur) Pedersen. Dette er en kar jeg har lett etter en stund. Dvs. Jeg vet at han giftet seg i Hedrum med Pernille Andersdatter 26.05.1784. Ved folketellinga i 1801 bodde de på gården Støvland i Hedrum (antageligvis på en husmannsplass der med navnet Bugten). Ved folketelliga hadde de tre barn.
Kona til Sjur (i folketellinga kalt Sigur) - Pernille Andersdatter var fra Hedrum. Faren hennes (Anders Pedersen) bodde også på Støvland ved folketelliga. Riktignok med kone nr. 2. Hans første kone og mora til Pernille het Idde Andersdatter ( døde i 1793 - 80 år gammel).
Men altså - Sjur Pedersen dukker opp i Pernilles liv og de gifter seg i Hedrum. Men hvor kom han fra? I folketellinga for 1801 er han 36 år. Altså bør han være født rundt 1765. Jeg har lett i kirkebøkene i Hedrum, Andebu, Lardal og Tjølling for perioden 1760-67 uten å finne han. Sjur eller Sigur er heller ikke noe vanlig navn i disse bøkene. Det kan jo gi en pekepinn om at han kanskje kommer fra en plass enda lenger borte.
Hadde vært veldig artig om noen kunne hjelpe meg med denne fremmed-karen
Kona til Sjur (i folketellinga kalt Sigur) - Pernille Andersdatter var fra Hedrum. Faren hennes (Anders Pedersen) bodde også på Støvland ved folketelliga. Riktignok med kone nr. 2. Hans første kone og mora til Pernille het Idde Andersdatter ( døde i 1793 - 80 år gammel).
Men altså - Sjur Pedersen dukker opp i Pernilles liv og de gifter seg i Hedrum. Men hvor kom han fra? I folketellinga for 1801 er han 36 år. Altså bør han være født rundt 1765. Jeg har lett i kirkebøkene i Hedrum, Andebu, Lardal og Tjølling for perioden 1760-67 uten å finne han. Sjur eller Sigur er heller ikke noe vanlig navn i disse bøkene. Det kan jo gi en pekepinn om at han kanskje kommer fra en plass enda lenger borte.
Hadde vært veldig artig om noen kunne hjelpe meg med denne fremmed-karen
Re: Sjur Pedersen - Hedrum
Som du peker på, er ikke Sjul/Sjur/Sjurd/Sigurd noe vanlig navn i Vestfold. Mitt tips er at opphavet finnes i Buskerud.
-
Takk for tipset.
Har sjekka alle kommunene i Buskerud med utgangspunkt i fødsler fra 1764 - 67.
Det var en kommune som skilte seg ut når det gjaldt navnet Sjur (eller Siul som det skrives her) - nemlig Flesberg.
Fant riktignok ingen Siul født i perioden 1762-67 med far hetende Peder. Derimot fant jeg noe jeg ikke helt forstod. Det er det med å lese kirkebøker - ikke alltid like lett. Klikk gjerne på linken under og gå så helt til høyre i bildet og se om du kan hjelpe med med å tolke det som står i firkanten ved siden av tallet 28.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 21689&js=j[/url]
Har sjekka alle kommunene i Buskerud med utgangspunkt i fødsler fra 1764 - 67.
Det var en kommune som skilte seg ut når det gjaldt navnet Sjur (eller Siul som det skrives her) - nemlig Flesberg.
Fant riktignok ingen Siul født i perioden 1762-67 med far hetende Peder. Derimot fant jeg noe jeg ikke helt forstod. Det er det med å lese kirkebøker - ikke alltid like lett. Klikk gjerne på linken under og gå så helt til høyre i bildet og se om du kan hjelpe med med å tolke det som står i firkanten ved siden av tallet 28.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 21689&js=j[/url]
- Else Berit Rustad
Lenken din virker dessverre ikke.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
- Else Berit Rustad
Jeg må dessverre gi opp - jeg får ikke lenken til å virke nå heller
Kan du si hvilken kirkebok og side dette er hentet fra, så kanskje vi finner ut av det?
Mvh
Else B.

Kan du si hvilken kirkebok og side dette er hentet fra, så kanskje vi finner ut av det?
Mvh
Else B.
-
Dette var merkelig. Lenken funker når jeg legger den ut, men så skjer det noe...
Vel, dette er en lenke til en side i den skannede ministerialboka for Flesberg i Buskerud - døpte i 1765.
Her går du til november måned hvor du finner tallet 28 helt på høyre side. Her står det noe om Berthe Helgjedotter og muligens en sønn med navn Siul.
Vel, dette er en lenke til en side i den skannede ministerialboka for Flesberg i Buskerud - døpte i 1765.
Her går du til november måned hvor du finner tallet 28 helt på høyre side. Her står det noe om Berthe Helgjedotter og muligens en sønn med navn Siul.
- Else Berit Rustad
Da tenker jeg vi har'n
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Dom. 23tia i Flesberg, Den besovede Pige Berthe Helgjesdotter paa Evju-eje hendes Søn Sjul, læst og lyst Velsignelse over, da det var hjemedøbt av Ole Sjulsøn søndre Bergans Kone. Fad.(dere): Døbersken, Siul Helgjeson Evju eje og Kone, Marrit Helgjesdotter ibm., og Herbrand Førlie. Barnefader blev udlagt Kittil Sjulson tilhold. i Vashovd.
Mvh
Else B.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37
Dom. 23tia i Flesberg, Den besovede Pige Berthe Helgjesdotter paa Evju-eje hendes Søn Sjul, læst og lyst Velsignelse over, da det var hjemedøbt av Ole Sjulsøn søndre Bergans Kone. Fad.(dere): Døbersken, Siul Helgjeson Evju eje og Kone, Marrit Helgjesdotter ibm., og Herbrand Førlie. Barnefader blev udlagt Kittil Sjulson tilhold. i Vashovd.
Mvh
Else B.
-
Du verden. Den besovede.
Jaja. Tusen hjertlig takk for innsatsen. Men barnefaren het altså ikke Peder. Neivel. Da tviler jeg på om denne Sjur kom fra Buskerud. Ved siden av Flesberg er den en Siul født på Kongsberg og en i Rollag i denne perioden, men faren heter ikke Peder.
Derimot er det noen som er døpt Syver. Kan dette være en variant av navnet Sjur?
Jeg tror jeg skal ta veien til Telemark og sjekke noen av nabokommunene til Hedrum.
Er det noen som har andre tips på hvor navnet Sjur var i bruk på 1700-tallet, så si gjerne i fra.

Jaja. Tusen hjertlig takk for innsatsen. Men barnefaren het altså ikke Peder. Neivel. Da tviler jeg på om denne Sjur kom fra Buskerud. Ved siden av Flesberg er den en Siul født på Kongsberg og en i Rollag i denne perioden, men faren heter ikke Peder.
Derimot er det noen som er døpt Syver. Kan dette være en variant av navnet Sjur?
Jeg tror jeg skal ta veien til Telemark og sjekke noen av nabokommunene til Hedrum.
Er det noen som har andre tips på hvor navnet Sjur var i bruk på 1700-tallet, så si gjerne i fra.
Tom Arnesen skrev:Derimot er det noen som er døpt Syver. Kan dette være en variant av navnet Sjur?
Ja, akkurat som syv = sju.
Angående lenkene dine: Du må bruke den permanente sidelenken som du finner når velger å vise bildeinformasjon (til høyre for valg av bildestørrelse).
Tom Arnesen skrev:Er det noen som har andre tips på hvor navnet Sjur var i bruk på 1700-tallet, så si gjerne i fra.
Jeg har foretatt et forenklet søk i FT1801, som viste at navnet på Østlandet primært var i bruk i Buskerud. Det var ellers mange bærere av navnet på Vestlandet fra Ryfylke og nordover.
- Else Berit Rustad
..og i Valdres er formen Sjugur(d) kjent. Han kan egentlig være nesten hvorsomhelst fra, denne karen!
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
Takk nok en gang for innspill, og takk for opplysningen angående lenker.
Telemark var et bomskudd. Jeg får gå tilbake til Buskerud og se litt på navnet Syver.
Ellers så er det vel riktig at han kan være hvor som helst i fra. Men jeg gir meg ikke riktig ennå.
Telemark var et bomskudd. Jeg får gå tilbake til Buskerud og se litt på navnet Syver.
Ellers så er det vel riktig at han kan være hvor som helst i fra. Men jeg gir meg ikke riktig ennå.
Som jeg har skrevet til deg utenfor dette forumet, mener også jeg at han må være fra Buskerud, bl.a. er det nevnt i bygdeboka for Hedrum at det komm en Kittel Sjursen til plassen Stampen u/Fjære fra Flesberg. Han døde i 1815, 66 år, dvs. født ca 1750 (-49). Han hadde også en sønn som het Sjur Kittelsen. Jeg mener jeg også fant minst en person til i Hedrum, tilflyttet fra Flesberg i samme tidsperiode.
Jeg har også sett meg litt rundt i omegnskommunene, bl.a. Sandsvær. Der er det også nevnt noen Sjur`er. Det er få Sjur e.l. navn i omegnskommunene til Hedrum. Jeg har også lett etter opplysninger om denne Sjur og hans familie ved å se på barnedåper o.l. til barna hans. Vet at hun er døpt i Hedrum 5.8.1798 og at hun er konfirmert i Andebu 1.10.1815. Der står hennes foresatte som Lars Andersen Gjerstad, ikke hennes foreldre. Er foreldrene Sjur og Pernele døde.
Vet ikke om dette er til noe hjelp, men etter henvendelsen fra Tom og de tingene som har kommet fram her i forumet, har jeg blitt nysgjerrig på hele denne familien, opprinnelse og skjebne. Vet en del om Idde og hennes etterkommere, men altså svært lite om hennes forfedre.
Mvh. Hans Olav Aker
Jeg har også sett meg litt rundt i omegnskommunene, bl.a. Sandsvær. Der er det også nevnt noen Sjur`er. Det er få Sjur e.l. navn i omegnskommunene til Hedrum. Jeg har også lett etter opplysninger om denne Sjur og hans familie ved å se på barnedåper o.l. til barna hans. Vet at hun er døpt i Hedrum 5.8.1798 og at hun er konfirmert i Andebu 1.10.1815. Der står hennes foresatte som Lars Andersen Gjerstad, ikke hennes foreldre. Er foreldrene Sjur og Pernele døde.
Vet ikke om dette er til noe hjelp, men etter henvendelsen fra Tom og de tingene som har kommet fram her i forumet, har jeg blitt nysgjerrig på hele denne familien, opprinnelse og skjebne. Vet en del om Idde og hennes etterkommere, men altså svært lite om hennes forfedre.
Mvh. Hans Olav Aker
-
Jo, det kan nok stemme at Sjur døde før Idde Sjursdatter ble konfirmert. I kirkeboka for Hedrum finner jeg en Sigur Pedersen Bugta begravet 6.mars 1809. Da var han 50 år gammel. Det må være vår Sjur. Men i så fall ble han født rundt 1759 - altså 5-6 år før det jeg tidligere trodde (ut i fra at hans alder var 36 år ved folketelliga i 1801).
Får sjekke litt mer i Buskerud i denne perioden.
Får sjekke litt mer i Buskerud i denne perioden.
-
Javel. Da trenger jeg litt hjelp til å tolke det som står i kirkeboka for Sandsvær for døpte i 1758, og her er det døpt en Siul i oktober 1758 og faren heter Peder Siulsen.
Dette kan være blink.
Prøver å legge ut en link til sida i kirkeboka.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=105354&urnread_imagesize=full&show=197#toppen
Har også sjekka Flesberg, Rollag og Kongsberg for perioden 1758-61. Det er noen Siul her også, men ingen med en far som heter Peder.
Jeg skal ta en titt i noen andre kirkebøker i Buskerud også. Det kan jo dukke noen flere. Eller kanskje ikke. I så fall...
Dette kan være blink.

Prøver å legge ut en link til sida i kirkeboka.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=105354&urnread_imagesize=full&show=197#toppen
Har også sjekka Flesberg, Rollag og Kongsberg for perioden 1758-61. Det er noen Siul her også, men ingen med en far som heter Peder.
Jeg skal ta en titt i noen andre kirkebøker i Buskerud også. Det kan jo dukke noen flere. Eller kanskje ikke. I så fall...
- Else Berit Rustad
Lenken din virker ikke.
Er det denne du mener? Sjul, nr. 2 til venstre?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197
Han er sønn av Peder Siulsen Tysckland, og døpt i Efteløt kirke 16. søndag etter Trefoldighet. I 1758 skulle det bli 10. september.
Moren - hvis navn ikke er nevnt - ble introdusert 8. oktober samme år.
Mvh
Else B.
Er det denne du mener? Sjul, nr. 2 til venstre?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197
Han er sønn av Peder Siulsen Tysckland, og døpt i Efteløt kirke 16. søndag etter Trefoldighet. I 1758 skulle det bli 10. september.
Moren - hvis navn ikke er nevnt - ble introdusert 8. oktober samme år.
Mvh
Else B.
-
Takk skal du ha. Det er han, ja.
Er nå stort sett ferdig med å sjekke resten av kommunene i Buskerud. Så langt er denne Sjur den eneste med en far som heter Peder.
(dette med lenker ser ut til å bli en utfordring for meg)
Er nå stort sett ferdig med å sjekke resten av kommunene i Buskerud. Så langt er denne Sjur den eneste med en far som heter Peder.
(dette med lenker ser ut til å bli en utfordring for meg)
- Else Berit Rustad
Skal vi inntil videre satse på at denne Sjur kan være den rette?
Angående lenker, så finner du en grei bruksanvisning her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Lykke til!
Mvh
Else B.
Angående lenker, så finner du en grei bruksanvisning her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Lykke til!
Mvh
Else B.
-
Ja, jeg tror at dersom vi går ut i fra at denne Sjur kom fra Buskerud, så må det være han. Nå har jeg sjekka alle de andre kommunenes kirkebøker for den aktuelle perioden og finner ingen andre. Men som du selv sa tidligere - han kan jo komme hvor som helst ifra.
Men jeg mener at sannsynligheten er stor for at dette er riktig.
Faren og mora til denne Sjur gifta seg september 1757 i Sandsvær.
Kanskje denne lenka funker?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Mora het i så fall Marthe Olsdatter.
Men kom gjerne med innspill om holdbarheten i å utnevne denne Sjur som den jeg har lett etter.
Men jeg mener at sannsynligheten er stor for at dette er riktig.
Faren og mora til denne Sjur gifta seg september 1757 i Sandsvær.
Kanskje denne lenka funker?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Mora het i så fall Marthe Olsdatter.
Men kom gjerne med innspill om holdbarheten i å utnevne denne Sjur som den jeg har lett etter.
Hei igjen,
Jo, det er stor sannsynlighet, tror jeg, for at dette er den rette familien. Forstår at du også, Tom, har problem med å lese gotiske kirkebøker. Det er godt at det er noen som kan hjelpe til med det.
. Vil også nevne at jeg var på biblioteket i uka som gikk og kikket i bygdebøker. Sandsvær hadde bygdebøker i mange bind, bl.a. et personregisterbind. Der mener jeg at jeg så navnet Peder Sjulsen Tyskland. Den gangen visste jeg ikke helt hva/hvem jeg lette etter og hadde ikke all verdens tid, men jeg skal se om jeg finner det ut ved neste gangs bibliotekbesøk.
Mvh. Hans O
Takk for opplysningene om Sjurs død i 1809 forresten. Den hadde jeg ikke.
Jo, det er stor sannsynlighet, tror jeg, for at dette er den rette familien. Forstår at du også, Tom, har problem med å lese gotiske kirkebøker. Det er godt at det er noen som kan hjelpe til med det.

Mvh. Hans O
Takk for opplysningene om Sjurs død i 1809 forresten. Den hadde jeg ikke.

-
Jada. Sannsynligheten er stor. Og det går an å se i bygdebøkene for Sandsvær. Det skal jeg også gjøre.
Når jeg oppdaget at Sjur var født tidligere enn jeg først antok, så kom jeg til å tenke på kona hans - Pernille Andersdatter. Jeg har tidligere gått ut fra at det dreide seg om ei Pernille døpt 20.09.1767 i Hedrum - far het Anders Sundbye. Men det er født ei Pernille Andersdatter til i Hedrum - døpt 18.10.1761 i Hvarnes Hedrum - far het Anders Sagstuen. Nå mener jeg at det antageligvis må være denne siste Pernille som var gift med Sjur.
Vet du, Hans Olav, noe om det?
Sagstuen (under Auklev) er jo også i området rundt Bugta, Støvland der denne familien seinere bosatte seg.
Når jeg oppdaget at Sjur var født tidligere enn jeg først antok, så kom jeg til å tenke på kona hans - Pernille Andersdatter. Jeg har tidligere gått ut fra at det dreide seg om ei Pernille døpt 20.09.1767 i Hedrum - far het Anders Sundbye. Men det er født ei Pernille Andersdatter til i Hedrum - døpt 18.10.1761 i Hvarnes Hedrum - far het Anders Sagstuen. Nå mener jeg at det antageligvis må være denne siste Pernille som var gift med Sjur.
Vet du, Hans Olav, noe om det?
Sagstuen (under Auklev) er jo også i området rundt Bugta, Støvland der denne familien seinere bosatte seg.
Heisann!
Joda, jeg tror også at Pernille Andersdatter er hun som er født i 1761. Det er iallfall den Pernille som jeg har hatt som kona til Sjur i mine papirer hele tiden. (
Joda, jeg tror også at Pernille Andersdatter er hun som er født i 1761. Det er iallfall den Pernille som jeg har hatt som kona til Sjur i mine papirer hele tiden. (
). Se i digitalpensjonatet: Kristian Hunskaar: Døpte i Hedrum 1751 - 1777.767 44b 18.okt 1761 Hvarnes Pernille Anders Saugstuen Birthe Ossestad Anne Farmen Jens Ossestad Arne Baarnes
-
Da går vi ut i fra at det er den Pernille født i 1761 som var gift med Sjur. Nå ble jeg litt interessert i hennes skjebne. Du - Hans Olav - antydet at både Sjur og Pernille kunne være døde før datteren Idde ble konfirmert i 1815. I og med at hun ble konfirmert i Andebu, kan det jo tyde på det.
Men jeg finner ingen Pernille Andersdatter død i Hedrum i perioden 1802 - 1815. Hva har skjedd med henne, og hvorfor ble datteren konfirmert i Andebu? Kan Pernille ha flyttet til Andebu etter Sjurs død i 1809?
Jeg fant også i kirkeboka for Hedrum navnet Karen Siursdatter død 7.5.1810 - 16 år gammel. Så både Siur og den ene av døtrene døde i løpet av et års tid. I tillegg døde Pernilles far Anders Pedersen 14.07.1811. Tre dødsfall på to år. Dette kan ha hatt en innvirkning på Pernilles videre liv. De var jo ikke veldig velstående i utgangspunktet. Sjur står i foletelling i 1801 oppført som jordløs husmann.
Jeg vet at Idde og broren Anders begge havnet opp på Nomme-Sætra i Andebu.
Du skrev at datteren Iddes foresatte ved konfirmasjonen i 1815 var Lars Andersen Gjerstad. Kan dette være noe familie? Kan Pernille ha giftet seg på nytt? Kan det være sånn at Pernille ikke lenger kunne ta seg av barna og sendte dem vekk?
Dette synes jeg ble spennende. Vet noen noe om Pernilles skjebne?
Men jeg finner ingen Pernille Andersdatter død i Hedrum i perioden 1802 - 1815. Hva har skjedd med henne, og hvorfor ble datteren konfirmert i Andebu? Kan Pernille ha flyttet til Andebu etter Sjurs død i 1809?
Jeg fant også i kirkeboka for Hedrum navnet Karen Siursdatter død 7.5.1810 - 16 år gammel. Så både Siur og den ene av døtrene døde i løpet av et års tid. I tillegg døde Pernilles far Anders Pedersen 14.07.1811. Tre dødsfall på to år. Dette kan ha hatt en innvirkning på Pernilles videre liv. De var jo ikke veldig velstående i utgangspunktet. Sjur står i foletelling i 1801 oppført som jordløs husmann.
Jeg vet at Idde og broren Anders begge havnet opp på Nomme-Sætra i Andebu.
Du skrev at datteren Iddes foresatte ved konfirmasjonen i 1815 var Lars Andersen Gjerstad. Kan dette være noe familie? Kan Pernille ha giftet seg på nytt? Kan det være sånn at Pernille ikke lenger kunne ta seg av barna og sendte dem vekk?
Dette synes jeg ble spennende. Vet noen noe om Pernilles skjebne?
-
Så fant jeg ei Pernille Andersdatter død i Hedrum 10.09.1838 - 76 år gammel. Det må være henne. Hvis vi går ut i fra at hun ble født i 1761, så stemmer jo det bra. Så hun levde og ble gammel i Hedrum. Ja, ja.
Kan noen hjelpe meg (Else?) med å tolke det som står til høyre for Pernilles navn og alder?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-331
Kan noen hjelpe meg (Else?) med å tolke det som står til høyre for Pernilles navn og alder?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-331
- Else Berit Rustad
Gårdsnavnet tar jeg ikke, men tror det begynner på N etellerannet -sæteren (kan ikke finne noe som ligner i FT for Hedrum i 1801 eller 1865)
Bernelle (!) Andersdatter, 76, Lægdekone paa... og så kommer det jeg ikke klarer. Det dukker nok opp noen lokalkjente her mht gårdnavnet, får vi håpe
Mvh
Else B.
Bernelle (!) Andersdatter, 76, Lægdekone paa... og så kommer det jeg ikke klarer. Det dukker nok opp noen lokalkjente her mht gårdnavnet, får vi håpe

Mvh
Else B.
-
Hei, igjen og takk skal du ha. Kan det være Nume eller Nome?
(Bernelle må vel kunne betraktes som en avart av Pernelle. Tror vi går for den).
Som jeg nevnte tidligere flyttet datteren Idde og sønnen Anders til Nomme-Sætra i Andebu. Sitter ikke med bygdeboka for Andebu her, men dette området er vel i grenseland mellom Hedrum og Andebu.
Idde giftet seg 19.12.1817 med Søren Torstensen i Andebu og bosatte seg på Nomme/Svindalen i Andebu. Kan Pernille ha bodde sammen med disse to? Eller sammen med sønnen Anders?
At hun ved sin død var lægdekone kan understøtte dette. Bl.a. ut fra at legd var en gammel ordning der de som ikke greide seg, selv fikk hus og mat. Enten gjennom familien/kjente eller på omgang i soknet (omgangslegd).
Selv om hun da døde i Andebu, kan hun være begravd i Hedrum? I og med at dette området ligger tett opp til Hedrum?
Håper noen lokalkjente kan gi noen innspill.
(Bernelle må vel kunne betraktes som en avart av Pernelle. Tror vi går for den).
Som jeg nevnte tidligere flyttet datteren Idde og sønnen Anders til Nomme-Sætra i Andebu. Sitter ikke med bygdeboka for Andebu her, men dette området er vel i grenseland mellom Hedrum og Andebu.
Idde giftet seg 19.12.1817 med Søren Torstensen i Andebu og bosatte seg på Nomme/Svindalen i Andebu. Kan Pernille ha bodde sammen med disse to? Eller sammen med sønnen Anders?
At hun ved sin død var lægdekone kan understøtte dette. Bl.a. ut fra at legd var en gammel ordning der de som ikke greide seg, selv fikk hus og mat. Enten gjennom familien/kjente eller på omgang i soknet (omgangslegd).
Selv om hun da døde i Andebu, kan hun være begravd i Hedrum? I og med at dette området ligger tett opp til Hedrum?
Håper noen lokalkjente kan gi noen innspill.
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Hei Tom
Har ikke fulgt med på alt som er skrevet her. Men Nomme-sætra er i Kodal Sogn i Andebu, og ligger (som du selv sier) i grenseland til Hedrum
I Andebuboka, bd. II, s 797 står det endel om både Idde og broren Anders Sjursen. Anders Sjursen var førøvrig gift med ei Dordi Larsdatter fra "Telemark". Regner med at du har informasjon om disse to m. familie?
Rune
Har ikke fulgt med på alt som er skrevet her. Men Nomme-sætra er i Kodal Sogn i Andebu, og ligger (som du selv sier) i grenseland til Hedrum
I Andebuboka, bd. II, s 797 står det endel om både Idde og broren Anders Sjursen. Anders Sjursen var førøvrig gift med ei Dordi Larsdatter fra "Telemark". Regner med at du har informasjon om disse to m. familie?
Rune
-
Joda. Anders Sjursen har jeg ikke hatt så mye interesse av, men Idde Sjursdatter og hennes etterkommere har jeg opplysninger om. Hun var min tipp-tipp-tipp-oldemor. Vi er med andre ord et stykke ut i slekta.
-
Da har jeg lest i bygdeboka for Sandsvær og funnet Sjur Pedersen.
Må dessverre meddele at det ikke er den Sjur Pedersen jeg har lett etter. Så da er vi like langt.
Under gården Sundsletta (under Vettestad) står det:
Peder Sjulsen Bø...gift 1757 med Marthe Olsdatter...barn: Sjul f.1758 på Tysland, gift 1788 med Ingeborg Marie Amundsdtr.
Dette var det vi fant i kirkeboka, men denne Sjur giftet seg altså i Sandsvær. Den Sjur jeg leter etter giftet seg i Hedrum i 1784.
Dette var en liten nedtur, men sånn er det å drive med slektsgransking.
Har liksom ikke helt lyst til å gi opp for det. Tar gjerne i mot innspill på hvor ferden bør gå videre. Hvis det ikke er noen flere innspill å komme med, så må jeg i alle fall få takke alle som har bidratt og hjulpet til i jakten på Sjur Pedersen.
Tusen takk.
Må dessverre meddele at det ikke er den Sjur Pedersen jeg har lett etter. Så da er vi like langt.
Under gården Sundsletta (under Vettestad) står det:
Peder Sjulsen Bø...gift 1757 med Marthe Olsdatter...barn: Sjul f.1758 på Tysland, gift 1788 med Ingeborg Marie Amundsdtr.
Dette var det vi fant i kirkeboka, men denne Sjur giftet seg altså i Sandsvær. Den Sjur jeg leter etter giftet seg i Hedrum i 1784.
Dette var en liten nedtur, men sånn er det å drive med slektsgransking.

Har liksom ikke helt lyst til å gi opp for det. Tar gjerne i mot innspill på hvor ferden bør gå videre. Hvis det ikke er noen flere innspill å komme med, så må jeg i alle fall få takke alle som har bidratt og hjulpet til i jakten på Sjur Pedersen.
Tusen takk.