Etterlyser Axel Halvard Paulsen

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen
Sted: OSLO

Etterlyser Axel Halvard Paulsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 7. april 2005 kl. 16.06

Hei

Jeg ønsker opplysninger om Axel Halvard Paulsen, født 17.12.1890 in Sandefjord av foreldre Axel Michael Paulsen f. 1.9.1862 i Stavern og Helene Marie Raastad f. 8.4.1866 i Nittedal.

Etter farens død i 1891 - 1892 giftet moren seg på nytt med Hans Nielsen Wang f. i 1865. Paret fikk 3 barn: Dagheid f. 1897, Eldbjørg f. 1898 og Othar Gabriel Eisten f. 1901. Familien er i folketellingen i 1900 registrert på adressen Drammensveien 26 i Kristiania. Axel er imidlertid ikke registrert på denne adressen.

Er det noen som har opplysninger Axel Halvard Paulsen? Jeg finner ikke hans navn i noen folketelling.
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Etterlyser Axel Halvard Paulsen

Legg inn av gj00026 » 8. april 2005 kl. 11.14

Bjørn Aarøe Halvorsen skrev:Er det noen som har opplysninger Axel Halvard Paulsen? Jeg finner ikke hans navn i noen folketelling.

Jeg finner ham heller ikke i folketellinga. Siden du ikke sier noe mer om hva som ble av ham; er du sikker på at han ikke døde som barn?

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 8. april 2005 kl. 13.02

Hei

Takk for svar.

Jeg er ikke sikker på at han ikke døde som barn, men verken min far eller jeg har vært i stand til å finne ut av det.

Min far brukte en del tid på bl.a. dette til han døde i 1993. At moren giftet seg på nytt og flyttet til Oslo har jeg selv klart å spore opp.
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
dn13379
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 15. januar 2006 kl. 14.35

Jeg har prøvd å lete litt etter Aksel Halvor Paulsen ( Akselsen) med x eller K i folketellinger for 1900, men har heller ikke funnet han . Har også prøv på RHD med bare forbokstav A eller H, men ikke noe spor. :cry:

Har funnet faren f. i Stavern :

http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=
:wink:

Men det hjeper deg ikke mye er jeg redd.
Skal fortsette å lete. Kan han bruke etter annet etternavn tro. Skulle tro at en 10-åring bodde hos slekt eller venner når han ikke oppholder seg på mors adresse?

Ganske mystisk dette om han ikke er død ung?

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 15. januar 2006 kl. 14.58

Ved å søke på adressen i 1900 fant jeg omsider familien. Ikke enkelt når mannen i huset
kun er ført med Wang og forbokstaver i navnet: Hustru kalles Marie. :o

Her er de i alle fall uten hennes sønn Aksel, som du sa:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 004&lnr=02

Kan han bo et annet sted og bruke wang som etternavn :?:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 15. januar 2006 kl. 17.46

Jeg lurer på om dette kan være Helene Marie f. i Sandeherred , bosatt i Sandefjord i 1865
hos faren , som er enkemann :?:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 020&lnr=00

Dessverre er det ingen digitale kirkebøker for denne tiden i Sandar.
Det er Råstadgårder i Sandeherred og derfor lurte jeg på om dette er hennes opphav?

Mvh. Gunn

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 16. januar 2006 kl. 9.54

Hei takk for stor interesse og noen nye mulige ledetråder som jeg ikke har tenkt på.

Min interesse for Axel Halvard skyldes følgende forhold:

Min oldefar Axel Michael Paulsen, som var kjøpmann i Sandefjord og gift med Helene Marie Raastad fikk en utenomekteskapelig sønn med Anne Marie Aarøe f. Jacobsen (beskrevet i boka til Johan Kaldager om musikklivet i Sandefjord før 1900). Min oldefar døde av tæring før min morfar (Vilhelm Paus Schubarth Aarøe) ble født 22.02.1892. Axel Halvard er således hans (min morfars) halvbror etter hva jeg kan forstå.

Helene Marie Raastad er, ifølge Knut Melsom Andresen (*), datter av Hans Christian Olsen Raastad og Gunhild Marie Andreasdatter Rusletvedt.

Jet vet ingenting om Axel Halvard (Helene Marie Raastads sønn) bortsett fra fødselsdato. Heller ikke om han døde ung eller ikke.

Jeg har også funnet familien Wang i Kristiania i 1900 tellingen, men ingen Axel Halvard som du sier.

Jeg skal teste litt ut med Wang.

(*) Spør på Hele Marie Raastad på Distreff og hans navn kommer opp.
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 16. januar 2006 kl. 13.38

Hei igjen!
Jeg har lest Knut Melsoms slektstavle og der finner jeg oversikten som du sier om
Hans Christian Olsen og Gunhild Maria Rusletveit.

På s. 455 i L. Bergs Sandeherred bok står det litt om Hans Kristian Olsen på Østre Raastad
bruk I.

Han var fra Brønholt i Stokke og ektet 1842 enken Karen Anne Olsdatter f. N. Bergan.
Hun var enke etter Ingebret Hansen. Han døde barnløs. 1842.

Hans Kristian Olsen kjøpte straks bruket av Treschow for 1000 spd.
Hustruen d. 1852 ( søn Ola Anton)

2. Hustru blev GUNHILD MARIA ANDREASDATTER, fra Rusletveit.

Det var det jeg fant her i første omgang.

Lykke til med fortsatt leting.
Mvh. Gunn

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 16. januar 2006 kl. 14.14

Hei igjen og takk nok en gang.

Jeg har imidlertid ikke forsøkt å gå noe videre i Helene Marie Raastad sine forfedre. Jeg har forsøkt å konsentrere meg om ting av spesiell interesse i forhold til mitt fokus som i denne sammenheng er evt. etterslekt til Axel Halvard.

Jeg har vært borte i boka til L. Berg i forbindelse med Aarøe navnet, som i min sammenheng kommer fra Sandar / Sandefjord området. Carl Müller far Oslo har mye om slekt fra de kanter.

Har også forfedre også fra både Tjølling, Sande, Kongsberg, Skien, Posrgrunn, Larvik, Langestrand hvor jeg ser at du også har slekt. Jeg må evt. få komme tilbake på dette da jeg ikke har dette i hodet.
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 17. januar 2006 kl. 10.40

Jeg har dessverre ikke greid å finne søkte Aksel Halvard Paulsen ( Akselsen) noe sted i 1900. Mulig det går an å finne ut om han er død i Sandar/Sandefjord før 1900 ?

Håper noen kan hjelpe deg med kirkebokoppslag.

Artig at det ser ut til vi har slekt fra mange felles steder.

Jeg har noe slektstoff på min hjemmeside:

home/no.net/ghuglen/ om du kommer inn fra denne lenken kan du jo se om du finner
noen fellesaner.

Lykke til med din leting!

:wink:
Gunn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 17. januar 2006 kl. 10.46

Min hjemmesideadresse var ikke fullstendig i lenken, så her prøver jeg med lim inn:

http://home.no.net/ghuglen/

Gunn

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 14. juli 2006 kl. 13.07

Hei igjen Gunn

For en tid siden sjekket jeg med den nye oversikten over gravminner. Der fant jeg 2 personer med navn Axel Paulsen (skrevet noe forskjellig) uten at fødselsdato er notert.

Det er nærliggende å tro at det må være Axel Michael og hans sønn Axel Halvard. Jeg var noe senere på graven i Sandefjord, men gravstenen ble fjernet antagelig en gang i 30 årene.

Så noen slektninger som etterkommere etter Axel Halvard ser det ikke ut til å være dessverre.

Uansett takk for hjelpen. Jeg kommer kanskje sterkere tilbake til høsten med spørsmål fra Tjølling.

God sommer!
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 3. august 2006 kl. 15.12

Det er muligens denne Axel Halvor Paulsen du fant i gravstedsregisteret da?
http://www.disnorge.no/gravminner/korri ... ?id=507117

Flott at gravminner blir registrert etter hvert. Vår avdelig av Dis Vestfold holder på med fotografering i Sandefjord. Der gravene ikke er slettet, finner du fine bilder av gravstøttene.
Teksten blir også registrert, så det er en kjempejobb.

Lykke til med din leting.
Kom gjerne med nye mysterier fra Tjøllingområdet. Bare hyggelig om jeg kan være til hjelp
med oppslag.

Mvh. Gunn :)

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»