Innflytter Ole Evensen gift med Oline Christoffersdtr. 1821

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Benn Bolt
Sted: ELVERUM

Innflytter Ole Evensen gift med Oline Christoffersdtr. 1821

Legg inn av Benn Bolt » 19. februar 2017 kl. 18.55

Jeg lurer på om det er noen måte å finne ut når Ole Evensen (f. 23.4. 1781 i Sannidal i Telemark, d. i Sandar 8.8.1833) kom til Sandefjord.
Knut Hougen opplyser i Sandefjords Historie bd II s. 575 at han finnes første gang i skattelisten 1819 som tømmermann. Da han giftet seg med Oline var han enkemann … Vet at han var født i 1781 men presten oppgir at han er 46 år men klokkeren oppgir 48 år – i virkeligheten kan han bare ha vært 40 år i 1821! Har han løyet på alderen?

Mitt spørsmål:
Er det noen måte å finne ut når han kom til Sandefjord? Finnes det et innflytterregister?

Mvh BB

gj04741
Sted: DRAMMEN

Re: Innflytter Ole Evensen gift med Oline Christoffersdtr. 1

Legg inn av gj04741 » 19. februar 2017 kl. 20.29

Hei,
Familien kan muligens ha flytt litt rundt før Ole endte opp i Sandefjord…

…for det er vel din Ole jeg har funnet i Risør i 1801, https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058321002167

Iflg. FS (familysearch.org) hadde Ole en bror Ole født i 1775!

gj10822
Sted: KONGSBERG

Legg inn av gj10822 » 19. februar 2017 kl. 20.32

I 1825 er alderen til Ole Evensen oppgitt til 55år
Vestfold fylke, Sandar, Navnegrunnlag til numerisk folketelling (1825-1825), Dokumentside, Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20110311610278

Brukeravatar
Benn Bolt

Legg inn av Benn Bolt » 19. februar 2017 kl. 22.46

Hei, mange takk for svar!
Arna:
Det er min Ole du har funnet der. Det stemmer at han kommer fra Sannidal mellom Risør og Kragerø. Hans familie har bodd der i noen generasjoner. Det som ikke stemmer i folketellingen er alderen som er oppgitt på Maren. Moren Maren er født i 1744 og var 57 år, ikke like gammel som sin mann. Yngste sønnen Stian visste jeg ikke om!
Men hva gjorde Ole etterpå? I forbindelse med ekteskapet med Oline i Sandefjord står det at også han er enkemann og har vært gift før. Var han gift før han kom til Sandefjord og når kom han?

Ole og Olines vielse i Sandar kirke:
https://media.digitalarkivet.no/kb20070427620072

Anne:
Jeg lurer på om Ole har løyet på alderen? Kanskje han synes det var pinlig å være fem år yngre enn sin kone? Min Ole skal være 44 år i 1825 når han er født i 1781… Hva står det oppført som Oles yrke, at han er Commandant?? Høres rart ut. Olines alder stemmer ganske bra. Det er bare to av barna, Even og Ole, som er oppgitt der som er Ole og Olines, de andre har hun med Ole Trulsen Foxerød. Hun var gift i alt tre ganger. Men hvem var Ole gift med før Oline og var det på Sørlandet eller i Sandefjord? Det er det store spørsmålet.

Mange mange takk begge to! :D
BB

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 20. februar 2017 kl. 7.50

Benn skrev:Anne:
Jeg lurer på om Ole har løyet på alderen? Kanskje han synes det var pinlig å være fem år yngre enn sin kone? Min Ole skal være 44 år i 1825 når han er født i 1781… Hva står det oppført som Oles yrke, at han er Commandant?? Høres rart ut. Olines alder stemmer ganske bra. Det er bare to av barna, Even og Ole, som er oppgitt der som er Ole og Olines, de andre har hun med Ole Trulsen Foxerød. Hun var gift i alt tre ganger. Men hvem var Ole gift med før Oline og var det på Sørlandet eller i Sandefjord? Det er det store spørsmålet.

Aldersopplysninger i folketellinger og kirkebøker er ofte unøyaktige, og det er sjelden grunn til å tro at noen har løyet på alderen. Det skulle ikke være spesielt pinlig for en mann å være gift med en fem år eldre kvinne i ei tid hvor unge gutter i 20-åra gjerne ektet ei enke i 50-åra for å få seg en gård å bo på.

Det oppgitte yrket i FT1825 er Tømmermand.

Ole Evensen er ikke tidligere gift i Sandefjord/Sandar.

Er det forresten dokumentert at Ole Evensen i Sandefjord/Sandar er identisk med Ole Evensen, f. 1781 i Sannidal? Jeg leser denne tråden, men dette dokumenterer jo kun at en Ole Evensen ble fødtr 1781 i Sannidal - ikke at han flyttet til Sandefjord. Jeg er kjent med at Knut Hougen i Sandefjords historie viser til en familietradisjon om at Ole Evensen skal ha vært fra Sannidal, så det er naturligvis ikke et skudd i blinde du har der, men bevis mangler?
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Benn Bolt

Legg inn av Benn Bolt » 20. februar 2017 kl. 11.03

Du har som vanlig rett Kristian, viktig med litt nøkternhet.
Nei, det er ikke dokumentert at det er den rette Ole Evensen fra Sannikedal. Det er det som er problemet mitt som jeg må få løst. Vanskelig å få bevis når kirkebøker og folketellinger også ofte er unøyaktige, som du sier.
Hvordan kan jeg få bevis for at det er rette person? Har du noen tips? Jeg kommer ikke videre. Kan det være en idé å engasjere en slektsgransker på dette konkrete problemet ...

Hilsen BB

gj10822
Sted: KONGSBERG

Legg inn av gj10822 » 20. februar 2017 kl. 11.12

Har du sjekket ut denne Ole Evensen Biørnsvik som ble gift i Sannidal 7/4 1806
Telemark fylke, Sannidal i Kragerø, Ministerialbok nr. 3 (1803-1813), Døde og begravede 1805, Viede 1806, Side 54-55
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061204050233

Han blir enkemann i 1809
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0001985266

Brukeravatar
Benn Bolt

Legg inn av Benn Bolt » 20. februar 2017 kl. 11.51

Dette var interessante og nye briker i puslespillet Anne!

Det kan jo være den rette Ole og at han har flyttet til Sandefjord etter hans kone Anne fra Kragerø døde. Han var da soldat. Hvor kommer navnet Biørnsvik fra? Ser det er et sted i nærheten av Grimstad. Har han og Anne bodd der?
Har problemer med teksten i kirkeboka – hans yrkestittel før navnet – og hva står etter Biørnsvik?

I folketellingen fra Risør 1801 står Ole Evensen (sønn av Even Olsen og Maren Erichsdatter) oppført som «Saugdreng» og faren som «Saugmester».
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 8321002167

I nummerisk folketelling fra Sandar/Sandefjord står Ole Evensen med yrke «Tømmermand». Sagdreng og tømmermann ligger jo nært … en tråd?
https://media.digitalarkivet.no/view/51179/4

Slektsgranskning er i allefall ikke kjedelig.

BB

Vidar Røhne Nilsen
Sted: SOLA

Legg inn av Vidar Røhne Nilsen » 20. februar 2017 kl. 12.17

det med alder, - hans kone er ved vielsen i sandar 1820, oppført som 38 år i min. boken men 28 år i klokkerboken, hva betydde vel alder?

mvh vidar

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 21. februar 2017 kl. 19.26

Benn skrev:Hvordan kan jeg få bevis for at det er rette person? Har du noen tips?

Det er ikke åpenbart hvor man skal lete. Ole Evensen ser ikke ut til å ha satt spor i Sandar/Sandefjord-kildene som forteller hvor han kom fra. Det nærmeste jeg kan se for meg, er at det kan finnes matros- eller sjømannsruller som opplyser om hans fødested, men jeg vet ikke tilfelle ikke hvilket arkiv en slik rulle skulle finnes i. På sitt hjemsted kan han på samme måte ha etterlatt spor i militær- eller sjømannsruller, eller han kan figurere som arving med bosted Sandefjord i et skifte.

Under alle omstendigheter kan det være snakk om et omfattende letearbeid.

Troverdigheten til familietradisjonen om at han var fra Sannidal, er avgjørende her. Det er vanskelig å vurdere den, selvsagt. Men at han var fra Sannidal, trenger ikke bety at han var født der eller hadde hele sin oppvekst der.

Nå har det i alle fall kommet opp noen kandidater. Kandidatene og deres nærmeste slektninger (foreldre og søsken) bør kartlegges.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. februar 2017 kl. 21.19

Benn skrev:Har problemer med teksten i kirkeboka – hans yrkestittel før navnet – og hva står etter Biørnsvik?

Copuleret Ungekarl, Grenadeer Ole Evensen Biørnsvig, fød sammesteds...

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Benn Bolt

Legg inn av Benn Bolt » 21. februar 2017 kl. 21.28

Aha, så han var grenader. Takk for nyttig hjelp igjen!
BB

Brukeravatar
Benn Bolt

Legg inn av Benn Bolt » 21. februar 2017 kl. 21.32

Kristian: Prøvde å sende deg en privat melding men tror ikke jeg lykkes. Prøver din oppgitte mailadresse på websiden.

BB

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 22. februar 2017 kl. 18.32

Benn skrev:Kristian: Prøvde å sende deg en privat melding men tror ikke jeg lykkes. Prøver din oppgitte mailadresse på websiden.

Jeg har hatt en privat e-postveksling med Benn. Til orientering for eventuelt andre interesserte, er jeg av den oppfatning at løsningen, om den finnes, ligger i kildemateriale knyttet til Sannidal. Det er et område jeg ikke har arbeidet med, og det beste vil nok være om Benn kan komme i kontakt med noen som forsker på Sannidal-området.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»