Hvalbåten Tanahorns forlis 1892

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Knut Arne Dehnes
Innlegg: 153
Registrert: 6. desember 2010 kl. 20.55
Sted: SEM

Hvalbåten Tanahorns forlis 1892

Legg inn av Knut Arne Dehnes » 7. oktober 2011 kl. 18.31

Utdrag fra http://www.archive.org/stream/avhvalfan ... t_djvu.txt

"I 1884 blev der saaledes anlagt to nye etablissementer:

Aktieselskapet «Tanahorn» («Bugten») stiftedes i Sandefjord av den tidligere nævnte hvalfanger Albert Grøn. Det fik stations- plads i Bussesund og drev med 1 hvalbaat.

Selskapets første hvalbaat «Glimt» forliste samme aar ved en' krudteksplosion utenfor Murmankysten, og man fik en ny fangstbaat «Tanahorn». Alb. Grøn var selv driftsbestyrer for dette selskap i en aarrække. «Tanahorn» forliste imidlertid 1891 paa vei til fangstfeltet og alle mand blev væk. "

Noen som har mer opplysninger om dette?

Knut Arne Dehnes
Innlegg: 153
Registrert: 6. desember 2010 kl. 20.55
Sted: SEM

Re: Hvalbåten Tanahorns forlis 1892

Legg inn av Knut Arne Dehnes » 9. oktober 2011 kl. 20.23

Har fått flotte opplysninger om båten fra http://www.skipshistorie.net

Legger det inn her til informasjon for eventuelle andre familier med aner ved denne båts forlis.

"1885 DS/Hvb TANAHORN
Type: Dampskip, hvalbåt. / Steam
ship, whale catcher.
Off.no (IMO):
Flagg (flag): NOR Havn(port): Sandejord
Byggeår (year built): 1886 Bnr (Sno).: 109
Bygger (yard): Akers Mekaniske Verksted, Kristiania.
Eier (owner): A/S Tanahorn, Sandefjord.
Disponent (manager): Hans Albert Grøn, Sandefjord.
Tonnasje (Tonnage): 73 brt.
Dimensjoner (size): Loa: 80,4’ – B: 16,0’ – D: 8,7’ (ft)
Fremdrift (propulsion): 1 x damp stempelmaskin, (steam reciprocation.), type compound
2 syl. 155 IHP.
Fart/forbr.(speed/cons.): 9 – 9 ½ kn.
Kjele(r) (boiler): 1 x kullfyrt ”skotterør” kjedl.
Bemanning (crew): 8 mann
Historikk: 1886 Bygget og levert som hvalbåt TANAHORN av Akers
Mekaniske Værksted, Kristiania for Sandefjord-selskapet A/S
Tanahorn, (også kalt ”Bugten-selskabet”), med H. A. Grøn som
disponent og som fangstbestyrer. Båten erstatten hvb. GLIMT
som forliste 1885 ved Murmansk og opptok fra våren 1886 fangst
på feltene i Øst-Finnmark for Grøns stasjonsanlegg ”Bugten” i
Bussesund nær Vardø.
Bussesund er navnet på sundet mellom Vardø-øya og fastlandet
og var på 1880-tallet et senter for Finnmark-fangsten med sine
tilsammen 6 fangststasjoner.
1892 Forliste i sterk storm midt i mars måned utenfor Syltefjord
ved Vardø. Båten var da under reise fra Sandefjord til feltet
medbringende en del mannskaper til Bugten fangstasjon.
Med et tap på 28 mann blir dette forliset regnet som en av de
mest tragiske ulykkene under Finnmark fangsten.
Etter en uhellsforfulgt fangst på Finnmarkskysten flyttet Grøn all
fangstvirksomhet til Færøyene året etter,
Kilde: ”Den Modern Hvalfangst Historie”, bind 1 og 2 av A.O. Johnsen 1959 og J.N. Tønnessen 1967,
Akers byggeliste.
Sist oppdatert 08/10-2011: (UWG/ PS)"[/img]

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»