Båtbygger Theodor Svennungsen i Sandefjord

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj03519
Sted: PORSGRUNN

Båtbygger Theodor Svennungsen i Sandefjord

Legg inn av gj03519 » 1. september 2006 kl. 7.51

Er det noen som har opplysninger om Theodor Svennungsen sitt skipsbåtfirma
i Sandefjord. Det jeg vet er at han startet sin virksomhet i Kragerø.
rundt 1930 startet han et verft i Sandefjord. Har hørt at det var en pyroman som tente på verfte senere. Noe mer hvet jeg ikke.
Hvor lå verfte ? Hadde han mange i arbeid ? Står det noen artikkler om han omtalt noen sted ?

Vidar Røhne Nilsen
Sted: SOLA

Re: Båtbygger Theodor Svennungsen i Sandefjord

Legg inn av Vidar Røhne Nilsen » 31. januar 2007 kl. 23.35

Jeg vet ikke om det er samme firma, men da jeg vokste opp (50-60 åra) var det et båtbyggeri i fjeldvik som brødrene sveinungsen eide, antagelig sønner, båtbyggeriet lå mellom kamfjordverven og fjeldvik (huset til Vegger), jeg skal se om jeg kan finne noen bilder fra området

vidar røhne nilsen

Vidar Røhne Nilsen
Sted: SOLA

Legg inn av Vidar Røhne Nilsen » 31. januar 2007 kl. 23.54

har vært inne på kvasir, kart over sandefjord, båtbyggeriet lå omtrent der hvor Vesterøyveien nr 23 ligger idag

vidar

13213
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av 13213 » 2. juni 2008 kl. 21.24

Hei
Etter muntlige kilder har jeg fått opplyst at T.Svennungsen hadde 2 sønner som drev båtbyggeriet videre etter faren. De skal visstnok både ha tegnet og bygget båter. :D

Det er riktig at båtbyggeriet ble påtent. Det går det sikkert an å finne ut av i Sandefjords Blad. Sandefjord bibliotek har mange filmruller med gamle aviser i "filmkroken" i 2.etg.
Navnet til den som tente på er kjent. Men dette er ikke rette fora å legge ut det på. :cry:

Etter som jeg har fått opplyst hadde de ikke så mange i arbeid. Kun et par stykker kanskje.

Etter at verkstedet brant ned ble virksomheten flyttet til H.Skjelbreds bygg i Kilgata.
Der ble siste innspurt gjort. Etter mine opplysninger ble det tegnet og bygget 3 like båter/tresnekker. Disse var bestilt av H.Skjelbred, Kåre Klinestad og Holmgreen.

Etter som jeg forstår er Svennungsen-familien i familie med Thorvaldsen fra Ormestadvika.
Også en båtbygger, som bygget nydelige tresnekker.

Mvh
Lisbeth

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»