Skipsbygger Torsten Johansen, f. ca 1781

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Skipsbygger Torsten Johansen, f. ca 1781

Legg inn av Erling Myrbostad » 4. september 2009 kl. 17.37

Flere av brødrene til min tipp-tippoldefar var visstnok gode skipsbyggere, den ene av disse het Torsten Johansen. Han var født i omlag 1781 (kirkebøkene er oppbrent for bl.a. fødselsåret) på gården Todalshaug i Todalen i daværende Stangvik sogn på Nordmøre. Det er lite trolig at han brukte Todalshaug-navnet, men i så fall skrev de enten Thodalshaug eller bare Haugen.

Han var visstnok gift med Juliane Marie Dahl. Jeg vet ikke hvor hun var fra, i FT1801 finns en Marie Juliane Dahl, 22 år, på Strinda ved Trondheim, men om det er rette personen er usikkert.

Ifølge bygdebokforfatteren Hans Hyldbakk flyttet Torsten Johansen til Tønsberg og drev som skipsbygger der. Han skulle også være Dannebrogmann, og det er da nærliggende å tenke seg at krigshandlingene i 1807-1814 hadde noe med det å¨gjøre. Hvor Hyldbakk har dette fra er uvisst, men trolig er det en munntlig kilde.

I FT1865 finner jeg dem ikke noen steder, så de er vel døde før den tid. Jeg har også lett i kirkebøker for Tønsberg og nærmeste omegn, uten å finne noe. Men jeg kan jo ha oversett noe, selvsagt. Er det noen som har noen tips om dette folket, jeg skulle gjerne ha hatt mer opplysninger om Torsten, og visst om det finnes etterkommere.

mvh Erling

gj05836
Sted: HAFSLUNDSØY

Re: Skipsbygger Torsten Johansen, f. ca 1781

Legg inn av gj05836 » 4. september 2009 kl. 20.26

Hei !

Tosten Johansen og Juliane Marie Dahl viet 16. mai 1810 , Stangvig Møre og Romsdal.
Kilde : FamilySearch.

Kirkebøkene for Stangvig er uleselig for meg . . . . :roll:

Tosten og hans foreldrer og søsken fins i F.T. 1801 Stangvig på gården Thodalshaug.

Evnt barn / etterkommere skulle vel kanskje stå i kirkeboka Stangvig etter vielsen 1810 , men den er vanskelig å tyde . . .

Hilsen Mona

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Skipsbygger Torsten Johansen, f. ca 1781

Legg inn av Erling Myrbostad » 6. september 2009 kl. 9.57

Takk for opplysningene, Mona.

Jeg hadde oversett vielsen i Stangvik kirkebok, så det var en nyttig opplysning. Men finner ingen barn der, så det kan tenkes at han flyttet ut nokså raskt etter vielsen. Men du har jo rett i at Stangvikpresten på den tid ikke hadde den tydeligste skriften i verden, så det går jo an å mistolke/overse noe.

Foreldre og søsken har jeg en god del opplysninger på, så det var primært Tostein og eventuelle etterkommere jeg var interessert i nå.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»