Hans Olaus Carlsen/Karlsen (1859-1923)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Hans Olaus Carlsen/Karlsen (1859-1923)

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 22. mai 2006 kl. 0.36

Jeg vil gjerne ha opplysninger om min oldemors bror, hans famile og eventuelle etterkommere. Han het Hans Olaus Karlsen, født i Tønsberg 9. september 1859 som sønn av Carl Johan Olsen og Birthe Karine Johansdatter Kelpin. Gift ca. 1885 med Jakobine Lovise Jakobsdatter (f. 1864 på Nøtterøy, datter av matros Jakob Jakobsen og hustru Karen Lovise Andersdatter). Hans Olaus var sjømann, og familien flyttet tydeligvis gjentatte ganger mellom Tønsberg/Sem/Nøtterøy og Brooklyn. Jeg trodde de til slutt forble boende i Brooklyn, men jeg oppdaget nettopp i kirkebok fra Tønsberg at Hans Olaus døde 31. juli 1923 med adresse Fyldpå, Slagen sogn, begravet i Tønsberg 4. august 1923.

Barna jeg kjenner er:

Karen Berta, f. i Tønsberg 1885

Jenny Louise, f. i Brooklyn 21. januar 1889

Hanna Olinda, f. i Sem 1890

Anna, f. 16. juli 1893 Kolberg, Nøtterøy

Kate Lilly, f. 1895, Tønsberg

Edel Bergljot, f. 9. mai 1899, Tønsberg

Jeg har sett Hans Olaus i emigrasjonslister følgende ganger: juni 1888, fra Oslo til New York, yrke sjømann. August 1895, fra Oslo til New York (ankom NY 14. august med S/S Majestic), i oktober 1904 reiste hele familien samlet med Hellig Olav fra Norge til New York. I april 1907 reiste Hans Olaus alene fra Oslo til New York. Ved ankomst 13. april med S/S Ethiopia fra Glasgow er det oppgitt at han var amerikansk statsborger, bosted Brooklyn, og så vidt jeg kan lese med yrke "barkeeper". Men da han reiste fra Oslo 6. april var yrket oppgitt til sjømann. I august 1902 reiste kona Jakobine Lovise, tydeligvis alene, fra Oslo til New York. Hennes bosted er da oppgitt til Nøtterøy. Ved folketellingen i 1900 bodde kone og barn i Tønsberg, men det er oppgitt at Hans Olaus da oppholdt seg på Cuba der han var lekterskipper (det er "bargeman" på engelsk, så det kan kanskje være en feilskrift barkeeper/bargeman i 1907). Anna reiste alene til Tønsberg i 1913 og besøkte slekt, og reiste så tilbake til New York sammen med sin kusine Selma Gustavsen (f. 1889) som ble boende i New York og giftet seg der (hun var min farmors søster, og jeg har god kontakt med mange etterkommere).

Men som sagt, jeg vil gjerne vite mer om hva som skjedde med Hans Olaus, Jakobine Lovise og deres seks døtre. Spesielt om de har etterkommere i live.

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»