Johan Friderich Kelpin, ca. 1798

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Johan Friderich Kelpin, ca. 1798

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 17. mars 2005 kl. 22.53

Den 4. oktober 1798 fikk piken Karen Maria Jensdatter i Tønsberg et uekte barn som 7. oktober i Vår Frue kirke ble døpt Johan Friderich. Dette barnet var min tipptippoldefar. Barnefaren ble oppgitt å være Johan Friderich Kelpin. Sognepresten anmeldte leiermålet den 18. oktober, og "synderne" Karen Maria Jensdatter og Johan Friderich Kelpin ble den 4. mars 1799 dømt til den lavest mulige straff, en bot på 24 skilling hver da de ikke var bemidlet til mer; "begge er uformuende og tjener ikke mer enn til det daglige brød". Jeg antar bøtene ble betalt, da min kilde for dette er sikt- og sakefallsregnskapene.

Jeg har ikke i noen andre kilder fra Tønsberg eller noe annet sted funnet denne Johan Friderich Kelpin, bortsett fra i sønnens (som i kilder stort sett er nevnt som Johan Friderich Johansen Kelpin) konfirmasjon 15. september 1816, og det er da oppgitt: "Forældre: Johan Friderich Kelpin, nu død". Jeg har heller ikke sett navnet Kelpin i Norge på andre enn denne sønnen og dennes etterkommere. I enkelte kilder, bl.a. FT1801 (der brukt på barnets mor), men også i noen kirkebokinnføringer for etterkommere, er det skrevet Krepin og ikke Kelpin, men Kelpin er konsekvent brukt i kirkeboken i 1798 og i sikt- og sakefallsregnskapet for 1799. Patronym er aldri nevnt på Johan Friderich Kelpin.

Det ville være svært interessant hvis andre har funnet denne Johan Friderich Kelpin i kilder, eller har noen ideer om hvem han var. Hvis han var utlending ser jeg ved litt søk at navnet Kelpin både forekommer i Tyskland (spesielt det østlige tyske område, to vestprøyssiske (i dag polske, de heter på polsk Kielpino) småbyer/landsbyer like ved Danzig (Gdansk) het Klein Kelpin og Hoch Kelpin) og i Storbritannia (kanskje variasjon av det skotske McAlpine), muligens også i Nederland. Johan Friderich kan like godt være en danifisering av tyske Johann Friedrich som det engelske John Fredrick, så det gir ikke mange holdepunktene. Et skudd i blinde er IGI som viser at en Johann Friedrich Kelpin giftet seg i Frankfurt an der Oder den 21. november 1824. Men det er sikkert virkelig på jordet.

Per Vidar Barth Lilje

Re: Johan Friderich Kelpin, ca. 1798

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 25. februar 2008 kl. 21.39

Jeg fant i hvert fall endelig Karen Marias død. Hun døde i Tønsberg 17. februar 1833 og ble begravet 21. februar. Hun omtales da som Karen Jensdtr. Kelpin, 61 Aar, Fattiglem i Tønsberg. At hun da brukte Kelpin som etternavn kan jo kanskje tyde på at hun har blitt gift med Johan Friderich, men jeg finner ikke noe slikt ekteskap så det er neppe så sannsynlig. Og jeg har stadig ikke funnet noe om hvor denne Johan Friderich Kelpin var fra (og når han døde etc.). Arkiver fra Tønsberg fattigvesen på denne tiden, er de på Statsarkivet på Kongsberg?

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 22. oktober 2008 kl. 10.51

Musicus Johan Frideric Kelpin ble gravlagt i Tønsberg 13. desember 1800, 42 år gammel, jfr. St. Laurenti kirkebok (1797-1809) side 283:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 22. oktober 2008 kl. 11.46

Tusen takk! Den hadde jeg oversett!

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 22. oktober 2008 kl. 13.19

Hva betyr forresten bokstaven som står til høyre for datoen på alle begravelsene, F og M? Jeg hadde regnet med at det betydde hvilken kirke eller kirkegård, men kirkene var jo St. Laurentii kirke (Lavranskirken) og Vår Frue kirke (Mariakirken), så jeg får ikke dette til å stemme.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 22. oktober 2008 kl. 13.58

Kvinnekjønn og mannkjønn, antakelig.

Det ser ut til at alle kvinner/piker er merket med F og alle menn/gutter med M.

Mvh
Else B.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 22. oktober 2008 kl. 14.15

Selvfølgelig. Så blir det lettere å summere på slutten av året døde Mandkiøn og Qvindekiøn.

gj11113
Sted: USA

Legg inn av gj11113 » 4. august 2010 kl. 6.17

I am responding to the posts about Johan Friderich Kelpin, ca. 1798. I too believe that I am a descendant of his through his son Johan Michael (Kelpin), b. 2 Aug 1840. In the USA he used the name John Michael Nelson. I appreciate the information about J.F. Kelpin's parents, Johan Friderich Kelpin d. 1800 and Karen Jensdtr, d. 1833. I'm very interesting in determining the wife of Johan Friderich Kelpin, b. 1798 and d. 1849. Her name was Maren Kirstine Michaelsdtr. Is is possible that she married twice? There were 9 known children of Johan Friderich Kelpin and Maren Kirstine. To confirm that I have the correct John Michael I know that he had a sister Waldine Marie Carlsen who married Frederik Anton Martinius in 1873 and they had six children, but who are her parents? Did Maren Kirstine Michaelsdtr Kelpin remarry a Carlsen and have more children? Any information would be greatly appreciated. Kevin Tvedt [email protected]

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 4. august 2010 kl. 11.45

I can help you with that. Maren Kirstine was born at Vallø Salt Works in 1800, baptized in Slagen parish on May 11, 1800. Her parents were salt boiler Johan Michael Johannesen and Berte Evensdatter. They were married in Slagen June 25, 1794. They had a son Johan who was baptized January 4, 1795, a son Johan Christian who was baptized December 1, 1798 and then Maren Kirstine in 1800. I have not followed the family after 1801, and I don't know when they died.

Berte Evensdatter must from the age given in the 1801 census have been born around 1765, at her marriage her place of living is given as "Bachen" (i.e. Bakken, "The Hill"), there was a Berte, daughter of an Even baptized in Arnadal parish in Stokke (not too far away) on June 30, 1765. This Even later lived at a place called "Bakken", so that is a possibility, but I don't have more information on this Berte.

Johan Michael Johannesen was baptized in Slagen parish on August 4, 1771. In some sources he also appear with the surname Roll. At his birth, his parents were living at Lunden in Slagen parish. His father was Johannes Jansen Roll, mason at Vallø Salt Works, and his mother was Maren Michelsdatter. I don't know anything about the origin of Johannes (I can't find him in Slagen church records beefore 1760), it is only in a few sources he has the surname Roll, in most sources he is only written as Johannes Jansen. On December 1760, he married Ingeborg Gabrielsdatter and they had a daughter Anne Sophie baptized in Slagen November 14, 1762. Ingeborg died at the age of 26 in 1764 (buried 13 May). On July 5, 1764, Johannes was engaged to Maren Michelsdatter (the date of the marriage is not given). Their first child, daughter Ingeborg Maria, was baptized 14 April 1765, daughter Elen Maria 4 April 1768, daughter Anna Sophia 29 September 1769, son Johan Michael 4 August 1771 and son Johan Christian 11 December 1774. I do not know the origin of Maren Michelsdatter.

Maren Kirstine Michaelsdatter married Johan Fredrik Johansen Kelpin in Sem church on July 12, 1823. She is written as "Pigen", i.e. that she had not been married previously. Their children that I know about are (all born in Tønsberg):
Maren Johanne, born 10 August 1823
Carl Johan, born 14 April 1825
Birthe Karine, born 30 January 1827
Johan Fredrik, born 14 July 1830, died 16 July 1830
Johan Fredrik, born 9 December 1831, died 28 April 1833
Jens Johan, born 1834
Johan Michael, born 7 April 1840
Frederikke Marie, born 30 June 1843, died 6 October 1843
Kirstine Marie, born 30 June 1843 (twin).

Johan Fredrik Johansen Kelpin died on 12 December 1849. At his marriage and birth of his children, he is listed in different jobs: "sailor (able seaman)", "fisherman" and "worker". At his burial it is written that he died at Tønsberg poor house, and was buried at the cost of Tønsberg poor relief fund.

I don't know if Maren Kirstine married again, but she was 49 years old at the death of Johan Fredrik, so it is very unlikely that she got any more children. In the 1865 census she is listed as widow, living with her son Johan Michael at Møllebakken in Tønsberg.

My information on Johan Michael is the following:
Born 7 April 1840 in Tønsberg. Married 15 February 1863 in Tønsberg with Elisabeth Maria Andersdatter from Østre Oterbekk, Nøtterøy (born 7 April 1840). At the marriage, he is listed as "matros" (able seaman). Their first child was the girl Maren Kirstine, born 22 November 1863. Their second child was Johan Mikael, born 27 September 1865. I don't know if they had more children.

There is a sailor Johan M. Johansen, 55 years old from Tønsberg, registered as emigrating from Norway to New York on 21 April 1894 together with his children Dagmar (14 years), Elise (17 years) and Karl (11 years). Yes, this is the right one, Karl was born in Tønsberg 29 April 1883 and was the son of able seaman Johan Mikael Johansen and wife Elisabeth Andersdatter.

I hope this can be of help for you.
Sist redigert av Per Vidar Barth Lilje den 4. august 2010 kl. 19.36, redigert 1 gang totalt.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 4. august 2010 kl. 13.55

Valdine Marie Carlsen, married to a Frederik Anton Martinius was clearly not a brother of Johan Michael Johansen (Kelpin). The birth of Valdine Marie is found here (link) (no. 102). She was born at Vallø Salt Works 2nd March 1849, baptized 9th September. Her parents were ship carpenter Carl Johan Stefanusen and his wife Grethe Olsdatter Ullevigen.

You find her marriage here (link), as no. 5: Widower and telegraphist Frederik Anton Martinius Müller, born 2 January 1835 in Botne, now living in Tønsberg, and unmarried woman Valdine Marie Carlsen, born at Vallø Salt Works 22 March 1849 (here it is 22, at the baptism record it is 2, obviously one of them are wrong). Her father: Karl Steffensen.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 18. april 2011 kl. 16.22

Tilbake til Johan Friderich Kelpin. Jeg fant nå skifte etter ham som nr 2 her (lenke). Men så vidt jeg ser står det ikke noe om hans opprinnelse/nasjonalitet. Og jeg kan heller ikke se at hans uekte sønn Johan Fredrik er nevnt, noe som nesten var litt merkelig. Det er nevnt at han losjerte hos Michel Madsen Gram og den eneste person som jeg ser ellers nevnt er hans "Kamerad" (senere "Rejse-Kamerad") musikandtsven Johan Christian Loco som stelte ham den fjorten dagers tid han var syk, og som hevder han hadde fått hans meget få eiendeler for dette (senere står det at hans eiendeler var brukt til å bekoste begravelsen). Eiendelene var en gammel fiolin, en gammel "fløytraver" (travers-fløyte antar jeg menes) og noen få, til dels gamle og fillete klær.

I FT1801 finner jeg at hos Michel Madsen Gram (feilskrevet Grand) losjerer musicus Frider. Luchon, dette kan være den samme Loco, men svært forskjellig fornavn! Er det noen som klarer å se noe annet her som gir informasjon om hvor i verden musikantsvenden Johan Friderich Kelpin kom fra?

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 18. april 2011 kl. 17.45

Per skrev:Og jeg kan heller ikke se at hans uekte sønn Johan Fredrik er nevnt, noe som nesten var litt merkelig.

Egentlig ikke. Et barn født utenfor ekteskap hadde ikke automatisk arverett etter far, kun etter mor. Barnet kunne oppnå arverett dersom far lyste farskapet på tinget. Det hadde neppe Johan Friderich Kelpin gjort. For det andre var det ingenting å arve (fordi Kelpin hadde gitt bort sine eiendeler), og derfor slapp skifteretten problemet med å spore opp arvingene.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 18. april 2011 kl. 18.10

Sant det. Jeg ble bare først så optimistisk og deretter skuffet... Jeg vet ikke noe om hvordan forholdene var for musikere for 200 år siden, og om det her er snakk om omreisende gatemusikanter eller mer ordentlige konsertmusikere (når han i skiftet omtales som musikantsvenn virker det mer som det siste enn det første, selv om han tydeligvis var lutfattig). Han må i hvert fall ha vært en stund i Tønsberg, siden han ble far til et barn som ble født i oktober 1798 og han døde i Tønsberg i desember 1800. Lurer på om det kunne være noen andre kilder som kunne gi en idé om hvor i verden han kom fra.

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»