Hans Jacobsen Loe
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: DRAMMEN
Hans Jacobsen Loe
Han var fra Eiker i Buskerud, men bodde på Brattås i Tønsberg. Jeg har funnet ulike opplysninger om hvem kona til hans var. Kan noen gi meg opplysninger om kona hans, som da er moren til Åste Hansdatter?
Re: Hans Jacobsen Loe
Hei. I NST IX Nogen opplysninger om Schierven-slekten fra Lardal og deres forfedre side 125. Hun er datter av Olus Bentssøn gift med Thale.
Hilsen
Jan
Hilsen
Jan
Simon Ellefsen opplyser at Hans J. Lo var gift med Anbjørg Olufsdtr, datter av rådmann og borgermester i Tønsberg, Oluf Bentssøn lenke.
Lise Pedersen skrev:Han var fra Eiker i Buskerud, men bodde på Brattås i Tønsberg. Jeg har funnet ulike opplysninger om hvem kona til hans var. Kan noen gi meg opplysninger om kona hans, som da er moren til Åste Hansdatter?
Hans Jacobsen Loe bodde nok ikke på Brattås i Slagen, men han eide gården.
Når det gjelder kona hans, tror jeg ikke siste ord er sagt. Jeg vet at det forskes på saken ,men jeg tror ikke det har kommet til noen konklusjoner ennå.
Måten du spør på, får meg til å anta at du er en ætling via den "Signe Mortensdatter" som ble gift til Åserum i Hedrum. Jeg setter navnet i hermetegn da det ikke er kildebelagt. At Pål (Paul) Aslaksson på Åserum var gift med en ætling av Hans Jacobsson Loe er uomtvistelig, men leddene mellom er noe usikre. Man vet f.eks. ikke sikkert om det var Åste Hansdatter eller Margrete/Marte Hansdatter som var Påls svigermor.
Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du lese Engedahl og Nielsens artikkel om Loe-ætten fra Eiker i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift fra 1997. Den artikkelen slår fast hva vi kan vite og ikke vite så langt.
Jan Sigbjørn Larsen:
Jeg har også lest Sollieds artikkel, men det står ingen steder der at Ola Bentsson skal være gift med noen Tale/Thale, hvor har du dette fra?
Forøvrig har Henning Sollied begått en metodisk feil ved å hevde at hustru Ambjørg skal ha vært gift med Hans Jakobsson Lo, da hun opptrer alene (som enke) i 1572, hele åtte år før siste gang Hans Jakobsson siste gang er nevnt i live.
Are S. Gustavsen
Jeg har også lest Sollieds artikkel, men det står ingen steder der at Ola Bentsson skal være gift med noen Tale/Thale, hvor har du dette fra?
Forøvrig har Henning Sollied begått en metodisk feil ved å hevde at hustru Ambjørg skal ha vært gift med Hans Jakobsson Lo, da hun opptrer alene (som enke) i 1572, hele åtte år før siste gang Hans Jakobsson siste gang er nevnt i live.
Are S. Gustavsen
Hei.
Jeg ser at jeg registrerte navnet Thale i 2001 slik at jeg ikke husker detaljer her. Min eneste referanse her er Tønsbergs Historie Bind II Tidsrommet 1536-1814, s.176. Jeg har ikke kopi av boka her så jeg er usikker på om den referansen er helt korrekt. Håper at det er en som har tilgang til boka og kan verifisere dette.
Hilsen
Jan Sigbjørn
Jeg ser at jeg registrerte navnet Thale i 2001 slik at jeg ikke husker detaljer her. Min eneste referanse her er Tønsbergs Historie Bind II Tidsrommet 1536-1814, s.176. Jeg har ikke kopi av boka her så jeg er usikker på om den referansen er helt korrekt. Håper at det er en som har tilgang til boka og kan verifisere dette.
Hilsen
Jan Sigbjørn
Jan Sigbjørn:
Jeg setter i den aktuelle tekstpassasjen nedenfor, dvs på grunn av kodingen faller alle notene ut av systemet i det jeg løfter teksten fra Word til dette formatet, jeg setter derfor inn notene i klammeparenteser slik at det skal fremgå hvor de hører hjemme.
Som vi ser er Johnsen kommet i skade for å kalle Truid Ulfstand for Turid, og han gjør ingen forsøk på å koble borgermesteren Ola Bentsson med rådmannen Ola Bentsson som er nevnt første gang 1525 og siste gang i live 1558.
Vi ser samtidig at det ikke er noen referanse til at Ola Bentsson skal være gift med hustru Tale. De som har lest Henning Sollieds artikkel om Skjerven-ætten, vil se at hun første gang var gift med lagmannen i Tønsberg Jon Jonsson Pakke (d. 1534) og dernest med Søren Jenssøn Roos, senere borgermester i Skien.
Hustru Tale er feilaktig blitt identifisert som Tale Pålsdatter av bl.a. Mogens Bugge, hun er etter alt å dømme en datter av (væpneren) Mattis Nilsson på Tufte i Gjerpen og dennes ektefelle hustru Karen.
Are
Jeg setter i den aktuelle tekstpassasjen nedenfor, dvs på grunn av kodingen faller alle notene ut av systemet i det jeg løfter teksten fra Word til dette formatet, jeg setter derfor inn notene i klammeparenteser slik at det skal fremgå hvor de hører hjemme.
Fra O. A. Johnsens Tønsbergs historie bd. II 1536-1814, s. 176:
Oluf Bentsen, ca. 1533 – 1539, nevnes som borgermester i Tønsberg allerede 1533 [1] , deltok i slutten av januar sammen med sin kollega Erik Persen i en domsavsigelse i Oslo angående hr. Alv Knutssons efterlatte gods [2] , og dømte 30. jan. s. å. i en arvetvist. [3] Nevnes siste gang den 20. sept. 1539 som vidne og medbesegler ved hustru Thales skjøte til Turid Ulstand på en del jordegods i Borgesyssel og Vestfold, atter sammen med Erik Persen. [4]
[1] DN I, 1082.
[2] DN XV, 540.
[3] DN XII, 585.
[4] DN II, 1130.
Som vi ser er Johnsen kommet i skade for å kalle Truid Ulfstand for Turid, og han gjør ingen forsøk på å koble borgermesteren Ola Bentsson med rådmannen Ola Bentsson som er nevnt første gang 1525 og siste gang i live 1558.
Vi ser samtidig at det ikke er noen referanse til at Ola Bentsson skal være gift med hustru Tale. De som har lest Henning Sollieds artikkel om Skjerven-ætten, vil se at hun første gang var gift med lagmannen i Tønsberg Jon Jonsson Pakke (d. 1534) og dernest med Søren Jenssøn Roos, senere borgermester i Skien.
Hustru Tale er feilaktig blitt identifisert som Tale Pålsdatter av bl.a. Mogens Bugge, hun er etter alt å dømme en datter av (væpneren) Mattis Nilsson på Tufte i Gjerpen og dennes ektefelle hustru Karen.
Are
Are:
Jeg leste hustru Thale som hustru til Oluf Bentsen. Og ikke hustru som tittel til navnet. Med den dokumentasjonen som har kommet bør misforståelsen som jeg introduserte være fjernet.
Jan
Jeg leste hustru Thale som hustru til Oluf Bentsen. Og ikke hustru som tittel til navnet. Med den dokumentasjonen som har kommet bør misforståelsen som jeg introduserte være fjernet.
Jan
-
- Sted: DRAMMEN
Takk for mange og oppklarende svar. Nå har jeg noe å gå videre på.Hilsen Lise Pedersen