Lars Hansen Seeberg (1641-1720)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
51880
Sted: GRIMSTAD

Lars Hansen Seeberg (1641-1720)

Legg inn av 51880 » 13. september 2010 kl. 23.32

Lars Hansen Seeberg (1641-1720) var kjøpmann og en av de største skatteyterne i Tønsberg, hvor han både giftet seg og døde.

Uten selv å ha tilgang til relevante bøker fant jeg det jeg har av informasjon på bjerkoe.com og andre slektsider som har mer eller mindre den samme informasjonen.

( http://www.bjerkoe.com/Data/PAF/pafg297.htm#7427 )

1Oscar Albert Johnsen, Tønsbergs Historie, Bind I-III, Gyldendal Norsk Forlag, 1959, p.1140.
"Han var kjøpmann i Tønsberg. Han hadde 3 sønner og 2 døtre ved svigerfarens skifte i 1695. Døtrene må være døde uten livsarvinger før sønnen Christen. Se også "Tønsbergs Historie bind II, s.345 f"."

Han er formodentlig den første Seebergen som kom til Tønsberg, og jeg er interessert i all informasjon jeg kan få om vedkommende, men da spesielt om hvor han kom fra + foreldre.

Setter stor pris på alle bidrag!

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Lars Hansen Seeberg (1641-1720)

Legg inn av gj00026 » 14. september 2010 kl. 17.38

Det finnes nok av primærkildemateriale om Seeberg'ene på nett, men neppe så mye (foreløpig) om Lars Hansen Seeberg. Han ble gravlagt fra St. Laurenti kirke i Tønsberg 29. juli 1720, og da det ser ut til at alderen er oppgitt til 79 år, er det vel denne opplysningen som ligger til grunn når fødselsåret er satt til 1641. Slike aldersangivelser kan dog være unøyaktige, så jeg ville benyttet ca. 1641 som fødselsår.

Så vidt jeg kan se, finnes det ikke noe offentlig skifte etter Lars Hansen Seeberg. Av skiftet etter den barnløse Kristen Larsen Seeberg (død 28. desember 1724) synes det som om Lars Hansen Seeberg kun hadde barna Hans og Kristen som nådde voksen alder. I dette skiftet nevnes sølvtøy med navnene Lars Hansen og Inger Kristensdatter. Inger Kristensdatter må ha vært Lars Hansen Seebergs kone og mor til Kristen Larsen Seeberg, for av skiftet går det siden fram at Kristen Larsen Seeberg hadde arvet 9 merker smør med bygsel i en av Sunde-gårdene i Sandeherred (Sandar) etter sin mormor, "Maren Sal: Christen Langøes". Kristen Torsen Langø bodde på Langø i Stokke.

51880
Sted: GRIMSTAD

Legg inn av 51880 » 14. september 2010 kl. 18.30

Kristian Hunskaar skrev:Det finnes nok av primærkildemateriale om Seeberg'ene på nett, men neppe så mye (foreløpig) om Lars Hansen Seeberg. Han ble gravlagt fra St. Laurenti kirke i Tønsberg 29. juli 1720, og da det ser ut til at alderen er oppgitt til 79 år, er det vel denne opplysningen som ligger til grunn når fødselsåret er satt til 1641. Slike aldersangivelser kan dog være unøyaktige, så jeg ville benyttet ca. 1641 som fødselsår.

Så vidt jeg kan se, finnes det ikke noe offentlig skifte etter Lars Hansen Seeberg. Av skiftet etter den barnløse Kristen Larsen Seeberg (død 28. desember 1724) synes det som om Lars Hansen Seeberg kun hadde barna Hans og Kristen som nådde voksen alder. I dette skiftet nevnes sølvtøy med navnene Lars Hansen og Inger Kristensdatter. Inger Kristensdatter må ha vært Lars Hansen Seebergs kone og mor til Kristen Larsen Seeberg, for av skiftet går det siden fram at Kristen Larsen Seeberg hadde arvet 9 merker smør med bygsel i en av Sunde-gårdene i Sandeherred (Sandar) etter sin mormor, "Maren Sal: Christen Langøes". Kristen Torsen Langø bodde på Langø i Stokke.

Tusen takk for flott svar! Du sier det finnes mye primærkildemateriale om Seeberg'ene, hadde satt pris på om du kunne sende meg i riktig retning!

Fra sidene jeg har sett er ingen døtre oppgitt, og Lars døde 24 år gammel, så det er logisk å anta at Hans og Kristen var de eneste som ble voksne. Flott med Langø gård, der fikk jeg på et par ledd til på Inger! :D

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 14. september 2010 kl. 18.37

Jørn Petter Staff skrev:Tusen takk for flott svar! Du sier det finnes mye primærkildemateriale om Seeberg'ene, hadde satt pris på om du kunne sende meg i riktig retning!

Kirkebøker, skifteprotokoller og pantebøker i Digitalarkivet.

Jørn Petter Staff skrev:Fra sidene jeg har sett er ingen døtre oppgitt, og Lars døde 24 år gammel, så det er logisk å anta at Hans og Kristen var de eneste som ble voksne.

Det er ikke bare logisk, men et faktum. Skiftet etter Kristen Larsen Seeberg viser at han ble arvet av enka Lisbet Dortea Teodorsdatter og broren Hans Larsen Seeberg. Følgelig var det ikke andre søsken i live, heller ikke søsken som hadde etterlatt seg barn.

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»