Jeppe - bruker på Undeli i Slagen ca. 1670-90,
Moderator: MOD_Vestfold
Jeppe - bruker på Undeli i Slagen ca. 1670-90,
I Bygdebok for sem og Slagen står dette om min fjerne forfar Jeppe:
(På Undeli var det i 1664 og 1723: 1 leilendingsbruk. 1835: Gården tillagt Spettås.
Gjermund var bruker på Undeli i tiden omkring 1651/52. I sakfallslisten dette år leses: Gjermund og Brynhild Undeli tildømt for signing og tyveri å rømme lenet og deres boslodd å være forbrudt. Der fantes efter dem 88 rdl. og 1 ku, som lensmannen fikk bevilget for sin umake.
Oluf (Ole) Joenssøn blev bruker efter Gjermund. Han var 56 år i 1664. Satt her til omlag 1670. )
Jeppe, ca. 1670-ca. 1691.
Hans Jeppesen, 1691-1707. Han fikk bygselbrev på gården i 1691 av Halvor Anderssøn på Sem i Borre. Gift: 1. m. Maren Kristensdatter, Mellem Berg, d. 1704, 34 år. 2. 1707 m. Malene Ingebretsdatter. Et barn født på Undeli efter 1702: Maren, f. 1703. Familien flyttet til Ullevik.
Jeg har lett som en gæærn i Digitalarkivet, også på navnet Jakob (Jacob) som Jeppe er en navneform for - men ikke funnet noen som passer.
Er det noen som kan hjelpe?
Hilsen Åse Markusssen
(På Undeli var det i 1664 og 1723: 1 leilendingsbruk. 1835: Gården tillagt Spettås.
Gjermund var bruker på Undeli i tiden omkring 1651/52. I sakfallslisten dette år leses: Gjermund og Brynhild Undeli tildømt for signing og tyveri å rømme lenet og deres boslodd å være forbrudt. Der fantes efter dem 88 rdl. og 1 ku, som lensmannen fikk bevilget for sin umake.
Oluf (Ole) Joenssøn blev bruker efter Gjermund. Han var 56 år i 1664. Satt her til omlag 1670. )
Jeppe, ca. 1670-ca. 1691.
Hans Jeppesen, 1691-1707. Han fikk bygselbrev på gården i 1691 av Halvor Anderssøn på Sem i Borre. Gift: 1. m. Maren Kristensdatter, Mellem Berg, d. 1704, 34 år. 2. 1707 m. Malene Ingebretsdatter. Et barn født på Undeli efter 1702: Maren, f. 1703. Familien flyttet til Ullevik.
Jeg har lett som en gæærn i Digitalarkivet, også på navnet Jakob (Jacob) som Jeppe er en navneform for - men ikke funnet noen som passer.
Er det noen som kan hjelpe?
Hilsen Åse Markusssen
Re: Jeppe - bruker på Undeli i Slagen ca. 1670-90,
Hva var hans etternavn?
Det er nettopp problemet. Han står oppført uten etternavn i bygdeboken, slik jeg har sitert over.
Det finnes en Jeppe Tordsønn som var 40 år i folketellingen for Tønsberg fra 1664 - men det er neppe ham. Han var oppsitter på Høkli (Hoechle).
Det er også en Jeppe på Skienskanten født rundt 1630 tror jeg, men det er neppe han heller. Vanskelig --
Det finnes en Jeppe Tordsønn som var 40 år i folketellingen for Tønsberg fra 1664 - men det er neppe ham. Han var oppsitter på Høkli (Hoechle).
Det er også en Jeppe på Skienskanten født rundt 1630 tror jeg, men det er neppe han heller. Vanskelig --
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Hei Åse
Ikke at dette er noe hjelp, men det finnes en Torger Jeppesen på LI, Slagen\Sem, og det er slett ikke langt unna Undeli. Han kan være en sønn ?
Drev Li fra 1699-1727. Lagrettemannn flere ganger, gm 1 Anne Gundersdatter, Tveiten i Sem d. 1719, 65 år. Gm II 1720 Marta Hansdatter, d. 1735, 68 år gml
Barn i første ekteskap: Kristoffer, Åse og Maren
Rune Helland
Ikke at dette er noe hjelp, men det finnes en Torger Jeppesen på LI, Slagen\Sem, og det er slett ikke langt unna Undeli. Han kan være en sønn ?
Drev Li fra 1699-1727. Lagrettemannn flere ganger, gm 1 Anne Gundersdatter, Tveiten i Sem d. 1719, 65 år. Gm II 1720 Marta Hansdatter, d. 1735, 68 år gml
Barn i første ekteskap: Kristoffer, Åse og Maren
Rune Helland
Blander meg vel inn i et geografisk område jeg er grønn på, men på Høkli står det i den bygdeboka for Sem og Slagen:
" Brukerne av Høkli, Jeppe og Tor (far og sønn), eier tilsammen 18 m. smør i gården i 1683. Ved Jeppes død (1680-årene) blev Tor eneeier av parten. 4/5 1700 lot han tinglyse et kjøpebrev på 15 m. smør årlig landskyld med bygsel og herlighet i Høkli, som han hadde kjøpt av Halvor Anderssøn på Sem i Borre og Margrete Kristoffersdatter på Rom i Slagen. Tor eide nu tilsammen 1 bpd. 9 m. smør i gården, mens resten, 3 m. smør, tilhørte Jeppe Simenssøns andre barn."
Her vil jeg anta at gamle Jeppe godt kan ha vært på Undeli selv om han eide noe her
Han hadde jo en sønn som drev på Høkli..og hvem var det andre barnet? ---->> Hans Jeppesen som overtok Undeli og også fikk bygselbrev av Hans Anderssen på Sem i Borre..som er den samme som solgte 15 m. smør årlig landskyld..osv.. i Høkli til Tor Jeppesen.
Alt taler for at Jeppe Simenssøn er far til begge...synes jeg da
I hvert fall inntil det motsatte er bevist.
Mvh
Linda W
" Brukerne av Høkli, Jeppe og Tor (far og sønn), eier tilsammen 18 m. smør i gården i 1683. Ved Jeppes død (1680-årene) blev Tor eneeier av parten. 4/5 1700 lot han tinglyse et kjøpebrev på 15 m. smør årlig landskyld med bygsel og herlighet i Høkli, som han hadde kjøpt av Halvor Anderssøn på Sem i Borre og Margrete Kristoffersdatter på Rom i Slagen. Tor eide nu tilsammen 1 bpd. 9 m. smør i gården, mens resten, 3 m. smør, tilhørte Jeppe Simenssøns andre barn."
Her vil jeg anta at gamle Jeppe godt kan ha vært på Undeli selv om han eide noe her

Alt taler for at Jeppe Simenssøn er far til begge...synes jeg da

Mvh
Linda W
Takk for gode forslag og betraktninger -.
Også jeg har vurdert Jeppe Simenssøn, (som senere ble hetende Jeppe Tordssøn). Det står jo at "min" Jeppe var bruker på Undeli fra 1670 til ca. 1691. Mens Jeppe Simenssøn døde i 1680-årene. Og hvis det er denne Jeppe har han i så fall vært bruker av to bruk - Undeli og Høkli. Men det er vel ikke umulig.
Noen skriftelige kilder fra denne tiden er jo vanskelig å finne så vidt jeg har forstått?
Hilsen Åse M
Også jeg har vurdert Jeppe Simenssøn, (som senere ble hetende Jeppe Tordssøn). Det står jo at "min" Jeppe var bruker på Undeli fra 1670 til ca. 1691. Mens Jeppe Simenssøn døde i 1680-årene. Og hvis det er denne Jeppe har han i så fall vært bruker av to bruk - Undeli og Høkli. Men det er vel ikke umulig.
Noen skriftelige kilder fra denne tiden er jo vanskelig å finne så vidt jeg har forstått?
Hilsen Åse M
Hei - det var minsanten et godt forslag. Kanskje det rett og slett er en annen sønn ja! Det var ikke så mange Jepper - så kansje. Jeg kaster meg inn i Digitalarkivet.
Hilsen åse
Hilsen åse
Jeg fant ikke stort i Digitalarkivet dessverre - bortsett fra en Martha Jeppisdaatter som giftet seg i 1709 i Slagen krk. Kanskje del av "min" Jeppes barneflokk - om hun da ikke er for ung.
Mvh åse
Mvh åse
Linda Wathne skrev:Blander meg vel inn i et geografisk område jeg er grønn på, men på Høkli står det i den bygdeboka for Sem og Slagen:
Her vil jeg anta at gamle Jeppe godt kan ha vært på Undeli selv om han eide noe herHan hadde jo en sønn som drev på Høkli..og hvem var det andre barnet? ---->> Hans Jeppesen som overtok Undeli og også fikk bygselbrev av Hans Anderssen på Sem i Borre..som er den samme som solgte 15 m. smør årlig landskyld..osv.. i Høkli til Tor Jeppesen.
Alt taler for at Jeppe Simenssøn er far til begge...synes jeg daI hvert fall inntil det motsatte er bevist.
Linda kan godt ha rett, selv om jeg ikke er tilhenger av den genealogiske metoden å tro på noe inntil det motsatte er bevist. Hovedmålet skal være å bevise noe, ikke å motbevise noe. Men la oss se på dette:
Bygdeboka for Sem og Slagen hevder at en Jeppe var bruker på Undeli ca. 1670-ca. 1691, mens Jeppe Simensen/Torsen var bruker på Høkli ca. 1657-1680-åra. Nå er det ikke umulig at samme mann kunne drive to gårdsbruk, men da spiller det en rolle hvordan han er nevnt i kildene. Kildene er nok i dette tilfellet primært skattelister i fogderegnskapene, og disse burde ideelt sett ha vært undersøkt. Hvis nå Jeppe på Høkli døde i 1680-åra, slik at sønnen Tor overtok hans jordegods, er det heller tvilsomt om han kan være samme mann som nevnes som bruker på Undeli til ca. 1691. Som et utgangspunkt, tror jeg det er to forskjellige menn.
Forvirringen med hensyn til Jeppe Høklis farsnavn skriver seg kanskje fra Tor Jeppesens skjøte på 15 mrk smør i Høkli fra 1700. I 1664-manntallet nevnes altså Jeppe Torsen på Høkli, men i Tor Jeppesens skjøte heter det at avdøde Jeppe Simensen hadde pantsatt 12 mrk smør i Høkli til Halvor Andersen Sem. Halvor var altså en kreditor og jordeier som ikke nødvendigvis var beslektet, og derfor blir det ikke noe tungtveiende argument at han solgte Høkli til Tor Jeppesen og bygslet Undeli til Hans Jeppesen.
Det samme skjøtet hjemlet Tor Jeppesen 3 mrk smør i Høkli som Margrete Kristoffersdatter, som ifølge bygdeboka bodde på Rom, hadde arvet etter sin mann. Ifølge bygdeboka solgte Margrete ytterligere 3 mrk smør i 1718. Her kan det tenkes at en gjennomgang av skattelister fra siste del av 1600-tallet kan gi nok informasjon om eierfordelinga i Høkli til at det går an å sette opp en oversikt over hvem som arvet hvem. Da kan en kanskje resonnere seg fram til om Jeppe Høkli kan ha hatt flere barn enn Tor.
Hei
Jeg er så fersk i dette - skattelistene ligger de i statsarkivene? Det hadde sikkert vært vel verdt å gå gjennom disse.
Jeg har kikket på skifteprotokoll for Tønsberg og Holmestrand for 1796 -1802 nå nettopp - men fant ingen av mine. Rart egentlig - men har kanskje med skrivemåte å gjøre-.
Det er en fristende tanke at "Jeppe" på Undeli er Jeppe Torsen/Tordsønn på Høkli i manntallet i 1663-66 - men i så fall satt han altså på to gårder (eller kildene er feil). Jeg innbiller meg at Jeppe på Undeli døde i 1691 - da sønnen Hans Jeppesen overtok.
Mvh Åse
Jeg er så fersk i dette - skattelistene ligger de i statsarkivene? Det hadde sikkert vært vel verdt å gå gjennom disse.
Jeg har kikket på skifteprotokoll for Tønsberg og Holmestrand for 1796 -1802 nå nettopp - men fant ingen av mine. Rart egentlig - men har kanskje med skrivemåte å gjøre-.
Det er en fristende tanke at "Jeppe" på Undeli er Jeppe Torsen/Tordsønn på Høkli i manntallet i 1663-66 - men i så fall satt han altså på to gårder (eller kildene er feil). Jeg innbiller meg at Jeppe på Undeli døde i 1691 - da sønnen Hans Jeppesen overtok.
Mvh Åse
Fogderegnskapene, inkludert skattelister, ligger i Riksarkivet. Disse regnskapene må betraktes som kilder for viderekomne, men det er engang slik at det er de som danner det meste av grunnlaget for det vi kan vite om perioden 1665-1700 for de fleste bygdene i det daværende (fra 1670-åra) Jarlsberg grevskap.
Skifteregisteret for Tønsberg og Holmestrand 1696-1802 dekker kun Tønsberg by og Holmestrand by - ikke bygdene omkring.
Skifteregisteret for Tønsberg og Holmestrand 1696-1802 dekker kun Tønsberg by og Holmestrand by - ikke bygdene omkring.
Takk igjen. Ja jeg får kaste meg over disse kildene, Kanskje det dukker opp ting Bygdebøkene ikke har sett påp. ( Håper ikke de er med gotisk skrift for det har jeg ikke lært - foreløpig)
Mvh Åse
Mvh Åse
Disse skattelistene er ikke utnyttet til fulle i bygdebøkene for Sem og Slagen, men - en slipper ikke unna gotisk skrift i kilder fra 1600-tallet.