§§"#
Moderator: MOD_Vestfold
Re: Carl Johan Lönn / Lund hvem var han?
Se også Vestfold slekthistorielags forum. Jeg foreslår at debatten føres her i DIS-forumet, slik at informasjonen samles på ett sted.
Ved dåpen til dattera Vilhelmine Dortea Karoline i 1845 benevnes faren som Malersvend Carl Løn. Fadderne Anne Beata Løn og Niels Peter Løn må antas å være hans slektninger.
Men merk at Carl Svendsen Lønn, Maler, 27 år og bosatt på Søndre Horten, døde allerede 23. august 1846, gravlagt 30. august.
Derfor stiller jeg et kritisk spørsmål: Er det sikkert at Harald Lund, født 17. august 1856 i Kristiania/Oslo, er koblet til rett familie? Kan vi få en kildehenvisning til Haralds fødsel/dåp?
Men merk at Carl Svendsen Lønn, Maler, 27 år og bosatt på Søndre Horten, døde allerede 23. august 1846, gravlagt 30. august.
Derfor stiller jeg et kritisk spørsmål: Er det sikkert at Harald Lund, født 17. august 1856 i Kristiania/Oslo, er koblet til rett familie? Kan vi få en kildehenvisning til Haralds fødsel/dåp?
Hei !
Finner en Carl Svendsen ( ? ) Lön død 23.08.1846 Borre. Fødested Horten - 27år
Nr 19 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-147
Sønn Carl Johan er jo født 1846 , så neste sønn - Harald er kanskje fra 2. ekteskap til Laurine ?
Ifølge F.S. blir hun viet i Kristiania Domkirke 08.03.1857 med Halvor Thronsen , men dette bør jo sjekkes med kirkebøkene.
Hilsen Mona
Finner en Carl Svendsen ( ? ) Lön død 23.08.1846 Borre. Fødested Horten - 27år
Nr 19 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-147
Sønn Carl Johan er jo født 1846 , så neste sønn - Harald er kanskje fra 2. ekteskap til Laurine ?
Ifølge F.S. blir hun viet i Kristiania Domkirke 08.03.1857 med Halvor Thronsen , men dette bør jo sjekkes med kirkebøkene.
Hilsen Mona
Kristian skrev:Derfor stiller jeg et kritisk spørsmål: Er det sikkert at Harald Lund, født 17. august 1856 i Kristiania/Oslo, er koblet til rett familie? Kan vi få en kildehenvisning til Haralds fødsel/dåp?
Harald, født 20. juni 1856, døpt 17. august 1856 i Vår frelsers menighet i Kristiania, sønn utenfor ekteskapet av Laurine Vilhelmsdatter, enke etter malersvenn Carl Lund, i Pipervikas strandgate, og ungkar og arbeidsmann Halvor Trondsen.
Haralds australske etterkommerne har åpenbart ikke forstått denne innførselen i sin helhet. De bør heller søke etter Halvor Trondsen!
Tillegg: Mona Anderson har kommet fram til mye av det samme, mens jeg skrev.
Kristian skrev:Haralds australske etterkommerne har åpenbart ikke forstått denne innførselen i sin helhet. De bør heller søke etter Halvor Trondsen!
I folketellinga 1865 finnes enkemann og politikonstabel Halvor Trondsen med sønnen Harald, 10 år.
Halvor Trondsen var her 36 år og født i Ullensaker.