Hej!
Jag söker uppgifter om Maren Pedersdatter, som gifter sig 1840-06-26 i Oslo domkirke med skreddersvend Jens Larsen Grav. Det står att Maren är 27 år gammal (alltså född ca 1813) i "Eger". Hennes far ska vara "huusmand Peder Erichsen Vestfossen" (Vestfossen ska ligga i Övre Eiker).
Är det någon som har mer information om Maren och hennes föräldrar?
Tack på förhand,
med vänlig hälsning, Markus Gunshaga.
Maren Pedersdatter i Eiker
Moderator: MOD_Buskerud
Re: Maren Pedersdatter i Eiker
Hei,
Møllersvend Peder Eriksen Westfossen er viet til Ane Larsd 9/11 1811 i Haug kirke på Eiker.
De får datteren Mari f. 23/11 1812 , døpt i Haug kirke.
De får senere barna Erik født på Grimnes Fossesholmeie 20/7 1819 døpt 4/8 1819
Aase Malene født på Gunildrudeie 21/9 1821 døpt 14/10 1821
Gunild Karine født på Gunildrudeie 18/8 1823 og døpt i Fiskum kirke på Eiker 21/9 1823
Lars født på Gunildrudeie 0/11 1825 og døpt i Fiskum kirke 26/12 1825.
Ved de siste dåpene kalles moren Anne Kirstine Larsd.
Grimnes og Gunildrud ligger ca 1 mil utenfor Vestfossen.
Det står intet om Peder og Annes foreldre, men det er mulig at man kan finne noe mer ved å se på forlovere og faddere.
Mvh Arnt
Møllersvend Peder Eriksen Westfossen er viet til Ane Larsd 9/11 1811 i Haug kirke på Eiker.
De får datteren Mari f. 23/11 1812 , døpt i Haug kirke.
De får senere barna Erik født på Grimnes Fossesholmeie 20/7 1819 døpt 4/8 1819
Aase Malene født på Gunildrudeie 21/9 1821 døpt 14/10 1821
Gunild Karine født på Gunildrudeie 18/8 1823 og døpt i Fiskum kirke på Eiker 21/9 1823
Lars født på Gunildrudeie 0/11 1825 og døpt i Fiskum kirke 26/12 1825.
Ved de siste dåpene kalles moren Anne Kirstine Larsd.
Grimnes og Gunildrud ligger ca 1 mil utenfor Vestfossen.
Det står intet om Peder og Annes foreldre, men det er mulig at man kan finne noe mer ved å se på forlovere og faddere.
Mvh Arnt
Hej Arnt!
Tusen tack för ditt svar och dina uppgifter
Jag lyckades t.o.m. hitta två barn till, Inger Olia (f 1829-07-21) och Anne Marie (f 1833-01-01), båda födda i Eiker.
Fick syn på någon notis på FamilySearch att Peder Eriksen, "Moller i, Vestfossen", ska vara döpt 1792-05-22, son till en Erich Pedersen och Anne Barbara Vincentzdatter. Står inte vart denne Peder skulle vara född nånstans dock, så det är inget jag kan undersöka
Tack!
Mvh/ Markus.
Tusen tack för ditt svar och dina uppgifter

Jag lyckades t.o.m. hitta två barn till, Inger Olia (f 1829-07-21) och Anne Marie (f 1833-01-01), båda födda i Eiker.

Fick syn på någon notis på FamilySearch att Peder Eriksen, "Moller i, Vestfossen", ska vara döpt 1792-05-22, son till en Erich Pedersen och Anne Barbara Vincentzdatter. Står inte vart denne Peder skulle vara född nånstans dock, så det är inget jag kan undersöka

Tack!

Mvh/ Markus.
Denne dåpen kan finnes på digitalarkivet i databasen for døpte i Eiker. Jeg vet ikke om det er ytterligere informasjon (faddere f.eks.) i originalen.
Dåp 27.mai 1792
Barn PETER Født 22.mai 1792
Far ERICH PETERSEN
Bosted WESTFOSSEN
Mor ANNE BARBARA WINCENTD.
Dåp 27.mai 1792
Barn PETER Født 22.mai 1792
Far ERICH PETERSEN
Bosted WESTFOSSEN
Mor ANNE BARBARA WINCENTD.
Hej Bjørnar!
Tusen tack för uppslaget, så uppgifterna på FamilySearch stämde trots allt
Och det faktum att han anges vara född i Westfossen säger väl det mesta, men jag undersöker faddrarna ändå.
Än en gång, ett stort tack!
Mvh/Markus.
Tusen tack för uppslaget, så uppgifterna på FamilySearch stämde trots allt

Och det faktum att han anges vara född i Westfossen säger väl det mesta, men jag undersöker faddrarna ändå.
Än en gång, ett stort tack!
Mvh/Markus.
Hej igen!
Tydligen så får Maren Pedersdatter och Jens Larsen Grav/Graff ännu ett barn tillsammans, nämligen Amalie Nicoline 1842 14/3 på Kirkebakken i Oslo (kan inte återfinnas i folketelling 1865).
År 1846 22/8 får Maren Pedersdatter ett barn till, Josephine Albertine Emilie, i Oslo. Dock är det inte Jens Larsen Graf (min anfader) som är far till barnet, utan så här står det i födelsenotisen om föräldrarna, att de var...:
"Anders Svendsen Malmström, Ungkarl og SkredderSvend og Maren Pedersdatter hustru af Skreddersvend Jens Larsen Graf, der for en Tid af 4 3/4 Aar siden forlod hende uden at hun senere hördt fra ham."
I folketellingen 1865 återfinns på Marienborg i Aker:
Anders Malmström Husf. e. Skraedders. lejer 1817 Sverge.
Joseffine Malmström. hans Datter. Husholder 1847 Xania.
Här är alltså Anders Malmström änkeman? Men jag kan inte hitta vigseln mellan Maren Pedersdatter och Malmström. Finns det någon som vet mer om Maren Pedersdatter och hennes eventuella äktenskap med Anders Malmström i Oslo/Aker?
Mvh/Markus Gunshaga.
Tydligen så får Maren Pedersdatter och Jens Larsen Grav/Graff ännu ett barn tillsammans, nämligen Amalie Nicoline 1842 14/3 på Kirkebakken i Oslo (kan inte återfinnas i folketelling 1865).
År 1846 22/8 får Maren Pedersdatter ett barn till, Josephine Albertine Emilie, i Oslo. Dock är det inte Jens Larsen Graf (min anfader) som är far till barnet, utan så här står det i födelsenotisen om föräldrarna, att de var...:
"Anders Svendsen Malmström, Ungkarl og SkredderSvend og Maren Pedersdatter hustru af Skreddersvend Jens Larsen Graf, der for en Tid af 4 3/4 Aar siden forlod hende uden at hun senere hördt fra ham."
I folketellingen 1865 återfinns på Marienborg i Aker:
Anders Malmström Husf. e. Skraedders. lejer 1817 Sverge.
Joseffine Malmström. hans Datter. Husholder 1847 Xania.
Här är alltså Anders Malmström änkeman? Men jag kan inte hitta vigseln mellan Maren Pedersdatter och Malmström. Finns det någon som vet mer om Maren Pedersdatter och hennes eventuella äktenskap med Anders Malmström i Oslo/Aker?
Mvh/Markus Gunshaga.