Hun fikk et barn utenfor ekteskap, Anders Andersen f.1865, med Anders Nilson fra Värmland, Sverige.
I slekta har det alltid blitt sagt at Karen "døde ensom og ulykkelig". Dog har vi funnet ut i senere tid at hun giftet seg i 28.12. 1874, med den 15 år yngre Anders Aronsen, også han svensk. Disse fikk sønnen Edvard 3.august 1875, før de meldte flytting til Porsgrunn i 1878. Hennes eldste sønn Anders, ble igjen hos morfaren Erik.
Her starter mysteriumet, for etter dette finner vi ikke Karen igjen. Sønnen Edvard er tilbake og konfirmerer seg i Eiker i 1888 og emigrerer til amerika i 1900. Han bruker da navnet Edvard Andersen Værp. Jeg har en teori om at det er vår Anders Aronsen jeg har funnet, som har giftet seg på nytt i Larvik med en Inger Olea Singdalsdatter f.1853. Disse fikk sønnen Johan Bertrand Aronsen, f. 10 apr. 1885. Jeg har også funnet disse to på en fødselsattest for en sønn Anton, født i 1882. I 1885-tellingen er disse to registrert i Øvre Fridzøegade, Larvik. Anders Aronsen er å finne på 1900-tellingen, men ikke 1910-tellingen.
Hvis dette er riktig Anders, må Karen ha dødd rundt 1880.
Det jeg lurer på er derfor følgende:
1. Er dette den samme Anders Aronsen? Jeg har ikke funnet vielsen mellom Anders og Inger Olea, det vil vel stå der om han er enkemann?
2. Hvor og når døde Karen? Hvor kommer dette med at hun var "ensom og ulykkelig" fra?
Takknemlig for all hjelp