Informasjon om Vego gård i Øvre Eiker?

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn33024
Sted: SOLBERGELVA

Informasjon om Vego gård i Øvre Eiker?

Legg inn av dn33024 » 17. januar 2015 kl. 21.18

Mitt slektssøk har stanset på Even Vego (K8RC-D88). Har noen sett dette navnet i treet sitt slik at man kan koble seg på hverandre? (pode :-)
Vego er et Eikernavn. Vego gård er nevnt på:
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/ ... e_Eiker%29
---> Gnr 130 (Darbu) og Matrikkel 1647
Regner jeg må inn i bøkenes verden for å komme meg videre herfra.
Har ikke klart å søke frem gården gjennom eiendomssøk i Digitalarkivet...
Noen som har noen tips?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Informasjon om Vego gård i Øvre Eiker?

Legg inn av Else Berit Rustad » 17. januar 2015 kl. 22.44

Pål skrev:Har ikke klart å søke frem gården gjennom eiendomssøk i Digitalarkivet...

Du sier ikke noe om hvilken tidsperiode du er interessert i, men her er oversikten over de tinglysingsregistrene hvor gården Vegu er anført:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... =Vegu&js=j

Mvh
Else B.

gj08391
Sted: GRINDER

Legg inn av gj08391 » 18. januar 2015 kl. 8.12

Levde på 1500 eller 1600-tallet?

Fikk en sønn Thollef i ca 1593?

Er det denne du mener??????

dn33024

Legg inn av dn33024 » 18. januar 2015 kl. 9.15

Blir igjen imponert av hvordan du får det til, men da jeg ikke har bruksnummeret tar jeg enn så lenge godt vare på linken for forhåpentligvis å kunne trekke den frem ved en senere anledning. Igjen så er det skrifttydningen som knebler meg. Når jeg har fått fylt ut treet får jeg skride til verks med personenes historier og liv.
Even Vego k a n være faren til Thollef Evensen (1593-?), hvis foreldre var Torchel Tollefsen (1625-1691) og Maren Pedersdatter (1598-?). Torchel var faren til Morten Torchelsen Vegu (1660-1720), så igjen ser vi gårdsnavnet dukke opp. Ett eller annet sted der ute i verden finnes det bok/bøker som beskriver hva disse menneskene syslet med i det daglige, og det er på en måte irriterende samtidig som det er sørgmodig...det at man ikke finner dem. Vil gjerne bli kjent med disse menneskene (forfedrene).
Det hele ender opp med et par generasjonsledd med skreddersvenner (oldefar og tippoldefar) i Drammen (via et ledd som bodde på Dahler; heller ikke funnet den gården) før man lander på meg til sist.

gj06490
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj06490 » 18. januar 2015 kl. 10.24

Hei !

Dahler g.nr 186,b.nr 1.Skotselv,Ø.Eiker.
Uten at jeg har dette bekreftet må dine forfedre ha solgt Dahler til Ole Johannesen Temtemoen født 5 mars 1836,Ole selger videre til Gudbrand Molandsveen,kjøper selv Nordre Horgen,Molandsveen selger videre til Flaagan i 1938.Oles familie har kirkelige handlinger i Bakke kirke,1886,bosted Dahler,samt i 1890.
Dette var litt,men du må sjekke riktigheten.

Mvh

Jørn

gj16752
Sted: Vestfossen

Legg inn av gj16752 » 18. januar 2015 kl. 12.16

Hei. Her er litt info hentet fra "Sandsværs Historie" av Olav Såtvedt - det meste trolig hentet fra bind 5 side 61:
Tollef Lande måtte i 1618-1619 svare 1 ort og 6 skilling for 1 stangefall og 3 hankefall, dvs. at han ikke hadde gjort nødvendig vedlikehold på bygdeveien (Sands vol.3 s. 308)

Tollef Lande ble oppført blant jordeiende bønder i tidsrommet 1627-1654 med også flere parter utenom Lande av vekslende størrelse og varighet, bl. a. Steg, Haga på Eiker, Lindum, Nordre Vetterstad, Korbu Seter, Givningen, Sørby (denne gikk til Astrid lande el. Vego og derfra til Ole Dyresen på Søndre Lande), Meskestad, Lindtvedt og Øvre Evju.
Parten i Lande var økt fra 6 1/2 lispund (1607) til 12 lpd i 1647. Efteløt kirke eide da 10 lpd, som forvalter for Tønsberg Prosti, haug Kirke 5 skinn, og hedenstad Kirke 1 hud. Tollef hadde også tilknytning til gården Vego like over grensa til Eiker.
I 1651 var Tollef fullmektig for Einar Vego og stevnet Thomas Axelsen for resterende landskyld i 13 år. I følge tingboka for Eiker 1624 opprettet han et makeskiftebrev med Karen Kristoffersdatter Stenset. Hun fikk 4 lpd. 1 remål m.m. i gården Stablum der en Maren Gulbrandsdatter bodde. Til gjengjeld fikk Tollef Vego (som han nå kalles) 6 lpd. av karen Stenset i gården Haga der en Hans Danielsen bodde. Dette makeskiftebrevet blei seinere stadfesta av Knut Einarsen Flaaten i Skoger som var odelsberettiget til de 6 lispund i Haug. Han hevdet at Rolf Stenset og kona Karen Kristoffersdatter hadde gitt ham 20 riksdaler for avståelsen av sin odelsrett og dertil en frakk, samt 10 riksdaler som hans salige far Einar Lande hadde oppebåret for ham. Kona Anne Bentsdatter underskrev sammen med Knut i 1650.

Tollef var den eneste som ble nevnt som bruker på hele Lande pr. 1645 og 1657.
Sønnen Peder og hans mor Marthe var bruker på hhv. Søndre og Nordre Lande pr. 1661.

Tollef var gift to ganger. Den første kona er ukjent, men kone nummer to het Marthe Pedersdatter og hun kom trolig fra Evju. Hun var betydelig yngre enn Tollef og var muligens datter av Peder Toresen.
Marthe og Tollef fikk 10 rdl. i odelsløsning på Østre Evju av Sølve Olufsen (på vegne av Karl Sølvesen).
I 1652 var Marthe innblanda i en hekseprosess i Efteløt. Hovedpersonen Helle Jonsdatter ble arrestert, og under forhøra dikta hun opp en rekke historier om bygdas koner som trollkjerringer. En av dem hun navnga var Marthe Lande, som flere ganger skulle ha vært til stede under heksenes årlige sammenkomst på "Blåkollen". Helle blei nok ikke trodd på på dette punktet, for Marthe Lande levde lenge etter saken var ført til endes.

Tollef Lande hadde også to døtre som nevnes i 1645, men uten navn.

Tollef Einarsen Lande var i 1652 eier av Lindum i Sandsvær sammen med Kristen Halvorsen. Parten på 15 lispund. blei etter alt å dømme solgt til Oluf Nilsen Skjerven som eide den i 1649 og så solgt til Tollef og overtatt av dennes sønn Torkel T. Vego innen 1663.

Pr. 1661 hadde Torkild Tollefsen Vego 5 lispund og Sembs Prestebol 6 mrk. hamp i Vestre Meskestad. Peder Tollefsen Landes arvinger ble i 1674 stevnet av Ole Meskestad for at de hadde forårsaket "trætte og penges Spilde" m.m. Ole Meskestad la da fram en rekke brev og dommer og krevde 100 riksdaler. Det synes som om arvingene hadde gjort krav på "Arfuetomt", men Ole hadde opprettet kontrakt med Peder ca. 12 år før han døde som gikk ut på at Peders arvinger ikke skulle ha rett til denne. Retten bestemte at denne kontrakten skulle gjelde.

Torkild Tollevsen Lande på Vego stevnet i 1668 på vegne av broren Peder sine etterlatte barn en del bønder i Sandsvær for gjeld. 50 riksdaler.

mvh
Tor Kenneth

dn33024

Legg inn av dn33024 » 20. januar 2015 kl. 21.46

Beklager at jeg ikke har fått takket deg før nå. Tusen takk! Jeg skal granske det med lupe! Uvurderlig hjelp!

Svar

Gå tilbake til «Øvre Eiker»