Løvlien gård under Eger Prestegjeld
Moderator: MOD_Buskerud
Løvlien gård under Eger Prestegjeld
Jeg prøver å finne litt ut om Løvlien gård i Eger Prestegjeld.
Hvor ligger den, er det noen bygde bøker jeg kan lese om den evnt hvilke?
Er det forsatt en gård? Hvis det,har den fådt noe nytt navn?
Håper på hjelp:)
Hvor ligger den, er det noen bygde bøker jeg kan lese om den evnt hvilke?
Er det forsatt en gård? Hvis det,har den fådt noe nytt navn?
Håper på hjelp:)
Re: Løvlien gård under Eger Prestegjeld
Hei! Uten å være helt sikker,tror jeg Løvli er omtalt i 1948 utgaven av Norske Gårdsbruk,og ligger da på Steinberg I Tennsjøveien.Hovedhuset står fortsatt i dag og adressen er Tennsjøveien 27. G.nr.30 B.nr.38. i N.Eiker.
Dette skal jeg undersøke,tusen takk for hjelpen 

Hei ,igjen.Når jeg ser litt i tellingene fra 1865 og 1875,er det også en gård på Fiskum,greit å sjekke.
Hei
Med utgangspunkt i folketellingen 1910 finner jeg to gårder i Øvre Eiker:
I Lurdalen; Fiskum krets. Gårdsnavn: Løvlien:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036473003443/
(Det har vært en Løvlien gård til i Lurdalen)
og i Røren krets. Gårdsnavn: Løvlie:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036473004746/
Hvis du har navnene på menneskene du søker, er det kanskje lettere å finne riktig gård.
Vivi
Med utgangspunkt i folketellingen 1910 finner jeg to gårder i Øvre Eiker:
I Lurdalen; Fiskum krets. Gårdsnavn: Løvlien:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036473003443/
(Det har vært en Løvlien gård til i Lurdalen)
og i Røren krets. Gårdsnavn: Løvlie:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036473004746/
Hvis du har navnene på menneskene du søker, er det kanskje lettere å finne riktig gård.
Vivi
Tusen takk vivi.
Etter mye frem og tilbake på digitalarkivet, så er det en Løvlien gård i Lurdalen jeg er på leit etter.
Peder Andreas Christoffer Løvlien bodde der med sin kone Berthe Karine fra Sandsvær, og barn på slutten av 1800 tallet.
Må bare finne ut hvem av dem det er også hvor i Lurdalen den er.
Tror jeg må finne noen bygde bøker fra Fiskum og lete meg frem.
Er litt usikker på om den gården/husa forsatt er der!
Etter mye frem og tilbake på digitalarkivet, så er det en Løvlien gård i Lurdalen jeg er på leit etter.
Peder Andreas Christoffer Løvlien bodde der med sin kone Berthe Karine fra Sandsvær, og barn på slutten av 1800 tallet.
Må bare finne ut hvem av dem det er også hvor i Lurdalen den er.
Tror jeg må finne noen bygde bøker fra Fiskum og lete meg frem.
Er litt usikker på om den gården/husa forsatt er der!
Hei
I følge opplysninger jeg har skal ikke Løvlien i Lurdalen være bebodd, men husene står og brukes muligens som hytte.
Løvlien var en plass under Fiskum prestegård.
Vet du om det er noe slektskap med familien på gården Nedre/Søndre Lurdalen?
Her i 1875 tellingen:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 11197#ovre
Vivi
I følge opplysninger jeg har skal ikke Løvlien i Lurdalen være bebodd, men husene står og brukes muligens som hytte.
Løvlien var en plass under Fiskum prestegård.
Vet du om det er noe slektskap med familien på gården Nedre/Søndre Lurdalen?
Her i 1875 tellingen:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 11197#ovre
Vivi
Det er fult mulig.
Har funnet en mann med navn Kristoffer Peders. Løvlien som er født på Løvlien i Fiskum 1816.Mulig de er brødre???
Er ganske fersk med detta, så jeg bruker litt tid på å finne ut ting!
Men man skulle jo tro de var i slekt, jeg kan prøve å finne noe i noen kirkebøker.
Har funnet en mann med navn Kristoffer Peders. Løvlien som er født på Løvlien i Fiskum 1816.Mulig de er brødre???
Er ganske fersk med detta, så jeg bruker litt tid på å finne ut ting!
Men man skulle jo tro de var i slekt, jeg kan prøve å finne noe i noen kirkebøker.
Hei! For eit samantreff! Driv og leitar etter Bertha Pettersen Løvlien, dotter til smed Petter Kristoffersen løvlien og syster til Kristian Pettersen Løvlien. Bertha flytta på eit eller anna tidspunkt til Stavanger. Ho fekk i 1922 ei dotter, Halldis Snefrid, som vaks opp som pleiebarn hos besteforeldra mine i Klepp
Så morsomt Ingebjørg:)
Kristian Pettersen Løvlien var min oldefar.
Har funnet en del info om han og hans etterkommere som mann ikke finner på digitalarkivet, om du ønsker noe å gå videre på?
Jeg ønsker svært gjerne litt info om Berthas liv etter 1910 og hennes etterkommere.
Send meg gjerne en mail: stine:fotograflovli.no
Kristian Pettersen Løvlien var min oldefar.
Har funnet en del info om han og hans etterkommere som mann ikke finner på digitalarkivet, om du ønsker noe å gå videre på?
Jeg ønsker svært gjerne litt info om Berthas liv etter 1910 og hennes etterkommere.
Send meg gjerne en mail: stine:fotograflovli.no
Hei Stine Takk for responsen! Det er ikkje mykje eg veit om Bertha, men har nett funne henne i 1910 teljinga for Drammen kjøbstad. Ho var då tenestejente hos arbeidskontorbestyrer Otto Bernhard Bastiansen i Tollbodgt 40. Eg veit ingen ting om henne mellom år 1910 og år 1922 då ho budde i Stavanger. Ellers budde både ho og broren Kristian som pleiebarn hos Dorthea Skodt i Teatrumsgt 474 i Kongsberg, faren Petter budde til leige på adr. Schvabemoen, kona hans Berthe Karine døyde i 1896 etter å ha vore delvis arb.ufør i 3 år og heilt arb.ufør i 1/2 år, men dette veit du vel. Som sagt tidlegare fekk Bertha ei dotter, Halldis Snefrid, som igjen fekk ei dotter. Ho har 2 søner og gler seg til å bli farmor til sommaren, forøvrig fyller ho 53 år i dag! Ho er svært glad for å få veta meir om slekta si. Halldis Snefrid døydde av kreft allerde 1964.
Eg veit ikkje om Bertha gifta seg seinare, eller fekk fleire barn, veit frå gamle brev at ho drøymde om å reisa til Amerika, eg har ikkje funne henne i emigrantlistene
Eg veit ikkje om Bertha gifta seg seinare, eller fekk fleire barn, veit frå gamle brev at ho drøymde om å reisa til Amerika, eg har ikkje funne henne i emigrantlistene
Hei.
Nå har jeg hatt et data virus, som tok alt jeg hadde.Men tror all informasjonen jeg har funnet til deg stemmer.
Bertha giftet seg med en Augsen(usikker på dette navnet) Bø i Lillestrøm.De fikk en sønn som heter Roar.Etter det jeg vet så lever han i dag.Altså Roar Bø,har ikke hatt noen kontakt med han.
Kristian Pettersen Løvlien (altså Berthas bror), giftet seg med Gudrun Marie Løkemoen.Hun var fra Jondalen, under Gransherad prestegjeld(Telemark).De bosatte seg på Løkemoen og fikk Kristine, Karen, Judith,Gerd, Odd(min farfar) og Georg.
Når det gjelder Bertha og Kristians mor, så er jeg meget sikker på at hun døde etter en selv på skyldt abort.Skal sende deg info om kirkeboken jeg har funnet dette, så fort jeg har alt på fote.
De hadde også barna Karl Anton f. 1876.Anna Karoline f.1878 giftet seg og bodde i Sandvika.Karen Albertine ??Og en sønn peder.Han vet jeg ikke noe mer om enn at han var gruvearbeider.
Kristians far;Peter Kristoffers. Løvlien ble født på Løvlien gård(gårdsnr 144 og bruksnr 4) som lå under Fiskum prestegjeld i Øvre Eiker i 1843.
Denne gården var jeg faktisk å så på i dag:)
Stor fin plass med masse av jorder.Hovedhuset brant ca 1930 og et nytt ble bygget på samme sted i 1936.Bryggerhuset var også borte, men man kunne se grunnmurene.
Men det sto en stall der som virket veldig gammel.
Men denne gården tror jeg Peters far, Kristoffer Peders. Løvlien f. 1817, solgte på slutten av 1800.Har ikke funnet noen dokumenter på dette, men under 1900 tellingen så er det noen andre som har overtatt og han jobber der som snekker og får betaling av fattigvesenet.
Har sikkert noe mer om du lurer.
Har du funnet noe mer om søsknene til Kristian og Bertha?
Nå har jeg hatt et data virus, som tok alt jeg hadde.Men tror all informasjonen jeg har funnet til deg stemmer.
Bertha giftet seg med en Augsen(usikker på dette navnet) Bø i Lillestrøm.De fikk en sønn som heter Roar.Etter det jeg vet så lever han i dag.Altså Roar Bø,har ikke hatt noen kontakt med han.
Kristian Pettersen Løvlien (altså Berthas bror), giftet seg med Gudrun Marie Løkemoen.Hun var fra Jondalen, under Gransherad prestegjeld(Telemark).De bosatte seg på Løkemoen og fikk Kristine, Karen, Judith,Gerd, Odd(min farfar) og Georg.
Når det gjelder Bertha og Kristians mor, så er jeg meget sikker på at hun døde etter en selv på skyldt abort.Skal sende deg info om kirkeboken jeg har funnet dette, så fort jeg har alt på fote.
De hadde også barna Karl Anton f. 1876.Anna Karoline f.1878 giftet seg og bodde i Sandvika.Karen Albertine ??Og en sønn peder.Han vet jeg ikke noe mer om enn at han var gruvearbeider.
Kristians far;Peter Kristoffers. Løvlien ble født på Løvlien gård(gårdsnr 144 og bruksnr 4) som lå under Fiskum prestegjeld i Øvre Eiker i 1843.
Denne gården var jeg faktisk å så på i dag:)
Stor fin plass med masse av jorder.Hovedhuset brant ca 1930 og et nytt ble bygget på samme sted i 1936.Bryggerhuset var også borte, men man kunne se grunnmurene.
Men det sto en stall der som virket veldig gammel.
Men denne gården tror jeg Peters far, Kristoffer Peders. Løvlien f. 1817, solgte på slutten av 1800.Har ikke funnet noen dokumenter på dette, men under 1900 tellingen så er det noen andre som har overtatt og han jobber der som snekker og får betaling av fattigvesenet.
Har sikkert noe mer om du lurer.
Har du funnet noe mer om søsknene til Kristian og Bertha?
Hei igjen.
Har et par spørsmål til deg.
Tok Halldis Snefrid Løvlien som etternavn?
Hva heter datteren hennes og faren til hennes sønner samt navnene dems og deres hustruer?
Hvis du har fødselsår med datoer og evnt dødsår med datoer så hadde det vært glimrende å fådt!Finner jo ikke noe av dette på digital arkivet da dette er senere enn 1910.
Har du forresten noen anelse om faren til Halldis Snefrid?
Moren til Bertha,Berthe Karine Asbjørnsdatter døde 18 november 1986.
Begravet 28.11.1896.Døde ved en abort.
Kongsberg Ministerialbok nr. II 3 (1896-1905), Døde og begravede 1896, side 258.
Nr 39.
Hun ble døpt 5mars 1854,Sandsvær, Ministerialbok nr. 5.Side 127 nr .17 .
Faren het Asbjørn Amundsen.Moren het Anne Kristine Einarsdtr.
De hadde også barna Eline Maria Asbjørnsdtr født 22mars 1845.Døpt 15 juni 1845.Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 5 (1840-1856), Fødte og døpte 1845, side 84-85.
Anton Asbjørnson født i 1848.
Edvard Asbjørnson født 1850.
Du viste kanskje dette?
Har et par spørsmål til deg.
Tok Halldis Snefrid Løvlien som etternavn?
Hva heter datteren hennes og faren til hennes sønner samt navnene dems og deres hustruer?
Hvis du har fødselsår med datoer og evnt dødsår med datoer så hadde det vært glimrende å fådt!Finner jo ikke noe av dette på digital arkivet da dette er senere enn 1910.
Har du forresten noen anelse om faren til Halldis Snefrid?
Moren til Bertha,Berthe Karine Asbjørnsdatter døde 18 november 1986.
Begravet 28.11.1896.Døde ved en abort.
Kongsberg Ministerialbok nr. II 3 (1896-1905), Døde og begravede 1896, side 258.
Nr 39.
Hun ble døpt 5mars 1854,Sandsvær, Ministerialbok nr. 5.Side 127 nr .17 .
Faren het Asbjørn Amundsen.Moren het Anne Kristine Einarsdtr.
De hadde også barna Eline Maria Asbjørnsdtr født 22mars 1845.Døpt 15 juni 1845.Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 5 (1840-1856), Fødte og døpte 1845, side 84-85.
Anton Asbjørnson født i 1848.
Edvard Asbjørnson født 1850.
Du viste kanskje dette?