Walter slekta - Buskerud, Dramdal gård.
Moderator: MOD_Buskerud
Walter slekta - Buskerud, Dramdal gård.
Jeg sitter med en gammel pussig historie, dels er den overlevert til meg som liten av en gammel oldemor. Og dels har jeg kommet over en tekst skrevet på 1800 tallet av et for meg ukjent familiemedlem.
Da jeg selv har snakket med og blitt fortalt denne historien av en gammel slektning før hun døde 105 år gammel for noen år tilbake - velger jeg å feste lit til historien inntil det motsatte er bevist.
Stedet er Eiker, gården er Dramdal og slekta heter Walter.
Historien er slik: I året 1749 blir det funnet en nyfødt gutt under et stort eiketre på gården Dramdal. Vedkommende som finner gutten bringer ham til bonden på gården Jørgen F. Walter. Jørgen og kona Karen Jørgensdatter oppdrar gutten og sørger for skolegang. Han døpes Klaus (Claus) Eeg (Eek) etter "funnstedet". Historien vil og ha det til at barnemoren skal være husbondens datter - en Maren. Og barnefaren skal være en skotte som i så tilfelle har gjort med enn å "se på sola" i området - James Colett. Det hele er kanskje ei god skrøne. Men:
Jørgen F Walter finner jeg i folketellinga for 1801 ( da 76 år gammel), kona også (da 66 år gammel). De er og oppført med en datter på gården ei Helle Kristine, men ingen Maren. Kan Maren ha flyttet vekk fra gården på tidspunktet - eller kan hun være død? Jeg finner heller ingen James Colett i Eiker - men det har opplagt vært noen Coletter i Eiker på 1700 tallet.
Klaus Eeg fikk og en sønn med tiden, og denne; Christen Klausøn er å finne i folketellinga for 1801 da gift med Åse Andersdatter i Haugsund - noe som stemmer med notater jeg har andre steder. Under disse foreldrene kan jeg følge "problemfritt" linjen til vår egen tid.
Spørsmålet mitt er altså hva som skjedde omkring 1750.(kronologien vakler litt) Om Maren Walter fra Dramdal har eksistert. Og om noen er kjent med evt. James Colett som hadde tilhold på Eiker.
Enhver input omkring er av interesse, og mottas med stor takknemlighet!
Om noen ønsker ta direkte kontakt, kan jeg kontaktes på: [email protected] eller [email protected]
Da jeg selv har snakket med og blitt fortalt denne historien av en gammel slektning før hun døde 105 år gammel for noen år tilbake - velger jeg å feste lit til historien inntil det motsatte er bevist.
Stedet er Eiker, gården er Dramdal og slekta heter Walter.
Historien er slik: I året 1749 blir det funnet en nyfødt gutt under et stort eiketre på gården Dramdal. Vedkommende som finner gutten bringer ham til bonden på gården Jørgen F. Walter. Jørgen og kona Karen Jørgensdatter oppdrar gutten og sørger for skolegang. Han døpes Klaus (Claus) Eeg (Eek) etter "funnstedet". Historien vil og ha det til at barnemoren skal være husbondens datter - en Maren. Og barnefaren skal være en skotte som i så tilfelle har gjort med enn å "se på sola" i området - James Colett. Det hele er kanskje ei god skrøne. Men:
Jørgen F Walter finner jeg i folketellinga for 1801 ( da 76 år gammel), kona også (da 66 år gammel). De er og oppført med en datter på gården ei Helle Kristine, men ingen Maren. Kan Maren ha flyttet vekk fra gården på tidspunktet - eller kan hun være død? Jeg finner heller ingen James Colett i Eiker - men det har opplagt vært noen Coletter i Eiker på 1700 tallet.
Klaus Eeg fikk og en sønn med tiden, og denne; Christen Klausøn er å finne i folketellinga for 1801 da gift med Åse Andersdatter i Haugsund - noe som stemmer med notater jeg har andre steder. Under disse foreldrene kan jeg følge "problemfritt" linjen til vår egen tid.
Spørsmålet mitt er altså hva som skjedde omkring 1750.(kronologien vakler litt) Om Maren Walter fra Dramdal har eksistert. Og om noen er kjent med evt. James Colett som hadde tilhold på Eiker.
Enhver input omkring er av interesse, og mottas med stor takknemlighet!
Om noen ønsker ta direkte kontakt, kan jeg kontaktes på: [email protected] eller [email protected]
Re: Walter slekta - Buskerud, Dramdal gård.
Spennende historie
Jeg fant noe på nettet om Melumgårdene på Modum..og sorenskriveren Otto Laurentii Darjes hadde en kamerat bosatt i Christiania ved navn James Collett, så han har sikkert hatt besøk av ham, men forrige sorenskriver fratrådte i 1753 , står det, og Darjes kjøpte gården på Modum da, så om det er hold i den eldgamle historien din, er Claus kanskje født noe senere enn 1749........ Link: http://www.historieboka.no/Modules/hist ... ry.ID=1155
Det viser ihvertfall at en James Collett muligens kan ha vært i området
Kommer ikke inn i kirkebøkene nå, men kanskje du kan lete litt fremover noen år?
Mvh
Linda W

Jeg fant noe på nettet om Melumgårdene på Modum..og sorenskriveren Otto Laurentii Darjes hadde en kamerat bosatt i Christiania ved navn James Collett, så han har sikkert hatt besøk av ham, men forrige sorenskriver fratrådte i 1753 , står det, og Darjes kjøpte gården på Modum da, så om det er hold i den eldgamle historien din, er Claus kanskje født noe senere enn 1749........ Link: http://www.historieboka.no/Modules/hist ... ry.ID=1155
Det viser ihvertfall at en James Collett muligens kan ha vært i området

Mvh
Linda W
-
- Sted: Svelvik
Det var ikke bare på Melumgårdene som hadde tilknytning til Collettfamilien.
Buskerud Gård ble kjøpt i 1762 av Peter Collett sr. Etter hans død ble gården overtatt av
sønnen Peter Collett jr. f. i 1766.
Les artikkelen til Terra Buskerud Historielag:
http://www.historieboka.no/Modules/hist ... ry.ID=1308
Buskerud Gård ble kjøpt i 1762 av Peter Collett sr. Etter hans død ble gården overtatt av
sønnen Peter Collett jr. f. i 1766.
Les artikkelen til Terra Buskerud Historielag:
http://www.historieboka.no/Modules/hist ... ry.ID=1308
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen
Turid G. Thorkildsen
Hei.
En fin historie. Men det er en del jeg ikke helt får til å stemme. Jørgen F. Walther som er i 1801 på Dramdahl, kan umulig ha en datter som får barn i 1749, da han selv er født i 1725. Kona hans Karen J. Nachshows er født i 1735
Den Jørgen F. Walther er sønn av Fredrik Walter d. 1737 og Kirsten Jørgensdtr Dramdahl, de hadde flere barn bl.a Jørgen Walter og søsteren Dorthe. Som bodde med sin bror Jørgen på Dramdahl i 1765.
Jeg kan også nevne at Eeg eller Eek, er gårdsnavn på Eiker (2 stk, Lille Eeg og Eeg)
En fin historie. Men det er en del jeg ikke helt får til å stemme. Jørgen F. Walther som er i 1801 på Dramdahl, kan umulig ha en datter som får barn i 1749, da han selv er født i 1725. Kona hans Karen J. Nachshows er født i 1735
Den Jørgen F. Walther er sønn av Fredrik Walter d. 1737 og Kirsten Jørgensdtr Dramdahl, de hadde flere barn bl.a Jørgen Walter og søsteren Dorthe. Som bodde med sin bror Jørgen på Dramdahl i 1765.
Jeg kan også nevne at Eeg eller Eek, er gårdsnavn på Eiker (2 stk, Lille Eeg og Eeg)
Det nærmeste jeg kommer frem til, er Christen Eeg og Marthe Ellefsdatter gift 1753 eller 1754 (har litt problemer med skrifta der, - nederst høyre side) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-133
Disse to skal ha fått en sønn Claus Christensen ( kan godt ha blitt kalt Claus Eeg siden faren het Eeg) ca 1754, Hokksund (= Haugsund i FT?),- informasjonen fant jeg på familysearch IGI. Denne Claus skal ha giftet seg med en Anne Helgesen 14.nov 1780 Haug-Eiker (fortsatt ifølge familysearch IGI)
Mvh
Linda W
Disse to skal ha fått en sønn Claus Christensen ( kan godt ha blitt kalt Claus Eeg siden faren het Eeg) ca 1754, Hokksund (= Haugsund i FT?),- informasjonen fant jeg på familysearch IGI. Denne Claus skal ha giftet seg med en Anne Helgesen 14.nov 1780 Haug-Eiker (fortsatt ifølge familysearch IGI)
Mvh
Linda W
Magne Nicolay Guldahl Hagen-Pettersen skrev:Hei.
Jeg er overrasket. Svært overrasket! - Kun noen få timer etter å ha lagt inn et innlegg, så har ikke mindre en 3 personer tatt seg tid til å svære på det jeg trodde skulle være et svært så smalt interesseområde!
Takk til dere alle! Det dere skriver er svært interessant, og spesielt stoppet jeg opp ved informasjonen fra deg Magne. Kronologen min vakler som nevnt med Jørgen F. Walter født i 1725, og at han skal ha rukket å bli bestefar på 25 år er naturlig nok umulig.
Derimot fattet jeg interesse for foreldrene til Jørgen F Walter som du nevner. Kunne jeg bry deg med å oppgi kilden - slik at jeg kunne lete litt i den?
Brevet jeg selv sitter med - er en slags "stamtavle" skrevet av det jeg tror er et oldebarn av denne "Klaus Eeg", og mye i det ser riktig ut. Om historien med eika og Walter og Colettfamilien er tilfelle, eller har vært ønsketenkning blant noen fattige husmennsforfedre på 1800 tallet får jeg kanskje aldri svar på. Allikevel søker jeg muligheten for å sannsynliggjøre at historien kan ha funnet sted.
Takk igjen!
mvh.
Jon E. S. Amundsen
Linda Wathne skrev:Det nærmeste jeg kommer frem til, er Christen Eeg og Marthe Ellefsdatter gift 1753 eller 1754 (har litt problemer med skrifta der, - nederst høyre side) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-133
Mvh
Linda W
Hei Linda,
Noen er skikkelig gode på gamle kirkebøker! Jeg sliter med skriften i dem skrevet noe særlig før 1800. Hva du skriver om navn rimer godt med personene jeg har i egne notater - Claus Christensen var bosatt med kona Anne Helgesen ved strandstedet i Haugsund (dagens Hokksund - noen lange steinkast unna Dramdal ). Paret hadde sønnen Christen Clausøn som var oldefar av min oldemor.
Det betyr og at en gammel familiehistorie fra 1749 henger i en tynn hyssing for øyeblikket. Kanskje ligger historien enda lenger tilbake i tid enn hva jeg trodde - en gang i tiden må den av en eller annen grunn ha oppstått.
Takk for hjelpen Linda. En regnfull oktobersøndag i Stavanger, for en solvant østlending ble mer innholdsrik enn jeg hadde ventet.
-
- Sted: OSLO
I Store Norske leksikon står følgende om Collett-slekten i Norge: Kom til Norge 1683 da kommerseråd James Collett (1655-1727) flyttet fra London til Oslo. Etter å ha giftet seg med den rike Karen Leuch grunnla han handelshuset Collett & Leuch, senere Collett & Søn, som i over hundre år spilte en fremtredende rolle i Oslos handelsliv inntil det gikk konkurs i nedgangstiden 1821. Hans sønn kjøpmann Peter Collett (1694-1740) var far til kammerråd Johan Collett (1734-1806) og godseier Peter Collett (1740-1886) til Buskerud gård i Modum. De to siste er stamfedre til de fire nålevende linjer av slekten. Denne James Collett kan jo ha vært en bror eller fetter til de to siste.
Fæstet 11 april. Christen Eeg og Martha Ellefsdtr. Jeg er ikke helt sikker på hva det står etter på, men lurer på om de kan være beslektet på en eller annen måte. Tolker et ord til å begynne med blod..... .
Kilden er Hole (i Buskerud) bygdebok bind 3. side 586. Gården Helgeland. Jeg er etterkommer etter broren til Fredrik Walther d. 1737, Christian Walther, som også havnet på Eiker.
Kan nevne at de hadde søsteren Maren, hun ble gift med Antonius Tax, hennes fødselsår er ikke oppgitt i B.B
Kilden er Hole (i Buskerud) bygdebok bind 3. side 586. Gården Helgeland. Jeg er etterkommer etter broren til Fredrik Walther d. 1737, Christian Walther, som også havnet på Eiker.
Kan nevne at de hadde søsteren Maren, hun ble gift med Antonius Tax, hennes fødselsår er ikke oppgitt i B.B

Det konfirmeres en Klaus Christensen på Eiker 31.10.1773, han bor da på Hougssund
Claus Christensen Hougsund blir gift 14.11.1780 i Haug kirke med Anne Helgesdtr
Deres barn
1.Ingeborg 14.04.1782 på Grinna i Haugsund, dpt 14.04.1782 i Haug
2.Christen 13.03.1785, Hougsund, dpt 20.03.1785
3.Berthe 03.03.1788, Dynge, 09.03.1788
4.Peder 08.05.1790, Dynge, dpt 13.05.1790
5.Peder 30.04.1793, Dynge, dpt 09.05.1793
6.Hans 22.09.1796, Dynge, dpt 02.10.1796
7.Marthe 25.06.1799, Dynge, dpt 07.07.1799
Claus Christensen Hougsund blir gift 14.11.1780 i Haug kirke med Anne Helgesdtr
Deres barn
1.Ingeborg 14.04.1782 på Grinna i Haugsund, dpt 14.04.1782 i Haug
2.Christen 13.03.1785, Hougsund, dpt 20.03.1785
3.Berthe 03.03.1788, Dynge, 09.03.1788
4.Peder 08.05.1790, Dynge, dpt 13.05.1790
5.Peder 30.04.1793, Dynge, dpt 09.05.1793
6.Hans 22.09.1796, Dynge, dpt 02.10.1796
7.Marthe 25.06.1799, Dynge, dpt 07.07.1799
Dette vet du nok men Anne Helgesdtr er datter av Helge Pedersen og Berthe Kristoffersdtr. De bor i Hougssund i 1765. Berthe er i 1801 enke og bor sammen med datteren Anne og svigersønnen i Hougsund, hun er da 73 år gml.¨
Christen Eeg dør i 1789, 73 år gml. begravet 06.09.1789.
Marthe Ellefsdtr Hougsund dør 1798, 76 år gml, begravet 05.08.1798
En måte å finne ut om Klaus er deres sønn er å se om det finnes skifter etter dem
Christen Eeg dør i 1789, 73 år gml. begravet 06.09.1789.
Marthe Ellefsdtr Hougsund dør 1798, 76 år gml, begravet 05.08.1798
En måte å finne ut om Klaus er deres sønn er å se om det finnes skifter etter dem
[quote)Derimot fattet jeg interesse for foreldrene til Jørgen F Walter[/quote]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Se også Hole bygdebok - bind I. Under Storøya, fra side 247 og utover finner du mye om forfedrene og
familien til Jørgen F Walter.
Bygdebøkene fra Hole er lagt ut på nettet. Lenke.
En god oversikt finner du også medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag: *Hringariki nr.1 - 2004.
Se artikkelen *Blandt fogder og sageiere på Ringerike på 1600-tallet*.
Lenke til innholdet i medlemsbladene: Lenke.
Medlemsbladet er å få lånt på fjernlån. Det kan også kjøpes. Lenke.
Artikkelen viser at Jacob Luth i sitt første ekteskap fikk 2 barn.
I sitt ekteskap nr.2, med Anne Chrisensdatter Moe (1649-1719) fikk han 14 barn.
Blandt disse var: Fredrik Walter (d.1737), seinere eier av Stigsrud og Solberg, bosatt på Dramdal på Eiker,
gm Kirsten Jørgensdatter Dramdal, flere barn, bl.a. en sønn Jørgen Walter (seinere Storøya).
Denne Jacob Luth (d.1706) var fogd på Ringerike 1657-1667. Han tilhørte slekten Walter, men kalte seg Luth.
Hans 16 barn valgte mellom de to slektsnavnene.
Mvh Ellef Ellefsen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Se også Hole bygdebok - bind I. Under Storøya, fra side 247 og utover finner du mye om forfedrene og
familien til Jørgen F Walter.
Bygdebøkene fra Hole er lagt ut på nettet. Lenke.
En god oversikt finner du også medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag: *Hringariki nr.1 - 2004.
Se artikkelen *Blandt fogder og sageiere på Ringerike på 1600-tallet*.
Lenke til innholdet i medlemsbladene: Lenke.
Medlemsbladet er å få lånt på fjernlån. Det kan også kjøpes. Lenke.
Artikkelen viser at Jacob Luth i sitt første ekteskap fikk 2 barn.
I sitt ekteskap nr.2, med Anne Chrisensdatter Moe (1649-1719) fikk han 14 barn.
Blandt disse var: Fredrik Walter (d.1737), seinere eier av Stigsrud og Solberg, bosatt på Dramdal på Eiker,
gm Kirsten Jørgensdatter Dramdal, flere barn, bl.a. en sønn Jørgen Walter (seinere Storøya).
Denne Jacob Luth (d.1706) var fogd på Ringerike 1657-1667. Han tilhørte slekten Walter, men kalte seg Luth.
Hans 16 barn valgte mellom de to slektsnavnene.
Mvh Ellef Ellefsen.