Hans Syversen - fra Norderhov i 1845.
Moderator: MOD_Buskerud
Hans Syversen - fra Norderhov i 1845.
Hei!
Hans Syversen var f.16.nov.1814 på Hval, i Haug annex til Norderhov. Han meldte utreise til Eiker 4.jun.1845. Her stopper det for meg.
Mulig han skrev seg for Hans Syversen Hval, ettersom han var født på en av Hval-gårdene i Haug. Hans foreldre var Syver Halvorsen Hval og Ingeborg Hansdtr f. Wager.
Kan og være han oppga å komme fra Lunder annex (Soknedalen). Holdt til der et par år før han reiste fra Norderhov. Alle opplysninger av interesse. Mvh Ellef Ellefsen.
Hans Syversen var f.16.nov.1814 på Hval, i Haug annex til Norderhov. Han meldte utreise til Eiker 4.jun.1845. Her stopper det for meg.
Mulig han skrev seg for Hans Syversen Hval, ettersom han var født på en av Hval-gårdene i Haug. Hans foreldre var Syver Halvorsen Hval og Ingeborg Hansdtr f. Wager.
Kan og være han oppga å komme fra Lunder annex (Soknedalen). Holdt til der et par år før han reiste fra Norderhov. Alle opplysninger av interesse. Mvh Ellef Ellefsen.
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Re: Hans Syversen - fra Norderhov i 1845.
Hei Ellef,
reiner nesten med at du har dette, men finner på FS / igi:
som er: Event(s):
Birth: 16 NOV 1814 Hval, Norderhov, Buskerud, Norway
Christening: 01 JAN 1815 Hval, Norderhov, Buskerud, Norway
gift med: 'Anna Sorine Olsen.'
Så langt ikke mere om henne (da har kansje resten)
hilsen en med aner på Haug
reiner nesten med at du har dette, men finner på FS / igi:
som er: Event(s):
Birth: 16 NOV 1814 Hval, Norderhov, Buskerud, Norway
Christening: 01 JAN 1815 Hval, Norderhov, Buskerud, Norway
gift med: 'Anna Sorine Olsen.'
Så langt ikke mere om henne (da har kansje resten)

hilsen en med aner på Haug

- Egil Sundelius
Pist.......
de har (minst) 3 barn.......
(sitter på søke)
hilsen Egil S.
de har (minst) 3 barn.......
(sitter på søke)
hilsen Egil S.
- Egil Sundelius
Ser også at 'gubben' er en av 12 (minst) søsken, stemmer?
hilsen Egil S.
hilsen Egil S.
Hei!
Takker for alle opplysningene. Fant han først i dag, i 1865-tellingen. Fikk hjelp til det, for jeg har oversett han før.
Mye tyder på at dette er rette Hans Syversen. Men jeg er nødt til å kontrollere hva som står i kirkeboka ved ekteskapet. Hvis dette er den rette hadde han 11 søsken, pluss
4 halvsøsken. Men mange døde som barn. (Min oldemor var yngst i søskenflokken).
Mvh Ellef.
Takker for alle opplysningene. Fant han først i dag, i 1865-tellingen. Fikk hjelp til det, for jeg har oversett han før.
Mye tyder på at dette er rette Hans Syversen. Men jeg er nødt til å kontrollere hva som står i kirkeboka ved ekteskapet. Hvis dette er den rette hadde han 11 søsken, pluss
4 halvsøsken. Men mange døde som barn. (Min oldemor var yngst i søskenflokken).
Mvh Ellef.
- Egil Sundelius
fant han i film 471955 ,
mulig, eller reiner med at Laila er en kløpper på hvem som er opphavsmannen på dette.
Har det hvert en før deg på denne slekta ( ? )!
( Mulig noen av dinne aner har vært fadder til minne da
)
hilsen Egil
mulig, eller reiner med at Laila er en kløpper på hvem som er opphavsmannen på dette.
Har det hvert en før deg på denne slekta ( ? )!
( Mulig noen av dinne aner har vært fadder til minne da

hilsen Egil
Jeg stoppet helt opp med Hans Syversen for endel år tilbake. Mulig jeg husker feil -, men mener det var to stk Hans Syversen født samme dato. Begge med Syver Halvorsen som far. Har uheldigvis rotet bort notatene.
Veldig stor sjanse for dette er den jeg leter etter, da han ble gift i Øvre Eiker ikke så lang tid etter "min" Hans Syversen meldte utreise. Må sjekke kirkeboka fra Norderhov på ny.
Deretter kommer turen til kirkeboka fra Øvre Eiker. Som sagt, først i dag jeg fant han i 1865-tellingen, ekteskapet hans, samt 3 barn.
Mvh Ellef.
Veldig stor sjanse for dette er den jeg leter etter, da han ble gift i Øvre Eiker ikke så lang tid etter "min" Hans Syversen meldte utreise. Må sjekke kirkeboka fra Norderhov på ny.
Deretter kommer turen til kirkeboka fra Øvre Eiker. Som sagt, først i dag jeg fant han i 1865-tellingen, ekteskapet hans, samt 3 barn.
Mvh Ellef.
Kontrollerte kirkeboka nøyere. Takk og lov og pris, der var bare en Hans Syversen
f.16.nov.1814 (dpt.1.jan.1815) i Norderhov. (Dette er den jeg ønsker opplysninger om).
Kan noen gjøre et oppslag i kirkeboka fra Eiker, viede 3.jun.1846?
Hva er registrert da Hans Syversen og Anne Sørine Olsdatter giftet seg denne dato?
Spør her fordi jeg ikke får mulighet til å låne kirkebøker før i oktober p.g.a. flytting av mitt lokale biblioteket.
Mvh Ellef.
f.16.nov.1814 (dpt.1.jan.1815) i Norderhov. (Dette er den jeg ønsker opplysninger om).
Kan noen gjøre et oppslag i kirkeboka fra Eiker, viede 3.jun.1846?
Hva er registrert da Hans Syversen og Anne Sørine Olsdatter giftet seg denne dato?
Spør her fordi jeg ikke får mulighet til å låne kirkebøker før i oktober p.g.a. flytting av mitt lokale biblioteket.
Mvh Ellef.
Hallo Ellef!
Kirkeboka sier: Hans Syversen Ulveland, 32 år, ekter Anne Sørine Olsdatter Fjerdingstad, 34 år, - den 3 juni 1846. Ting skal tydeligvis ikke være enkelt. Står intet der om at karen som gifter seg nevnte dato er "innvandrer" til Eiker, men han kan jo utmerket godt være det for det. Men nå blei det jo litt mer mark å pløye. Innflytterlistene er jo også noe som bør sjekkes. Kirkeboka opererer med oppholdssted på de to som gifter seg og ikke fødested.
Sjekka dåpen til Ingeborg Sophie Hansdatter i Bakke Kirke 26 juli 1846. Ingen faddere her som kan være helsøsken av Hans Syversen ihvertfall. Ei heller ved dåpen til Olaus Hansen 29 mai 1859. Det kan jo være et indisie på at karen er innflytter. Det samme er jo tellingene fra 1856 og 1875, som klart sier at denne Hans Syvertsen som er på Stensetheie både i 1865 og 1875 er "innvandrer" til Eiker. Har foreløpig ikke funnet denne familien i 1891-tellinga.
Dåpen til sønnen Søren Kristian ble det dessverre ikke tid til i ettermiddag. Skulle dette være din mann vil du - som jeg sa i en direkte mail - finne Hans og Anne sin sønn Søren Kristian på Stigen i Hof. Han og hans familie omtales i bygdeboka for Hof og de hadde minst 8 barn.
mvh Tor Kenneth
Kirkeboka sier: Hans Syversen Ulveland, 32 år, ekter Anne Sørine Olsdatter Fjerdingstad, 34 år, - den 3 juni 1846. Ting skal tydeligvis ikke være enkelt. Står intet der om at karen som gifter seg nevnte dato er "innvandrer" til Eiker, men han kan jo utmerket godt være det for det. Men nå blei det jo litt mer mark å pløye. Innflytterlistene er jo også noe som bør sjekkes. Kirkeboka opererer med oppholdssted på de to som gifter seg og ikke fødested.
Sjekka dåpen til Ingeborg Sophie Hansdatter i Bakke Kirke 26 juli 1846. Ingen faddere her som kan være helsøsken av Hans Syversen ihvertfall. Ei heller ved dåpen til Olaus Hansen 29 mai 1859. Det kan jo være et indisie på at karen er innflytter. Det samme er jo tellingene fra 1856 og 1875, som klart sier at denne Hans Syvertsen som er på Stensetheie både i 1865 og 1875 er "innvandrer" til Eiker. Har foreløpig ikke funnet denne familien i 1891-tellinga.
Dåpen til sønnen Søren Kristian ble det dessverre ikke tid til i ettermiddag. Skulle dette være din mann vil du - som jeg sa i en direkte mail - finne Hans og Anne sin sønn Søren Kristian på Stigen i Hof. Han og hans familie omtales i bygdeboka for Hof og de hadde minst 8 barn.
mvh Tor Kenneth
Det snek seg inn en tallfeil i mitt forrige innlegg. Anne Sørine var ikke 34 ved giftermålet. Hun var 24. Hun var datter av Ole Simensen og Sara Jensdatter, født 15. aug 1822 og døpt 1. sept. 1822.
mvh Tor Kenneth
mvh Tor Kenneth
Hei igjen!
Mange takk for opplysningene. Nå får jeg bare vente til det nye biblioteket i Hønefoss åpner i månedskifte sept/okt. , slik at jeg får bestillt filmer. Kanskje jeg er så heldig å finne når Hans Syversen døde også. Mvh Ellef.
Mange takk for opplysningene. Nå får jeg bare vente til det nye biblioteket i Hønefoss åpner i månedskifte sept/okt. , slik at jeg får bestillt filmer. Kanskje jeg er så heldig å finne når Hans Syversen døde også. Mvh Ellef.
Har nå lånt endel kirkebøker fra Eiker, men ikke disse som inneholder begravelser etter 1875.
Skulle noen komme over begravelsen til Hans Syversen f. 16.nov.1814 (Mulig Ringerike, Norderhov, Haug i Norderhov eller Hval i Norderhov, kan være nevnt som hans fødested), eller ektefellen Anne Sørine Olsdatter f. 15.aug.1822 på Eiker, vil det hjelpe meg mye. Da kan jeg se etter i dødsfallsprotokollene, for å finne deres arvinger. Forhåpentligvis er også arvingenes bosted oppgitt.
Mvh Ellef Ellefsen.
Skulle noen komme over begravelsen til Hans Syversen f. 16.nov.1814 (Mulig Ringerike, Norderhov, Haug i Norderhov eller Hval i Norderhov, kan være nevnt som hans fødested), eller ektefellen Anne Sørine Olsdatter f. 15.aug.1822 på Eiker, vil det hjelpe meg mye. Da kan jeg se etter i dødsfallsprotokollene, for å finne deres arvinger. Forhåpentligvis er også arvingenes bosted oppgitt.
Mvh Ellef Ellefsen.
Folketelling Eiker 1875 krets 11 liste 61 Stensætheie
Hans Syvertsen hmd med jord f. 1812 Ringerige Hougs annex
Anne Sørine Olsd. kone f. 1822 Eker
Olaus Syvertsen, søn, saugbrugsarb., f. 1858 Eker
Søren Kristian Hansen, søn, saugbrugsarb., f. 1846 Eker
Gurine Nilsd., kone. f. 1850 Hofs sogn
Anne Sørine Olsd. Stensætheie død 7/12 1876, 54 år
Hans Syvertsen Stenseteie død 4/6 1889, 76 1/2 år
Etterlater: 1. Søren Hansen, Hoff
2.Olaus Hansen, Amerika
3.Sofie Hansen, antagelig død, gift med en svendske ved navn August i Amerika.
mvh
Arnt
Hans Syvertsen hmd med jord f. 1812 Ringerige Hougs annex
Anne Sørine Olsd. kone f. 1822 Eker
Olaus Syvertsen, søn, saugbrugsarb., f. 1858 Eker
Søren Kristian Hansen, søn, saugbrugsarb., f. 1846 Eker
Gurine Nilsd., kone. f. 1850 Hofs sogn
Anne Sørine Olsd. Stensætheie død 7/12 1876, 54 år
Hans Syvertsen Stenseteie død 4/6 1889, 76 1/2 år
Etterlater: 1. Søren Hansen, Hoff
2.Olaus Hansen, Amerika
3.Sofie Hansen, antagelig død, gift med en svendske ved navn August i Amerika.
mvh
Arnt
Hjertelig takk for opplysningene.
Mvh Ellef
Mvh Ellef