Forfedre av Siri Toresdatter, Modum??

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Solveig Leversby
Sted: HOKKSUND

Forfedre av Siri Toresdatter, Modum??

Legg inn av Solveig Leversby » 5. mai 2010 kl. 23.08

Siri Toresdatter muligens født 1733, død 1801 tror jeg.
Hun var gift med Jon Pederssøn. De hadde en sønn som jeg har funnet, Peder Jonssøn (Lobben). Mulig de hadde flere barn??

Kan noen hjelpe meg å finne Siris foreldre og besteforeldre?? Jeg vet ikke helt sikkert om de er fra Modum.

Mvh
Solveig Leversby :D

20853
Sted: KOLBOTN

Re: Forfedre av Siri Toresdatter, Modum??

Legg inn av 20853 » 6. mai 2010 kl. 9.24

Kanskje dette er Siri (Sigrid) Toresdatter i FT1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3866#ovre

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 6. mai 2010 kl. 15.33

Jeg er temmelig sikker på at dette er 'din' Siri som ble døpt i Nykirke, Modum den 19 feb 1733 nr 10 med foreldre Tore Christophersen og Karen Torgiersdatter Tandberg.

Iflg FS fikk dette ekteparet 6 barn i tida 1724-1736 og iflg Modums Historie bind VI av Arnt Ruud, side 69, døde far til barna i 1738. Barneflokken skulle være Christopher 1724, Knud 1726, Anne døpt 28 des 1728, Ole døpt 26 mars 1731, Siri, Tore 1736.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 6. mai 2010 kl. 15.43

2 søndag i Faste 1801 i Nykirke, (1.mars) enke Sigrid Toresdr Lobben, 68 år gammel side 1071 Dette er vel også 'din' Siri ?

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 6. mai 2010 kl. 17.21

Vielse i Nykirke, Modum 13 juni 1723 etter forutgående trolovelse 4 mars, Thore Christophersen Græfstad med Karen Torgiersdatter Linnerud link side 252b

Solveig Leversby

Legg inn av Solveig Leversby » 13. mai 2010 kl. 23.52

Takk skal dere ha for bidragene. Er kjempeglad dere har lyst til å hjelpe. :D

Solveig Leversby

Eva Isaksen
Sted: GJETTUM

Legg inn av Eva Isaksen » 30. mai 2010 kl. 21.18

Hei,
Thore Christoffersen og Karen Torgersdatter hadde 5 barn så vidt jeg kan se. Guri født 1756 død 1800; Tore født 1759; Ragnhild født 1765; Ane født 1769 og Peder født 1772.

Mvh Eva Isaksen

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 30. mai 2010 kl. 23.33

Hei igjen, Solveig.

Jeg ser nå at du spør om besteforeldre til Siri også. Etter å lest litt mer i Modums Historie, fant jeg dette under gard Grefstad i bind VI av Arnt Ruud, side 53:

’I 1701 inngår Kittil Hovlands to sønner Helge Kittilsøn, f. 1663, død 1723 og Kristopher Kittilsøn, f. 1660, død 1723 en avtale om deling av farens gårder. Helge overtar Hovland, mens Christopher (som bruker nr VI, iflg bygdeboka) får Grefstad. Christopher var gift med Siri Torsdatter. De hadde ni barn, seks sønner og tre døtre. Det var de tre eldste sønnene Helge, Kittil og Tore som ble igjen på gården, og de delte den i 1731.’

På neste side sier forfatteren bl a ’Helge og Kittil fikk hvert sitt bruk på 10 lispund, samtidig som de inngikk et forlik med Tore’ med detaljert omtale av dette forliket. Året etter, 1732, solgte Tore og ’kjøpte først Tandberg i Nykirke, som han hadde i ett år, før han makeskiftet denne gården mot 7 ½ lispund i Bendiksby, og hans etterkommere ble sittende der’.

Christopher Kittilson ble begravet fra Nykirke 25 mars 1723, oppgitt 63 år gammel nr 18 side 290a

Et utdrag fra skifteprotokollen ved skiftet etter ham 28 mai 1723, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 5 (Hba 0005), 1722-1725, side 171a:

’Anno Christj 1723 dj: 28 May være vi forsamlede paa gaarden Græfstad udi Nye Kirke Annex beliggende, . - . - . - . – som forefantes efter afgangne Christopher Kittilson . - . -. - . at Skifte og Dele imellom hans igienlevende Hustrue Siri Torsdatter og Deris sammen avflede Børn, Næmlig Helge, Kittil og Tore Christophersønner myndige og Ole Christophersen 23 aar gammel, samt Tosten Christophersen 14 aar gl, og Torger Christophersen 10 aar, Døttrene Marthe, Christy og Helja Christophersdøttre, alle ugifte.’

Deretter en omtale av hvilke verger som var oppnevnt for de umyndige arvinger.

Dette er jo primærkilde god nok og ’din’ Tore Christophersens foreldre var altså Christopher Kittilson og Siri Torsdatter.

Oldefar til Siri var iflg bygdeboka Kittil Hovland fra Sigdal, som overtok Grefstad i 1680.

Solveig Leversby

Re: Forfedre av Siri Toresdatter

Legg inn av Solveig Leversby » 1. juni 2010 kl. 0.51

Hei Kjell!

Tusen takk for god informasjon. Da fikk jeg koblet Tore til sine søsken. Jeg hadde hans mor og far, og dermed falt brikker på plass for de andre søsknene også.

Men jeg har ikke funnet Kittil Hovland og hans kone, fødselsår og dødsdato o.s.v. :x
Samtidig lurer jeg fælt angående gården Hovland. Modums historie bind IV s. 53 står det at Helge overtar Hovland. Jeg finner hverken Helge eller faren Kittil under Hovland. Er det Hovland i en annen kommune, eller er det flere Hovland?, eller så ser jeg ikke.

Når det gjelder innlegget til Eva Isaksen over, så må vel det være en annen familie??
For på Tore og Karen har jeg følgende barn: Christopher, Knud, Anne, Ole, Siri og Tore.
Barna som Eva har er født senere enn foreldrenes død.
Karen var gift 2. gang med Ole Sørensøn, de fikk en datter og en sønn, men dem har jeg ikke funnet. De må jo antagelig være født etter 1738 da hennes første mann døde.

Er det noen som kan hjelpe med disse spørsmålene jeg har her.?

Solveig Leversby :roll:

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 1. juni 2010 kl. 9.37

Jeg tror du skal regne med at det er gården Hovland i Sigdal som Helge Kittilsen overtok etter far sin !

Du sier at du ikke har funnet noe om Kittil Hovland og kone - hvor har du leita ? Kirkebøkene for Sigdal begynner ikke før 1722 og sannsynligvis er de døde før den tid. Jeg har kikka fort gjennom skifteregister til skifteprotokollene for Eiker, Sigdal og Modum sorenskriveri (1, 2a, 3a, 3b, 5, 6, 7a-c) for gården Hovland, men fant ikke skifte etter Kittil Hovland der. Han kan være registrert i protokoll nr 4, men den har ikke register og da må man bla seg framover - side for side - fra perm til perm :(

Du kan jo legge en ny etterlysning etter Kittil Hovland under Sigdal; det er sikkert noen som har bygdebøker og kan gjøre oppslag !

Jeg er enig med deg i at Eva i sitt innlegg peker på et annet ektepar med barn enn 'dine' Tore og Karen.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 1. juni 2010 kl. 10.09

Da jeg kikket gjennom skifteregistrene hadde jeg oversett et skifte etter Marthe Christophersdatter i 1699, bosatt på Hovland i Sigdal !

Det framgår av skiftet at hun etterlot seg enkemann Kittil Helgesen og 4 barn, 3 sønner og 1 datter: Helge Kittilsen Hovland og Christopher Kittilsen – begge gift og tilstede, samt Ole Kittilsen, død og etterlot seg 2 barn, Kittil Olsen 3 år og Gunild Olsdatter 4 ½ år, til sist datteren Marthe Kittilsdatter, gift.

Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3a (Hba 0003.a), 1697-1709, side 72a link

Så da var nok en generasjon dokumentert :)

Eva Isaksen
Sted: GJETTUM

Legg inn av Eva Isaksen » 1. juni 2010 kl. 21.51

Hei, Jeg kom visst litt skjevt ut. Jeg mente å oppgi barn til Siri Thoresdatter født 1733 og Jon Pedersen. Jeg oppfattet at første innlegg også etterspurte flere av deres barn. Slik jeg har forstått det, er denne Siri Thoresdatter datter av Thore Christoffersen og Karen Torgersdatter.
mvh
Eva Isaksen

Solveig Leversby

Legg inn av Solveig Leversby » 2. juni 2010 kl. 0.42

Takk for all hjelp Kjell og Eva!

Kjell, jeg hadde sett i Modumbøkene. Jeg trodde det ville stått noe om Kittil og hans kone der. Ante ikke at det var en Hovlandgård i Sigdal også. Jeg kan jo se på biblioteket om de har bygdebøkene for Sigdal.

Jeg hadde ikke funnet Marthe Christophersdatter hvor hun etterlot seg enkemann Kittil Helgesen. Men jeg synes ikke det er lett heller for da heter han plutselig Helgesen og ikke Hovland. Hvem skal kunne gjette det??

Eva, jeg oppfattet ikke at det var barna til Siri og Jon du mente. Men nå er de lagt inn.

Takk til dere alle sammen for god hjelp. Jeg har mye å lære om hvordan man leter og finner. Der er jeg definitivt nybegynner skjønner jeg, og jeg er heller ikke god på å lese "utydelige kirkebøker" Atter en gang takk :D

Solveig Leversby

Svar

Gå tilbake til «Modum»