Jo. Hvor i all verden er hun født og konfirmert?
Ved Petras vielse med Nils PeterHansen #64 står det at hun er født og konfimert i Norderhov, mens det ved Petras død #7 (nederst) står at hun er født i Christiania.
Tilfeldigvis er side 250 som kan inneholde Petras konfirmasjon (her side 249) vekke, og inntil jeg får kontaktet Statsarkivet i Kongsberg, håper jeg noen har infoen her.
KONFIRMASJONEN SIDE 250 ER BEKREFTET FRA KONGSBERG. PETRA ER NOTERT DER.
At Petras far ikke heter Hans undret meg (har vært borti ett tilfelle der for- og etternavn på en far har vært byttet om, så hva annet kan ha blitt gjort feil?), men jeg ser at flere allerede i 1883 benyttet farens etternavn. Farens navn ligner mistenkelig mye på brudgommens navn... Hva ståre det under "Ungk"?
Eneste lignende Christiania-referanse jeg evt finner på Petra er ei Marie Hansdtr med en far fra Modum er folketellingen for Christiania 1865.
Jeg har forøvrig også lett igjennom kirkebøkene for Norderhov for å finne fødselen oppgitt ved vielsen, men flere øyepar finner mer enn ett par. I kirkebøkene for Christiania ser det ut som barna ble døpte mye senere enn på landsbygda, og leting der har ikke vært lett.
Hva finner du der du sitter med sleksforskning i gråværet?