En av mine forfedre er Jens Clausen , født ca. 1707. Han giftet seg i Krødsherad , og har en del info om han der.
Kanskje han er sønnen til denne Claus Jensen på Jellum?
Nå starter jo kirkebøkene etter 1707, så det er vanskelig å finne den bekreftelsen. Men kanskje det var et skifte etter Claus Jensen.
Noen som kjenner til denne Claus Jensen?
mvh
Tormod Thoresen
Drammen
Claus Jensen , enkemann på Jellum i 1765.
Moderator: MOD_Buskerud
Re: Claus Jensen , enkemann på Jellum i 1765.
Hei
Det er en Claus Jensen på Jellum i ekstraskatten i 1765, men han er sønn til Jens Bensen og Karen Andersdatter.
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... k=975#ovre
Ekstraskatten
Personene i ekstraskatten for Eiker og Modum var delt opp i 7 grupper.
A. Bønder, husmenn etc., samt deres hustruer som efter forordningens 1. post
betaler ekstaskatt.
B. Bønders barn og tjenestefolk etc. der nyder 10 Rd aarlig lønn.
C. Personer utenfor bondestanden.
D. Fattige på betydelige gods, der godseieren betaler.
E. Bønders børn og tjenestefolk som ikke nyder 10 Rd aarlig lønn.
F. De som have Rang.
G. Deres enker.
Ekstraskatten omfattet alle personer over 12 år, med unntak av militærpersoner som var fritatt for skatten.
Alf Thore
Det er en Claus Jensen på Jellum i ekstraskatten i 1765, men han er sønn til Jens Bensen og Karen Andersdatter.
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... k=975#ovre
Ekstraskatten
Personene i ekstraskatten for Eiker og Modum var delt opp i 7 grupper.
A. Bønder, husmenn etc., samt deres hustruer som efter forordningens 1. post
betaler ekstaskatt.
B. Bønders barn og tjenestefolk etc. der nyder 10 Rd aarlig lønn.
C. Personer utenfor bondestanden.
D. Fattige på betydelige gods, der godseieren betaler.
E. Bønders børn og tjenestefolk som ikke nyder 10 Rd aarlig lønn.
F. De som have Rang.
G. Deres enker.
Ekstraskatten omfattet alle personer over 12 år, med unntak av militærpersoner som var fritatt for skatten.
Alf Thore
Hei.
Mange takk , Alf Thore.
Jeg fant Claus Jensen i 1765 og trodde at e stod for enkemann. Derfor gikk jeg ikke videre. Nå har jeg vel forståelsen at navnet Claus har vært i bruk en del ganger og steder på Modum.
1765 ekstraskatten er det fire Claus'er som er registrert. Tre enslige mens Claus Hansen på Buskerud er utenfor bondestanden.
Jeg mener å huske at det er en kirkebok , som ikke er fullstendig som går fra 1600 tallet en gang. Vet du om den ligger på nettet?
Tror ikke Clausnavnet ble brukt i Krødsherad.
mvh
Tormod
Mange takk , Alf Thore.
Jeg fant Claus Jensen i 1765 og trodde at e stod for enkemann. Derfor gikk jeg ikke videre. Nå har jeg vel forståelsen at navnet Claus har vært i bruk en del ganger og steder på Modum.
1765 ekstraskatten er det fire Claus'er som er registrert. Tre enslige mens Claus Hansen på Buskerud er utenfor bondestanden.
Jeg mener å huske at det er en kirkebok , som ikke er fullstendig som går fra 1600 tallet en gang. Vet du om den ligger på nettet?
mvh
Tormod
Tormod skrev:Hei.
Mange takk , Alf Thore.
Jeg vet at det var en Claus Jyte som er nevnt i Krødsherad i 1706.
mvh
Tormod
Hei
Her er det som ligger på nettet av kirkeboken som savnes: http://www.buskerudslekt.no/KilderB/Modum/Lassen.htm
Alf Thore
Her er det som ligger på nettet av kirkeboken som savnes: http://www.buskerudslekt.no/KilderB/Modum/Lassen.htm
Alf Thore
Takk skal du ha, Alf Thore.
Vanskelig sak dette.
Tormod
Vanskelig sak dette.
Tormod
Noen som har undersøkt om en eller flere av Claus'ene på Modum har dansk opphav? "Min" Claus er tydeligvis en fra Jylland.
Noen som også vet om det finnes noen oversikt over Jyder som reiste over til Norge , tidlig på 1700 tallet eventuelt sent på 1600 tallet.
Jeg vet lite om Danmark og deres registre.
mvh
Tormod
Noen som også vet om det finnes noen oversikt over Jyder som reiste over til Norge , tidlig på 1700 tallet eventuelt sent på 1600 tallet.
Jeg vet lite om Danmark og deres registre.
mvh
Tormod